Εορτολόγιο: Μεγάλη γιορτή σήμερα – Ποιοι γιορτάζουν Κυριακή, 20 Ιουλίου    Ανοιχτά σήμερα τα εμπορικά καταστήματα: Τι ισχύει με τα σούπερ μάρκετ    Καιρός: Στους 39 βαθμούς Κελσίου η θερμοκρασία με μικρής έντασης ανέμους και τοπικές βροχές – Πότε θα χτυπήσει… κόκκινο ο υδράργυρος    Οι αθλητικές μεταδόσεις της ημέρας    Σχολεία: Πώς θα μειωθεί η διδακτέα ύλη σε δημοτικό και γυμνάσιο – Το σχέδιο του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής    Έξυπνες οικιακές συσκευές: Όλα όσα πρέπει να γνωρίζετε για την ασφάλειά τους    Καύσωνας και εργαζόμενοι: Τα σημάδια της θερμικής εξάντλησης, μέτρα προστασίας και τα δικαιώματά σας    Βούλα: Νεκρή 22χρονη σε τροχαίο – Προσέκρουσε σε τοίχο με το όχημά της    Δεύτερος στο Λονδίνο ο Τεντόγλου    Έρευνα: Οι ιδιοκτήτες ηλεκτρικών Ι.Χ. οδηγούν λιγότερα χλμ. από τους ιδιοκτήτες αυτοκινήτων με θερμικό κινητήρα      

Δευτέρα 4 Ιουνίου 2018

Δημοπράτηση στα «τρία» για τον Οδικό Άξονα Κρήτης

Δημοπράτηση στα «τρία» για τον Οδικό Άξονα Κρήτης

Με παράλληλες, αλλά ξεχωριστές διαγωνιστικές διαδικασίες, αναμένεται μες το επόμενο δεκαήμερο να ξεκινήσει το μεγαλύτερο από τα πολυαναμενόμενα μεγάλα έργα...



 νέας γενιάς, ο Βόρειος Οδικός Άξονας Κρήτης (ΒΟΑΚ). Το έργο, συνολικού προϋπολογισμού 1,65 δις., θα ακολουθήσει μια παράδοξη πορεία. Θα σπάσει σε τρία κομμάτια, το καθένα εκ των οποίων θα έχει διαφορετικό χρηματοδοτικό μίγμα, προκειμένου να γλιτώσει από το ευρωπαϊκό «ψαλίδι».

Παράλληλα, πρόθεση του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών είναι να προωθήσει μια ακόμα πρωτοτυπία στον ΒΟΑΚ. Προφανώς για να αποφύγει τις αντιδράσεις των Κρητικών σχεδιάζει να εφαρμόσει μεν διόδια, αλλά μόνο για επισκέπτες και τουρίστες κι όχι για τους κατοίκους.

Στόχος της τριχοτόμησης του έργου, συνολικού μήκους 200 χλμ., είναι να καταφέρει το αρμόδιο Υπουργείο να εκπληρώσει τη δέσμευση που συχνά έχει επαναλάβει ο Υπουργός κ. Χρήστος Σπίρτζης για έναν σύγχρονο αυτοκινητόδρομο που θα ενώνει και τους τέσσερις νόμους, από Χανιά έως και Άγιο Νικόλαο. Δέσμευση μάλιστα για την οποία έχει δεχθεί και δρυμεία κριτική από την αντιπολίτευση, κυρίως λόγω της μελετητικής ανωριμότητας μεγάλων τμημάτων του άξονα.

Στο κομμάτι με τον μεγαλύτερο κυκλοφοριακό φόρτο, από τα Χανιά έως τη Χερσόνησο, συνολικού μήκους 154 χλμ. και προϋπολογισμού 1,2 δις. ευρώ, θα προχωρήσει η μέθοδος της παραχώρησης. Όσο για το κομμάτι των 45 χλμ. που απομένουν μέχρι τον Άγιο Νικόλαο, αυτό πρόκειται να σπάσει σε δύο διαγωνισμούς, από τους οποίους και θα προκύψει ένα μίγμα κρατικής και ιδιωτικής χρηματοδότησης.

Ο σχεδιασμός ενός σύγχρονου αυτοκινητόδρομου δύο λωρίδων με διαχωριστική νησίδα -και ΛΕΑ στο μεγαλύτερο μέρος του- «κολλάει» στα τεχνο-οικονομικά μοντέλα που τρέχουν οι Ευρωπαϊκές Αρχές και τα οποία καθορίζουν τη χρηματοδότηση τέτοιων έργων. Οι όροι βιωσιμότητας στο τμήμα όπου η κυκλοφοριακή επιβάρυνση δεν είναι μεγάλη ουσιαστικά θα επιβάλλουν «εκπτώσεις» στα χαρακτηριστικά του έργου.

Αυτές τις ημέρες οι «μηχανές» δουλεύουν στο φουλ προκειμένου να κλείσουν όλες οι λεπτομέρειες και να προκηρυχθούν παράλληλα οι διαγωνιστικές διαδικασίες για τα συνολικά 200 χλμ. του ΒΟΑΚ. Στο έντονο ενδιαφέρον μεγάλων κατασκευαστικών ομίλων για το εν λόγω έργο είχε αναφερθεί από το βήμα του 2ου Συνεδρίου Υποδομών και Μεταφορών, ο γενικός γραμματέας Υποδομών κ. Γιώργος Δέδες, εκτιμώντας ότι ο ανάδοχος θα οριστικοποιηθεί στις αρχές του 2019.

Η διαδικασία των διαγωνισμών βεβαίως αναμένεται μακρά, καθώς περιλαμβάνει και την ωρίμανση του έργου προτού μπει σε φάση κατασκευής. Στο πρώτο βήμα πάντως, ως προς την παραχώρηση του βασικού τμήματος, Χανιά-Χερσόνησος, θα έχουμε την εκδήλωση ενδιαφέροντος, ενώ η πλέον απαιτητική και χρονοβόρα φάση θα είναι αυτή του ανταγωνιστικού διαλόγου. Σε αυτή πρόκειται και να καθοριστεί η βέλτιστη λύση με βάση τη σημερινή χάραξη.

Δεν υπάρχουν σχόλια :

Δημοσίευση σχολίου