Σάββατο 28 Δεκεμβρίου 2019

Απρόσμενο στοπ από την Περιφέρεια Κρήτης στη μεγάλη ηλεκτρική διασύνδεση της Κρήτης

Απρόσμενο στοπ από την Περιφέρεια Κρήτης στη μεγάλη ηλεκτρική διασύνδεση της Κρήτης

Την ξεκάθαρη άρνηση της Περιφέρειας Κρήτης στη χωροθέτηση του σταθμού μετατροπής της ηλεκτρικής διασύνδεσης Κρήτης – Αττικής στην περιοχή της Δαμάστας, υπογραμμίζει...



ψήφισμα που εκδόθηκε προ ημερών και απειλεί με εκτροχιασμό το χρονοδιάγραμμα υλοποίησης του κομβικού για την ενεργειακή ασφάλεια της Κρήτης έργου.


Όπως έχει γίνει γνωστό με βάση το σχεδιασμό του ΑΔΜΗΕ η μεγάλη ηλεκτρική διασύνδεση Κρήτης Αττικής θα προσαιγιαλωθεί στην περιοχή της Κορακιάς ενώ ο σταθμός μετατροπής προβλέπεται να κατασκευαστεί στο χωριό Δαμάστα του δήμου Μαλεβιζίου. Ωστόσο, στην προοπτική αυτή αντιδρά η τοπική κοινωνία και ο δήμος Μαλεβιζίου, ο οποίος διεκδικεί να χωροθετηθεί ο σταθμός στην περιοχή της Κορακιάς.

Μάλιστα πριν τα Χριστούγεννα, ο δήμος Μαλεβιζίου παρουσίασε τις θέσεις του στο περιφερειακό συμβούλιο, επιτυγχάνοντας να εξασφαλίσει την υποστήριξη της Περιφέρειας Κρήτης. Συγκεκριμένα το περιφερειακό συμβούλιο Κρήτης με ψήφισμα που υιοθέτησε συντάχθηκε με τις θέσεις του δήμου Μαλεβιζίου.

Όπως αναφέρει το ψήφισμα, που εγκρίθηκε κατά πλειοψηφία, το περιφερειακό συμβούλιο της Κρήτης "δηλώνει ένα ξεκάθαρο όχι στο Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας και στον ΑΔΜΗΕ για το θέμα της χωροθέτησης του Σταθμού Μετατροπής στη Δαμάστα”.

Παράλληλα το Περιφερειακό Συμβούλιο "πρωτοστατεί και συντάσσεται με το Δήμο Μαλεβιζίου, ζητώντας να εξειδικευτεί από το Υπουργείο Περιβάλλοντος & Ενέργειας και το Δ.Σ. της ΔΕΗ το χρονοδιάγραμμα απομάκρυνσης του ΑΗΣ Λινοπεραμάτων, με έγγραφες δεσμεύσεις για το οριστικό του κλείσιμο” ενώ παράλληλα στηρίζει, το αίτημα του Δήμου να αποδοθεί η περιοχή των Λινοπεραμάτων στην τοπική κοινωνία.


Τέλος το ψήφισμα "ζητά την απόδοση, με συγκεκριμένη εξειδίκευση, ανταποδοτικών οφελών σε όλο το Μαλεβίζι από την προσαιγιάλωση του μεγάλου καλωδίου στην Κορακιά (Ηλεκτρική Διασύνδεση Κρήτης – Αττικής), και την εφαρμογή των ανταποδοτικών οφελών από την έναρξη των εργασιών για το μεγάλο καλώδιο, στην κατεύθυνση ανάλογων ανταποδοτικών που έχουν αποδοθεί σε περιοχές που έχουν επιβαρυνθεί από ανάλογες δραστηριότητες, όπως οι Δήμοι της Περιφέρειας Δυτικής Μακεδονίας και ο Δήμος Μεγαλόπολης, λαμβάνοντας υπόψη, επιπλέον, τη διαχρονική επιβάρυνση την οποία έχει υποστεί το Μαλεβίζι από τη λειτουργία του ΑΗΣ”.
Η σημασία της διασύνδεσης

Σημειώνεται ότι η απόφαση του περιφερειακού συμβουλίου έχει γνωμοδοτικό χαρακτήρα, ωστόσο είναι σαφές ότι οι τοπικές αντιδράσεις συνιστούν σοβαρή απειλή για την έγκαιρη υλοποίηση του έργου που έχει κρίσιμο χαρακτήρα όχι μόνο για την ενεργειακή ασφάλεια της Κρήτης αλλά και για τη μείωση του συνολικού κόστους που σήμερα βαρύνει τους λογαριασμούς ρεύματος μέσω των λεγόμενων Υπηρεσιών Κοινής Ωφέλειας, δηλαδή του τέλους που καλύπτει το επιπλέον κόστος για την ηλεκτροδότηση των μη διασυνδεδεμένων νησιών, ώστε οι κάτοικοί τους να πληρώνουν το ίδιο κόστος ρεύματος όπως και οι καταναλωτές στο ηπειρωτικό σύστημα. Το ύψος των ΥΚΩ για τα νησιά ανέρχεται σε 700 – 850 εκατ. ευρώ ετησίως, με την Κρήτη να αντιπροσωπεύει το μεγαλύτερο ποσοστό (περίπου το μισό).

Σε ό,τι αφορά την διασύνδεση Κρήτης Αττικής αναμένεται να υποκαταστήσει τις μονάδες ηλεκτροπαραγωγής με καύσιμο το μαζούτ και το ντίζελ που χρησιμοποιούνται για την κάλυψη των αναγκών του νησιού. Ωστόσο οι τρεις σταθμοί παραγωγής της Κρήτης λόγω παλαιότητας, εμφανίζουν χαμηλό βαθμό απόδοσης, μειωμένη διαθεσιμότητα ενώ θα έπρεπε έχουν ξεκινήσει να αποσύρονται καθώς υπερβαίνουν τα ανώτατα όρια που προβλέπονται από την Ευρωπαϊκή περιβαλλοντική νομοθεσία.

Η αποκαλούμενη μεγάλη διασύνδεση της Κρήτης με την Αττική είναι αποτελεί μια επένδυση ύψους 1 δισ. ευρώ (κόστος καλωδίων και σταθμών μετατροπής) και προβλέπεται να ολοκληρωθεί το 2023. Το έργο υλοποιείται από τη θυγατρική του ΑΔΜΗΕ Αριάδνη Interconnector και αυτή τη στιγμή έχει ολοκληρωθεί ο διαγωνισμός για τα καλώδια και τους σταθμούς ηλεκτροδίων, ενώ εκκρεμεί η ανάδειξη του μειοδότη για την κατασκευή των δύο σταθμών μετατροπής και ενός υποσταθμού.



Πηγή: capital.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια :

Δημοσίευση σχολίου