Τετάρτη 24 Φεβρουαρίου 2016

Τα πάνω- κάτω στην αγορά των μεγάλων σούπερ μάρκετ



Το 2016, με βάση τις τελευταίες εξελίξεις, θα είναι η χρονιά-τομή στη συγκέντρωση του κλάδου των σουπερμάρκετ. Η συρρίκνωση του αριθμού των αλυσίδων που...



λειτουργούν στην ελληνική αγορά δεν σημαίνει ότι τα πράγματα θα κινηθούν ευθύγραμμα για όσες επιχειρήσεις απομείνουν. Αντιθέτως, υπάρχουν βάσιμες εκτιμήσεις ότι μεταξύ των έξι μεγαλύτερων αλυσίδων που θα έχουν πλέον κυριαρχήσει θα ξεσπάσει ένας νέος πόλεμος κυρίως στο επίπεδο των τιμών πολύ πιο οδυνηρός απ' αυτόν που επικρατεί σήμερα. Η εξαγορά της Βερόπουλος ΑΕ από τη Μετρό ΑΕ, η επικείμενη σύσταση κοινής εταιρείας μεταξύ Σκλαβενίτη και Μαρινόπουλου, οι συνεχιζόμενες εξαγορές μικρών αλυσίδων από τη Βασιλόπουλος, η οποία ενισχύει περιφερειακά το δίκτυό της, η αποφασιστική παρουσία της Lidl αλλά και η επικείμενη είσοδος της Μασούτης στην Αττική προσδιορίζουν και την ένταση του ανταγωνισμού, ενώ τίποτε καλό δεν προοιωνίζεται για τις μεσαίου και μικρότερου μεγέθους αλυσίδες σουπερμάρκετ.

Αίφνης, δηλαδή, η συγκέντρωση της αγοράς για την οποία γίνεται συζήτηση από τη δεκαετία του 1990 άρχισε να εξελίσσεται με εντυπωσιακούς ρυθμούς. Παράλληλα οι πρώτοι μήνες του 2016, σύμφωνα τουλάχιστον με όσα υποστηρίζουν πηγές της αγοράς, κινούνται σε αρνητική τροχιά. Αλλά και το 2015 κινήθηκε αρνητικά. Πρόκειται για διαπίστωση η οποία έχει βεβαίως τις επιπτώσεις της στις προμηθευτικές επιχειρήσεις ή στις πωλήσεις των σουπερμάρκετ, αλλά κυρίως αυτό συμβαίνει και ενισχύει τη διαδικασία συγκέντρωσης. Σε ορισμένες περιπτώσεις, κάνοντάς την αναπόφευκτη. Ετσι κι αλλιώς ο κλάδος των σουπερμάρκετ είναι ο «καθρέφτης» της ελληνικής αγοράς καταναλωτικών προϊόντων. Στα ράφια και στα ψυγεία του δοκιμάζονται οι αντοχές, φυσικά, στη μειούμενη ζήτηση χιλιάδων προϊόντων. Στο επόμενο διάστημα πηγές της αγοράς θεωρούν βέβαιο έναν νέο γύρο εξαγορών που θα αφορά μικρού - μεσαίου μεγέθους επιχειρήσεις ανά την Ελλάδα.

Εξάλλου σε πρόσφατη μελέτη της ICAP σχετικά με το λιανεμπόριο επισημαίνει πως «ο έντονος ανταγωνισμός που παρατηρείται μεταξύ των επιχειρήσεων, σε συνδυασμό με τις δυσμενείς οικονομικές συνθήκες που κυριάρχησαν στη χώρα τα τελευταία χρόνια, επηρέασαν τη συνολική ζήτηση και οδήγησαν τις εταιρείες στην αναζήτηση νέων στρατηγικών ανάπτυξης. Οι κυριότερες επιπτώσεις της κρίσης αποτυπώνονται στην αλλαγή της καταναλωτικής συμπεριφοράς και στη μείωση της αξίας του μέσου "καλαθιού" αγορών».

Σύμφωνα με τον κ. Νίκο Ταβουλάρη, Consultant της Διεύθυνσης Οικονομικών Μελετών της ΙCAP Group, ο οποίος επιμελήθηκε τη συγκεκριμένη έκδοση, «η αλλαγή της καταναλωτικής συμπεριφοράς εκφράζεται με τη στροφή σε λιγότερα και φθηνότερα προϊόντα, όπως για παράδειγμα τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας. Επιπλέον, συνεχώς μεγαλύτερο ποσοστό καταναλωτών ελαχιστοποιεί (αν όχι εκμηδενίζει) τις παρορμητικές αγορές και συγκρίνει τις τιμές των προϊόντων στα καταστήματα αναζητώντας τον βέλτιστο συνδυασμό μεταξύ κόστους και αξίας (value for money). Αξιοσημείωτη είναι επίσης η τάση προτίμησης των ελληνικών προϊόντων, δεδομένου ότι οι καταναλωτές φαίνεται να συνεκτιμούν τόσο αγοραστικά κριτήρια (ποιότητα και ασφάλεια προϊόντων) όσο και το γενικό συμφέρον της χώρας συμβάλλοντας στη μείωση της ανεργίας και στηρίζοντας συνειδητά την ανάπτυξη της παραγωγής».

Και προσθέτει: «Η πολιτική τιμών, οι συνθήκες και οι όροι συνεργασίας με τους προμηθευτές αποτελούν τις βασικές συνιστώσες μέσω των οποίων οι επιχειρήσεις του κλάδου διαφοροποιούν τη θέση τους στην αγορά και αντιμετωπίζουν τον ανταγωνισμό. Εξαιτίας της παρατεταμένης οικονομικής ύφεσης και της συρρίκνωσης της αγοραστικής δύναμης των καταναλωτών, οι μεγάλες αλυσίδες σουπερμάρκετ έχουν επιδοθεί σε αγώνα προσφορών/εκπτώσεων. Οι εταιρείες επενδύουν σημαντικά ποσά για την προώθηση των πωλήσεών τους και προσπαθούν να δημιουργούν νέα προϊόντα και υπηρεσίες με σκοπό την προσέλκυση και διατήρηση των καταναλωτών αλλά και την απόσπαση μεγαλύτερου μεριδίου στην αγορά. Τα σημαντικότερα κριτήρια επιλογής για τους καταναλωτές αποτελούν η ποιότητα, η τιμή και οι προσφορές των προϊόντων. Το καταναλωτικό κοινό ωθείται πλέον στην αγορά των απαραίτητων αγαθών και στον περιορισμό των δαπανών για τα λοιπά προϊόντα. Τα τρόφιμα και τα ποτά κατέλαβαν το 78,0% των συνολικών πωλήσεων το 2014».

Και η κυρία Σταματίνα Παντελαίου, διευθύντρια Οικονομικών Μελετών της ICAP Group, αναφέρει: «Η οικονομική κρίση επηρέασε αρνητικά και τον κλάδο των σουπερμάρκετ. Η συνεχιζόμενη ύφεση της εγχώριας οικονομίας οδήγησε σε σημαντική συρρίκνωση του διαθέσιμου εισοδήματος των καταναλωτών, με αποτέλεσμα να περιοριστεί η αγοραστική τους δύναμη. Οι συνολικές πωλήσεις του κλάδου των σουπερμάρκετ και cash & carry παρουσίασαν πτωτική πορεία με μέσο ετήσιο ρυθμό μείωσης 4,1% την τετραετία 2010-2013, έπειτα από διαχρονική αύξηση επί σειρά ετών. Το 2014 υπήρξε αναστροφή του κλίματος (1,6%) αλλά, σύμφωνα με εκτιμήσεις, το 2015 ο κλάδος συρρικνώθηκε κατά 3% περίπου. Σε κάθε περίπτωση, όμως, ο κλάδος των σουπερμάρκετ αποτελεί έναν από τους πιο ισχυρούς και ανθεκτικούς τομείς της ελληνικής οικονομίας και έχει επηρεαστεί συγκριτικά λιγότερο από την οικονομική κρίση σε σχέση με άλλους κλάδους».



Πηγή: ΤΟ ΒΗΜΑ

Δεν υπάρχουν σχόλια :

Δημοσίευση σχολίου