
Την τάση συγκέντρωσης της αγοράς σε λίγους και μεγάλους παίκτες έρχεται να επιβεβαιώσει η έντονη κινητικότητα που επικρατεί στον κλάδο.
Αυτή τη στιγμή στην αγορά κυριαρχούν οι μεγάλοι καθετοποιημένοι παίκτες οι οποίοι ακολουθούν διαφορετικές στρατηγικές προκειμένου να μεγαλώσουν ακόμη περισσότερο, ενώ αντίθετα οι μικρότερες εταιρείες παραμένουν καθηλωμένες σε μερίδια κάτω από το 5%, γεγονός που τροφοδοτεί τις φήμες για νέες πιθανές κινήσεις εξαγορών και συγχωνεύσεων.
Την περασμένη εβδομάδα ο επικεφαλής της Metlen Ε. Μυτιληναίος, η οποία βρίσκεται στη δεύτερη θέση της αγοράς πίσω από τη ΔΕΗ, ανέφερε ότι τον επόμενο μήνα η εταιρεία αναμένεται να φτάσει σε μερίδιο της τάξης του 20%, επιβεβαιώνοντας ότι παραμένει ο βασικός στόχος για μερίδιο 30%. Το ερώτημα βεβαίως είναι πως θα πιαστεί αυτός ο στόχος. Σύμφωνα με τον κ. Μυτιληναίο αυτή τη στιγμή είναι πιο οικονομική η αύξηση του μεριδίου με επιθετική εμπορική πολιτική και όχι με εξαγορές. Για αυτό το λόγο άλλωστε η εταιρεία ανακοίνωσε ότι για 9ο συνεχόμενο μήνα διατηρεί και το Μάρτιο σταθερή την τιμή του πράσινου τιμολογίου στα 15,9 λεπτά η κιλοβατώρα, καθώς και τις τιμές για τα άλλα προϊόντα της, δηλαδή το σταθερό μπλε στα 9,9 λεπτά η κιλοβατώρα και το κυμαινόμενο κίτρινο στα 9,093 λεπτά η κιλοβατώρα. Βεβαίως δεν αποκλείεται εκτός από την επιθετική εμπορική πολιτική, να υπάρξουν και νέες εξαγορές, καθώς θυμίζουμε ότι η Metlen έχει κάνει αρκετές κινήσεις σε αυτήν την κατεύθυνση με πιο πρόσφατες τις εξαγορές της Watt&Volt αλλά και της Volterra.
Την ίδια στιγμή όπως ανακοινώθηκε και επίσημα από τις δύο εταιρείες, υπάρχουν συζητήσεις για το ενδεχόμενο συνεργασίας, εκτός από τον τομέα της παραγωγής και στη λιανική μεταξύ της Motor Oil και του ομίλου ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ. Μάλιστα τον Απρίλιο αναμένεται να ξεκινήσει και η εμπορική λειτουργία της νέας μονάδας των δύο ομίλων στην Κομοτηνή που είναι η δεύτερη μεγάλη 800άρα μονάδα τελευταίας τεχνολογίας που μπαίνει στο σύστημα με αυξημένες προσδοκίες καθώς φιλοδοξεί να καλύψει το κενό που δημιουργείται από την απόσυρση των λιγνιτικών μονάδων. Και ενδέχεται η συγκεκριμένη συνεργασία να είναι μόνο η αρχή. Αν και δεν έχει ληφθεί οποιαδήποτε απόφαση, υπάρχουν συζητήσεις για συνεργασία και στη λιανική μεταξύ των εταιρειών προμήθειας των δυο ομίλων Ήρων και NRG. Ο Ήρωνας βρίσκεται στην τρίτη θέση της αγοράς και η NRG στην Πέμπτη θέση και οι δύο εταιρείες διαθέτουν μαζί μερίδιο αγοράς άνω του 15%.
Και βέβαια κινήσεις αναμένονται και από τον τρίτο παίκτη της αγοράς την Elpedison, αμέσως μόλις ολοκληρωθεί και τυπικά η απόκτηση του υπόλοιπου 50% της εταιρείας από τη Helleniq Energy, η οποία έχει θέσει ως πρώτο στόχο την απόκτηση μεριδίου 10% στην αγορά μέχρι το 2026. Σε πρώτη φάση, στοχος είναι το μερίδιο της εταιρείας να αυξηθεί μέσω οργανικής ανάπτυξης, ωστόσο δεν αποκλείεται να γίνουν και εξαγορές με δεδομένο ότι το μέγεθος του ομίλου της Helleniq Energy μπορεί να υποστηρίξει τέτοιες κινήσεις.
Στον αντίποδα οι μικρότερες εταιρείες που παραμένουν αυτή τη στιγμή με χαμηλότερα μερίδια αγοράς είναι η Φυσικό Αέριο, η ΖeniΘ, η Volton και η Ελινόιλ. Οι εταιρείες αυτές, η κάθε μια με τη δική της ιδιαιτερότητα, διατηρούν αυτόνομη πορεία εντούτοις η πορεία της αγοράς και το γεγονός ότι αυτή φαίνεται να συγκεντρώνεται σε μεγάλους καθετοποιημένους παίκτες ενδέχεται να αλλάξει τα δεδομένα.
Την περασμένη εβδομάδα ο επικεφαλής της Metlen Ε. Μυτιληναίος, η οποία βρίσκεται στη δεύτερη θέση της αγοράς πίσω από τη ΔΕΗ, ανέφερε ότι τον επόμενο μήνα η εταιρεία αναμένεται να φτάσει σε μερίδιο της τάξης του 20%, επιβεβαιώνοντας ότι παραμένει ο βασικός στόχος για μερίδιο 30%. Το ερώτημα βεβαίως είναι πως θα πιαστεί αυτός ο στόχος. Σύμφωνα με τον κ. Μυτιληναίο αυτή τη στιγμή είναι πιο οικονομική η αύξηση του μεριδίου με επιθετική εμπορική πολιτική και όχι με εξαγορές. Για αυτό το λόγο άλλωστε η εταιρεία ανακοίνωσε ότι για 9ο συνεχόμενο μήνα διατηρεί και το Μάρτιο σταθερή την τιμή του πράσινου τιμολογίου στα 15,9 λεπτά η κιλοβατώρα, καθώς και τις τιμές για τα άλλα προϊόντα της, δηλαδή το σταθερό μπλε στα 9,9 λεπτά η κιλοβατώρα και το κυμαινόμενο κίτρινο στα 9,093 λεπτά η κιλοβατώρα. Βεβαίως δεν αποκλείεται εκτός από την επιθετική εμπορική πολιτική, να υπάρξουν και νέες εξαγορές, καθώς θυμίζουμε ότι η Metlen έχει κάνει αρκετές κινήσεις σε αυτήν την κατεύθυνση με πιο πρόσφατες τις εξαγορές της Watt&Volt αλλά και της Volterra.
Την ίδια στιγμή όπως ανακοινώθηκε και επίσημα από τις δύο εταιρείες, υπάρχουν συζητήσεις για το ενδεχόμενο συνεργασίας, εκτός από τον τομέα της παραγωγής και στη λιανική μεταξύ της Motor Oil και του ομίλου ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ. Μάλιστα τον Απρίλιο αναμένεται να ξεκινήσει και η εμπορική λειτουργία της νέας μονάδας των δύο ομίλων στην Κομοτηνή που είναι η δεύτερη μεγάλη 800άρα μονάδα τελευταίας τεχνολογίας που μπαίνει στο σύστημα με αυξημένες προσδοκίες καθώς φιλοδοξεί να καλύψει το κενό που δημιουργείται από την απόσυρση των λιγνιτικών μονάδων. Και ενδέχεται η συγκεκριμένη συνεργασία να είναι μόνο η αρχή. Αν και δεν έχει ληφθεί οποιαδήποτε απόφαση, υπάρχουν συζητήσεις για συνεργασία και στη λιανική μεταξύ των εταιρειών προμήθειας των δυο ομίλων Ήρων και NRG. Ο Ήρωνας βρίσκεται στην τρίτη θέση της αγοράς και η NRG στην Πέμπτη θέση και οι δύο εταιρείες διαθέτουν μαζί μερίδιο αγοράς άνω του 15%.
Και βέβαια κινήσεις αναμένονται και από τον τρίτο παίκτη της αγοράς την Elpedison, αμέσως μόλις ολοκληρωθεί και τυπικά η απόκτηση του υπόλοιπου 50% της εταιρείας από τη Helleniq Energy, η οποία έχει θέσει ως πρώτο στόχο την απόκτηση μεριδίου 10% στην αγορά μέχρι το 2026. Σε πρώτη φάση, στοχος είναι το μερίδιο της εταιρείας να αυξηθεί μέσω οργανικής ανάπτυξης, ωστόσο δεν αποκλείεται να γίνουν και εξαγορές με δεδομένο ότι το μέγεθος του ομίλου της Helleniq Energy μπορεί να υποστηρίξει τέτοιες κινήσεις.
Στον αντίποδα οι μικρότερες εταιρείες που παραμένουν αυτή τη στιγμή με χαμηλότερα μερίδια αγοράς είναι η Φυσικό Αέριο, η ΖeniΘ, η Volton και η Ελινόιλ. Οι εταιρείες αυτές, η κάθε μια με τη δική της ιδιαιτερότητα, διατηρούν αυτόνομη πορεία εντούτοις η πορεία της αγοράς και το γεγονός ότι αυτή φαίνεται να συγκεντρώνεται σε μεγάλους καθετοποιημένους παίκτες ενδέχεται να αλλάξει τα δεδομένα.
Πηγή: capital.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου