Παρασκευή 29 Απριλίου 2022

Νομοσχέδιο ΥΠΕΝ: Σε ποιες περιπτώσεις θα μπορεί ο ΑΔΜΗΕ να κατασκευάζει μονάδες αποθήκευσης με μπαταρίες



Το νέο νομοσχέδιο για τις ΑΠΕ και την αποθήκευση ενέργειας περιλαμβάνει διάταξη με την οποία αποσαφηνίζεται το καθεστώς κατασκευής μονάδων...

μπαταριών από το διαχειριστή του συστήματος μεταφοράς (ΑΔΜΗΕ).

Όπως επισημαίνεται, κατά γενικό κανόνα, η δραστηριότητα αποθήκευσης ηλεκτρικής ενέργειας είναι ανταγωνιστική δραστηριότητα και απαγορεύεται στους διαχειριστές συστήματος μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας να έχουν στην ιδιοκτησία τους, να αναπτύσσουν, να διαχειρίζονται ή να λειτουργούν εγκαταστάσεις αποθήκευσης ενέργειας.

Κατ΄εξαίρεση και υπό την έγκριση της ΡΑΕ, οι διαχειριστές δύνανται να διατηρούν τέτοιες εγκαταστάσεις μόνο εφόσον αποτελούν πλήρως ενσωματωμένα στοιχεία δικτύου, καθώς και σε περίπτωση που η ρυθμιστική αρχή έχει αξιολογήσει την ύπαρξη σχετικής ανάγκης, η οποία δεν μπορεί να ικανοποιηθεί από τρίτα μέρη κατόπιν ανταγωνιστικών διαδικασιών και υπό τους λοιπούς περιορισμούς που προβλέπει η διάταξη της Οδηγίας. Κάθε τέτοια παρέκκλιση γνωστοποιείται στον Οργανισμό Συνεργασίας Ρυθμιστικών Αρχών (ACER), καθώς και στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Επιπλέον η Ρ.Α.Ε. αξιολογεί την ανάγκη αυτή κατά τακτά χρονικά διαστήματα, προς τον σκοπό σταδιακής κατάργησης των σχετικών δραστηριοτήτων των διαχειριστών.

Τι προβλέπει το νομοσχέδιο


Αναλυτικότερα, στο νομοσχέδιο αναφέρεται ότι ο ΑΔΜΗΕ δεν δύναται να έχει στην ιδιοκτησία του, να αναπτύσσει, να διαχειρίζεται ή να λειτουργεί εγκαταστάσεις αποθήκευσης ενέργειας.

Παρόλα αυτά, προβλέπεται εξαίρεση κατόπιν απόφασης της Ρ.Α.Ε., εφόσον οι μονάδες αποτελούν πλήρως ενσωματωμένα στοιχεία δικτύου.

Επίσης, προβλέπεται δεύτερη εξαίρεση εφόσον συντρέχουν σωρευτικά οι ακόλουθες προϋποθέσεις:

(α) τρίτα μέρη, κατόπιν διενέργειας ανοιχτής, διαφανούς και χωρίς διακρίσεις ανταγωνιστικής διαδικασίας υποβολής προσφορών, η οποία εξετάζεται και εγκρίνεται από τη Ρ.Α.Ε., δεν έχουν αποκτήσει το δικαίωμα για ιδιοκτησία, ανάπτυξη, διαχείριση ή λειτουργία εγκαταστάσεων αποθήκευσης ενέργειας ή δεν μπορούσαν να παράσχουν τις σχετικές υπηρεσίες αποθήκευσης ενέργειας με εύλογο κόστος και εγκαίρως,

(β) η Ρ.Α.Ε. κρίνει ότι οι εν λόγω εγκαταστάσεις ή επικουρικές υπηρεσίες μη σχετικές με τη συχνότητα είναι απαραίτητες, προκειμένου οι διαχειριστές συστημάτων διανομής να τηρούν τις υποχρεώσεις που υπέχουν για την αποτελεσματική, αξιόπιστη και ασφαλή λειτουργία του συστήματος διανομής, και ότι οι εγκαταστάσεις αυτές δεν χρησιμοποιούνται για την αγορά ή πώληση ηλεκτρικής ενέργειας στις αγορές ηλεκτρικής ενέργειας, και

(γ) η Ρ.Α.Ε. έχει αξιολογήσει την αναγκαιότητα αυτής της εξαίρεσης, έχει εξετάσει εκ των προτέρων την εφαρμοσιμότητα της ανταγωνιστικής διαδικασίας υποβολής προσφορών, συμπεριλαμβανομένων των όρων και προϋποθέσεων αυτής, και έχει παράσχει την έγκρισή της.

Ανά δύο χρόνια η εκτίμηση διαθεσιμότητας και επενδυτικού ενδιαφέροντος


Με βάση τα παραπάνω, η Ρ.Α.Ε. δύναται να εκδίδει κατευθυντήριες γραμμές ή όρους και προϋποθέσεις προσκλήσεων υποβολής προσφορών για τη σύναψη δημοσίων συμβάσεων, για την κατάρτιση των οποίων δύναται να συνεργάζεται με την Ε.Α.Α.ΔΗ.ΣΥ., προκειμένου να συνδράμει τον Διαχειριστή συστήματος διανομής να διασφαλίσει δίκαια διαγωνιστική διαδικασία κατά την υποπερ. (βα) της περ. (β) της παρ. 2.

Η Ρ.Α.Ε. διεξάγει, τουλάχιστον ανά δύο έτη, δημόσια διαβούλευση για τις υφιστάμενες εγκαταστάσεις αποθήκευσης ενέργειας της περ. (β), με στόχο την εκτίμηση της δυνητικής διαθεσιμότητας και του δυνητικού ενδιαφέροντος επενδύσεων σε τέτοιες εγκαταστάσεις. Η Ρ.Α.Ε. αξιολογεί τα πορίσματα της διαβούλευσης και με απόφασή της, εφόσον προκύπτει ότι τρίτα μέρη είναι σε θέση να έχουν στην ιδιοκτησία τους, να αναπτύσσουν, να λειτουργούν ή να διαχειρίζονται τέτοιες εγκαταστάσεις κατά τρόπο οικονομικά αποδοτικό, προβλέπει τη σταδιακή, εντός 18 μηνών, κατάργηση των σχετικών δραστηριοτήτων των διαχειριστών συστημάτων διανομής. Στο πλαίσιο της διαδικασίας του προηγουμένου εδαφίου, η Ρ.Α.Ε., με απόφασή της, δύναται να επιτρέπει στον Διαχειριστή συστήματος διανομής ηλεκτρικής ενέργειας να λάβει εύλογη αποζημίωση και συγκεκριμένα να ανακτήσει την υπολειμματική αξία της επένδυσης που πραγματοποίησε σε εγκαταστάσεις αποθήκευσης ενέργειας.

Η παραπάνω διάταξη δεν εφαρμόζεται σε περιπτώσεις πλήρως ενσωματωμένων στοιχείων δικτύου, καθώς και νέων εγκαταστάσεων αποθήκευσης ενέργειας σε συσσωρευτές για τη συνήθη περίοδο απόσβεσης αυτών, δυνάμει τελικής απόφασης επένδυσης πριν από την 4η Ιουλίου 2019, οι οποίες:

(α) συνδέονται με το δίκτυο το αργότερο δύο έτη μετά,

(β) ενσωματώνονται στο δίκτυο διανομής,

(γ) χρησιμοποιούνται αποκλειστικά για την αντίδραση άμεσης αποκατάστασης της ασφάλειας του δικτύου σε περίπτωση έκτακτων αναγκών του δικτύου, εάν το εν λόγω μέτρο αποκατάστασης αρχίζει αμέσως και ολοκληρώνεται όταν η ανακατανομή μέσω αγοράς μπορεί να επιλύσει το πρόβλημα και

(δ) δεν χρησιμοποιούνται για την αγορά ή την πώληση ηλεκτρικής ενέργειας στις αγορές ηλεκτρικής ενέργειας, συμπεριλαμβανομένης της εξισορρόπησης.»

Δείτε εδώ ολόκληρο το κείμενο του νομοσχεδίου.



Πηγή: energypress.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια :

Δημοσίευση σχολίου