Τετάρτη 11 Νοεμβρίου 2015

Ολοκληρώνεται η ηλεκτροκίνηση στο σιδηροδρομικό δίκτυο

Ολοκληρώνεται η ηλεκτροκίνηση στο σιδηροδρομικό δίκτυο

Απομακρύνεται οριστικά και μάλλον αμετάκλητα ο κίνδυνος επιστροφής δεκάδων εκατομμυρίων ευρώ στην Ευρωπαϊκή Ένωση, τα οποία δαπανήθηκαν για τη δημιουργία δικτύου...



ηλεκτροκίνησης στον σιδηροδρομικό άξονα Πειραιάς - Ειδομένη μετά την ενεργοποίηση μίας μικρής, αλλά στρατηγικής σημασίας σύμβασης από την ΕΡΓΟΣΕ.

Συγκεκριμένα, υπεγράφη μεταξύ της διοίκησης της ΕΡΓΟΣΕ και της ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή η πρώτη συμπληρωματική σύμβαση για την ολοκλήρωση του έργου «Ανάταξη Συστήματος Ηλεκτροκίνησης και Τηλεδιοίκησης της σιδηροδρομικής γραμμής στο τμήμα Αχαρνές - Τιθορέα».

Η συμπληρωματική σύμβαση ουσιαστικά είναι η ενεργοποίηση ενός option για επέκταση της σύμβασης ανάταξης της ηλεκτροκίνησης (είχε υπογράψει η εταιρεία με την ΕΡΓΟΣΕ) και στο τμήμα Αθήνα - Τρεις Γέφυρες, προϋπολογισμού 1 εκατ. ευρώ. Η σύμβαση προβλέπει τη μελέτη, κατασκευή, εγκατάσταση και εν λειτουργία παράδοση της Γραμμής Επαφής στο τμήμα μεταξύ Σταθμού Λαρίσης και Τριών Γεφυρών.

Σύμφωνα με την ΕΡΓΟΣΕ, η εγκατάσταση θα είναι προσωρινή έως την ολοκλήρωση της μελέτης και της κατασκευής υπόγειας διέλευσης. Η προθεσμία περάτωσης του έργου είναι έξι μήνες.

«Για την εξασφάλιση των όρων χρηματοδότησης του έργου καθώς και για τη διασφάλιση των όρων αποπληρωμής του ευρύτερου έργου: "Ηλεκτροκίνηση Σιδ/κής Γραμμής Αθήνας (Αχαρνών) - Θεσ/κης (Β' Φάση) και κλάδου Οινόης - Χαλκίδας", το οποίο εντάχθηκε αρχικά με την υπ' αριθμ. απόφαση Ε (2004) 4595/19.11.2004 στο πρόγραμμα χρηματοδότησης του Ταμείου Συνοχής με ποσοστό χρηματοδότησης 50%, θα πρέπει να εξασφαλισθεί η κυκλοφορία ηλεκτρικού συρμού από τον ΣΣ Αθηνών έως τον ΣΣ Οινόης» σημειώνει η ΕΡΓΟΣΕ.

Σύμφωνα με την εταιρεία, καταβάλλεται κάθε δυνατή προσπάθεια έτσι ώστε να παραδοθεί η νέα σιδηροδρομική γραμμή Αθήνα - Θεσσαλονίκη το ταχύτερο δυνατόν.


Η πολύπαθη ηλεκτροκίνηση

Η ηλεκτροκίνηση εγκαταστάθηκε στον άξονα ΠΑΘΕ μέσω συμβάσεων που χρονολογούνται από τα τέλη της δεκαετίας του 1990. Στον βασικό άξονα το έργο ξεκίνησε με προϋπολογισμό 160 εκατ. ευρώ και τελικά ξεπέρασε τα 200 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων τα 130 εκατ. ήταν κοινοτική συμβολή.

Σύμφωνα με την Κομισιόν, η ηλεκτροκίνηση έπρεπε να είχε καταστεί λειτουργική στα τέλη του 2008. Αυτό δεν έγινε εφικτό έπειτα από σειρά λαθών και η χώρα μας πήρε σιωπηρή παράταση, η οποία έληξε την 1η Ιανουαρίου 2011.

Έκτοτε, το υπουργείο Υποδομών ζούσε με τον φόβο ότι θα ερχόταν κάποια στιγμή που οι Βρυξέλλες θα έθεταν ζήτημα επιστροφής πόρων λόγω της λήξης της επιλεξιμότητας των κοινοτικών δαπανών.

Το δίκτυο της ηλεκτροκίνησης άρχισε να αποδεκατίζεται νοτίως της Τιθορέας μόλις λίγες ημέρες από την εκκίνηση της λειτουργίας του το 2009, όταν και ξεκίνησαν τα περιστατικά σαμποτάζ και κλοπών καλωδίων χαλκού που αποδεκάτιζαν το δίκτυο έως και το 2012.

Μάλιστα, οι υπηρεσίες τόσο του υπουργείου Υποδομών όσο και του υπουργείου Ανάπτυξης είχαν φτάσει να προετοιμαστούν για το ακραίο σενάριο που προέβλεπε η Κομισιόν να χαρακτηρίσει μη λειτουργικά όλα τα έργα εκσυγχρονισμού του άξονα Πειραιάς - Ειδομένη και να ζητήσει την ανάκτηση κοινοτικής συνδρομής που θα ξεπερνούσε τα 300 εκατ. ευρώ.

Τελικώς, το υπουργείο Υποδομών δρομολόγησε δύο συμβάσεις ανάταξης τόσο της ηλεκτροκίνησης όσο και της σηματοδότησης, αθροιστικού προϋπολογισμού 70 εκατ. ευρώ, που βρίσκονται σήμερα σε εξέλιξη, προκειμένου να αποφευχθούν τυχόν περιπέτειες με τις Βρυξέλλες.

Η ολοκλήρωση της ανάταξης της ηλεκτροκίνησης, σε συνδυασμό με τη νέα γραμμή που κατασκευάζεται μεταξύ Τιθορέας και Δομοκού, θα είναι ευεργετική για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ, καθώς η χρήση ηλεκτραμαξών θα επιφέρει μείωση του κόστους συντήρησης έως και κατά 90%, μείωση του κόστους κίνησης τουλάχιστον κατά 50%, αύξηση των ταχυτήτων έως και 200 χλμ./ώρα και μείωση του χρόνου διαδρομής μεταξύ Αθηνών - Θεσσαλονίκης. Ουσιαστικά, «προικίζεται» η ΤΡΑΙΝΟΣΕ, η οποία βρίσκεται σε διαδικασία ιδιωτικοποίησης από το Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου (ΤΑΙΠΕΔ).





Πηγή: tovima.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια :

Δημοσίευση σχολίου