Σάββατο 21 Ιουνίου 2014

«Δίχτυ» ελέγχου οχημάτων για ασφάλιση και ΚΤΕΟ

«Δίχτυ» ελέγχου οχημάτων για ασφάλιση και ΚΤΕΟ

Το 2015 τελειώνουν τα ψέματα στους δρόμους. Τότε εκτιμάται, σύμφωνα με στελέχη του υπουργείου Μεταφορών, ότι θα έχει επιτευχθεί διαλειτουργικότητα μεταξύ των βάσεων δεδομένων των υπουργείων Οικονομικών και Υποδομών, που θα επιτρέπει...


 κατά τη διάρκεια του ελέγχου την ταυτόχρονη διασταύρωση του εάν ένα όχημα έχει πληρώσει τέλη και έχει περάσει από ΚΤΕΟ.

Μάλιστα, αρμόδιες πηγές αναφέρουν ότι σύντομα θα «κουμπώσει» στον μηχανισμό ελέγχων και η βάση δεδομένων των ασφαλιστικών εταιρειών, που θα καταστήσει εφικτό τον ταυτόχρονο έλεγχο της ασφάλειας του οχήματος, κάνοντας δυσχερή τη θέση όσων κυκλοφορούν παράνομα.

Από έναν συνδυασμό στοιχείων της αγοράς και του κράτους, εκτιμάται ότι κυκλοφορούν στους ελληνικούς δρόμους περί τα 2 εκατ. οχήματα που δεν έχουν περάσει από τεχνικό έλεγχο. Ακόμη, τα ανασφάλιστα οχήματα φτάνουν τις 700 χιλιάδες, ενώ τέλη κυκλοφορίας προμηθεύτηκαν 5,5 εκατ. οχήματα, αντί 6 εκατ. το 2013, την ώρα που οι ακινητοποιήσεις έφτασαν τις 200.000. Ετσι, προκύπτουν 300.000 οχήματα που βρίσκονται στη «ζώνη του λυκόφωτος».

Υπό τον φόβο των προστίμων
Στο μεταξύ, σύμφωνα με στοιχεία του υπουργείου Υποδομών, ο φόβος των προστίμων φαίνεται να κινητοποίησε τους οδηγούς, καθώς τη διετία 2012-2013 περισσότερα από 4 εκατ. οχήματα πέρασαν από τεχνικό έλεγχο.

Στη συντριπτική πλειονότητα, ο έλεγχος έγινε από τα ιδιωτικά ΚΤΕΟ. Το 2013 πέρασαν από τα ιδιωτικά ΚΤΕΟ περισσότερα από μισό εκατ. οχήματα σε σχέση με το 2012, τάση που συνεχίζεται και το 2014.

Ειδικότερα, το 2012 πέρασαν από τα ιδιωτικά ΚΤΕΟ 1,726 εκατ. οχήματα, εκ των οποίων τα 0,352 εκατ. για αρχικό έλεγχο και τα 1,373 εκατ. οχήματα για περιοδικό.

Το 2013, όμως, το άθροισμα των οχημάτων ανήλθε σε 2,261 εκατομμύρια, εκ των οποίων τα 0,620 εκατ. πέρασαν από αρχικό και τα 1,640 εκατ. από περιοδικό έλεγχο.

Η αύξηση οφείλεται σε περίπου 200 χιλιάδες περισσότερα ΙΧ και ελαφρά φορτηγά, αλλά και περισσότερα από 250 χιλιάδες δίκυκλα που πέρασαν από τον έλεγχο.

Από τα εναπομείναντα δημόσια ΚΤΕΟ πέρασαν 43 χιλιάδες οχήματα. Το 2014 λειτουργούν 16 δημόσια ΚΤΕΟ και 166 ιδιωτικά. Τα στοιχεία, όμως, για τα δημόσια ΚΤΕΟ έως και το 2013 δεν ήταν πλήρη.

Σύμφωνα με το υπουργείο Υποδομών, το 2012 ο τζίρος των δημοσίων ΚΤΕΟ ανήλθε σε 12,5 εκατ. ευρώ, όταν τα ιδιωτικά ΚΤΕΟ είχαν κύκλο εργασιών 85 εκατ. ευρώ.

Μάλιστα, το 2013 (11μηνο) ο κύκλος εργασιών των ιδιωτικών ανήλθε σε 104 εκατ. ευρώ, επίδοση που συνδέεται με το κλείσιμο των περισσότερων δημοσίων ΚΤΕΟ, καθώς δεν είχαν εναρμονιστεί με τις επιταγές του νόμου για τον τεχνικό έλεγχο.

Τα περισσότερα δημόσια ΚΤΕΟ οδηγήθηκαν σε «λουκέτο» έπειτα από την άρνηση των περιφερειαρχών να προσαρμόσουν τα κέντρα τεχνικού ελέγχου στις απαιτήσεις του νόμου, μετά από κάμποσες παρατάσεις και πολύ νερό στο κρασί των προϋποθέσεων λειτουργίας.

Κυκλώματα και πλαστά δελτία ελέγχου
Ωστόσο, παρότι το σύστημα του τεχνικού ελέγχου των οχημάτων έχει ιδιωτικοποιηθεί σε πολύ μεγάλο βαθμό, αφού τα δημόσια ΚΤΕΟ έχουν ισχνή δραστηριότητα, μία σειρά από παθογένειες φαίνεται να συνεχίζουν να επιβιώνουν.
Σύμφωνα με τον πρόεδρο του Πανελλήνιου Συνδέσμου Ιδιοκτητών ΚΤΕΟ, κ.Κωνσταντίνο Βήκα, διογκώνεται το φαινόμενο της διακίνησης πλαστών δελτίων ελέγχου, τα οποία εκδίδονται εν αγνοία των ιδιοκτητών των οχημάτων.

Ο κ. Βήκας μιλάει για κυκλώματα διαμεσολαβητών, οι οποίοι φωτογραφίζουν έγκυρα δελτία ελέγχου, τα σκανάρουν και με τη χρήση ψηφιακής επεξεργασίας τα αναπαράγουν. Οπως λέει, ο ίδιος έχει υπάρξει θύμα αυτής της πρακτικής από επιχειρηματία, ο οποίος είχε εμφανίσει δελτία τεχνικού ελέγχου της εταιρείας του κ. Βήκα, τα οποία ουδέποτε είχαν εκδοθεί. Οπως σημειώνει, η έλλειψη εντατικών ελέγχων παρέχει πρόσφορο έδαφος για την καλλιέργεια του φαινομένου.

Οπως αναφέρει ο κ. Βήκας, ο ανυποψίαστος ιδιοκτήτης, ο οποίος έχει αναθέσει σε κάποιον διεκπεραιωτή να περάσει το όχημά του από τεχνικό έλεγχο, μπορεί να βρεθεί προ εκπλήξεως όταν ο ηλεκτρονικός έλεγχος διασταυρώσει την πλαστότητα του τεχνικού δελτίου και, μάλιστα, ενδέχεται να βρεθεί υπόλογος, καθώς βάσει του νόμου θεωρείται συνυπαίτιος.

Σύμφωνα με τον κ. Βήκα, οι οδηγοί θα πρέπει να αποφεύγουν την ανάθεση αυτού του έργου σε άτομα που δεν γνωρίζουν. Επίσης, θα πρέπει να αναζητούν τα αποδεικτικά πληρωμής για κάθε εργασία (ή πρόστιμο) που του μεταφέρουν ότι έχει διεκπεραιωθεί.

Σύμφωνα με τον Πανελλήνιο Σύνδεσμο Ιδιοκτητών ΚΤΕΟ, περί τα 2 εκατ. οχήματα δεν έχουν περάσει από τεχνικό έλεγχο, κάτι που συνεπάγεται έμμεσες και άμεσες απώλειες για το Δημόσιο ύψους 400 εκατ. ευρώ.



Πάντως, σύμφωνα με πληροφορίες, το υπουργείο Υποδομών στέλνει τις επόμενες ενισχύσεις στο Σώμα Επιθεωρητών Ελεγκτών. Πηγές κοντά στην υπόθεση τονίζουν την ανάγκη οι νέοι επιθεωρητές να εκπαιδευθούν κατά τον κατάλληλο τρόπο.

Δεν υπάρχουν σχόλια :

Δημοσίευση σχολίου