Σάββατο 4 Φεβρουαρίου 2023

Με αργά, αλλά σταθερά βήματα η ηλεκτροκίνηση στην Ελλάδα



Μικρά, αλλά σταθερά βήματα παρουσιάζει η πρόοδος της ηλεκτροκίνησης στην Ελλάδα. Το μερίδιο αγοράς, τόσο των αμιγώς ηλεκτρικών...

οχημάτων (BEV), όσο και των επαναφορτιζόμενων υβριδικών (PHEV) διευρύνεται τα τελευταία χρόνια, απόρροια -κυρίως- της υιοθέτησης μέτρων στήριξης από την Πολιτεία (πρόγραμμα "Κινούμαι Ηλεκτρικά"), αλλά και της ιδιωτικής πρωτοβουλίας (ανανέωση εταιρικών στόλων).

Αναγκαία προϋπόθεση για τη μεγαλύτερη διείσδυση της ηλεκτροκίνησης στην Ελλάδα αποτελεί η πύκνωση και χρηστικότητα του δικτύου φορτιστών.

Η εξέλιξη των πωλήσεων

Σύμφωνα με τον ΣΕΑΑ, τα επαναφορτιζόμενα BEV-PHEV αυτοκίνητα ανήλθαν στο 7,9% επί των συνολικών ταξινομήσεων το 2022 έναντι 6,9% το 2021, 2,6% το 2020 και 0,5% το 2019, κυρίως λόγω της αποτελεσματικότητας του προγράμματος "Κινούμαι Ηλεκτρικά".

Σε απόλυτα νούμερα και σύμφωνα με νεότερα στοιχεία, το 2022 ταξινομήθηκαν 8.320 επαναφορτιζόμενα αυτοκίνητα έναντι 6.961 το 2021 και 2.135 το 2020.

Τα αμιγώς ηλεκτρικά ήταν 2.827 και τα επαναφορτιζόμενα υβριδικά 5.493, ήτοι σύνολο 8.320, με την πλειοψηφία αυτών (85%) να αφορά εταιρικές πωλήσεις.

Από την άλλη πλευρά, σε σύγκριση με άλλες χώρες της Ευρώπης, η Ελλάδα υπολείπεται στο ποσοστό διείσδυσης της ηλεκτροκίνησης, καθώς στην Ευρώπη οι ταξινομήσεις επαναφορτιζόμενων αυτοκινήτων κινήθηκαν στους έξι πρώτους μήνες του 2022 στο 18,8%.

Ικανοποιημένοι από την πορεία των ταξινομήσεων των ηλεκτρικών και επαναφορτιζόμενων οχημάτων εμφανίστηκαν, τόσο ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Κώστας Καραμανλής, όσο και η Γενική Γραμματέας Ενέργειας και Ορυκτών Πρώτων Υλών Αλεξάνδρα Σδούκου σε δημόσιες τοποθετήσεις τους.

"Μετά την ψήφιση του νόμου 4710 από τα υπουργεία Υποδομών και Μεταφορών και Περιβάλλοντος και Ενέργειας, το 2022, το ποσοστό ηλεκτρικών αυτοκινήτων αυξήθηκε από το 0,4% σχεδόν στο 8%, η μεγαλύτερη αύξηση στην Ευρωπαϊκή Ένωση", ανέφερε ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών σε πρόσφατο συνέδριο για την ηλεκτροκίνηση.

"Το 2022 υπερκαλύψαμε για μία ακόμα χρονιά τον ετήσιο στόχο ταξινομήσεων ηλεκτρικών οχημάτων (BEV-PHEV) που είχε τεθεί στο Εθνικό Σχέδιο για την Ενέργεια και το Κλίμα (ΕΣΕΚ) από το 2019.

Το μερίδιο των ηλεκτρικών αυτοκινήτων πλησίασε το 7,9% της αγοράς, με τον Δεκέμβριο να καταγράφονται οι περισσότερες ταξινομήσεις σε σύγκριση με όλους τους μήνες του έτους που μας πέρασε, τόσο όσον αφορά στο σύνολο (842 BEV & PHEV), όσο και σε ό,τι αφορά σε αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα (324 BEV)", σχολίασε, σε μέσο κοινωνικής δικτύωσης, η Γενική Γραμματέας Ενέργειας και Ορυκτών Πρώτων Υλών, Αλεξάνδρα Σδούκου.




Οι σταθμοί φόρτισης

Σύμφωνα με αναλυτές της αγοράς αυτοκινήτου, η περαιτέρω διείσδυση της ηλεκτροκίνησης συναρτάται από πολλούς παράγοντες, όπως την αγοραστική δύναμη ιδιωτών και επιχειρήσεων (με δεδομένο ότι τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα είναι ακριβά), αλλά και από τον αριθμό των φορτιστών.

"Η μεγάλη πρόκληση είναι τι κάνουμε με το ζήτημα της φέρουσας ικανότητας του δικτύου. Δηλαδή, κατά πόσον μπορούμε να βάλουμε φορτιστές παντού", σχολίασε, στο ίδιο συνέδριο, ο υπουργός Μεταφορών, τονίζοντας ότι η κυβέρνηση εξετάζει εναλλακτικούς τρόπους για την εγκατάσταση σταθμών φόρτισης.

Σύμφωνα με στελέχη του υπουργείου Μεταφορών, από τα 58 δημοσίως προσβάσιμα σημεία φόρτισης που υπήρχαν πανελλαδικά το 2019, σήμερα ανέρχονται σχεδόν στα 2.000, με στόχο τα 25.000 έως το 2030.

Στην αύξηση των σημείων φόρτισης συντέλεσε σημαντικά και η συμφωνία που πραγματοποίησε το υπουργείο με τους παραχωρησιούχους των αυτοκινητόδρομων και είχε ως αποτέλεσμα την πύκνωση του δικτύου υποδομών φόρτισης στο εθνικό οδικό δίκτυο, εάν και ανασταλτικός παράγοντας για την πύκνωση του δικτύου – σύμφωνα με στελέχη της αγοράς αυτοκινήτου – συνεχίζουν να αποτελούν οι γραφειοκρατικές διαδικασίες, αλλά και επιμέρους τεχνικά προβλήματα που παρατηρούνται στους φορτιστές.

Η πορεία της αγοράς αυτοκινήτου


Σύμφωνα με στοιχεία του ΣΕΑΑ, το 2022 ταξινομήθηκαν συνολικά 105.283 αυτοκίνητα στην Ελλάδα (σχεδόν το 55% αφορούσε εταιρικές πωλήσεις) έναντι 100.911 το 2021, σημειώνοντας άνοδο 4,3%.

Αντίστοιχα και σύμφωνα με στοιχεία της ACEA (Ευρωπαϊκή Ένωση Κατασκευαστών Αυτοκινήτων), η Ελλάδα συγκαταλεγόταν στις 9 χώρες της Ε.Ε., στις οποίες η αγορά αυτοκινήτου σημείωσε άνοδο το 2022, με την ευρωπαϊκή αγορά να κλείνει στο -4,6%.

Σε γενικές γραμμές, η πορεία της εγχώριας αγοράς αυτοκινήτου χαρακτηρίστηκε το 2022 από διακυμάνσεις, καθώς άλλοι μήνες κινούνταν ανοδικά και άλλοι καθοδικά. Ωστόσο, από τον Αύγουστο και μετά, η αγορά κινήθηκε με διψήφιο ρυθμό ανάπτυξης.

Ειδικότερα, με μείωση ταξινομήσεων έκλεισαν οι ακόλουθοι μήνες: Ο Ιανουάριος με 28,9%, ο Μάρτιος με 6,4%, ο Απρίλιος με 8,9% και ο Ιούνιος με 20,1%.

Αντίθετα, με άνοδο έκλεισαν οι ακόλουθοι μήνες: Ο Φεβρουάριος με 27%, ο Μάιος με 10,5%, ο Ιούλιος με 2,8%, ο Αύγουστος με 39,7%, ο Σεπτέμβριος με 30,2%, ο Οκτώβριος με 23,1%, ο Νοέμβριος με 12,7% και ο Δεκέμβριος με 14,7%.

Σύμφωνα με στοιχεία του ΣΕΑΑ, πρώτη σε προτιμήσεις ήταν η Toyota με μερίδιο αγοράς 14,1%, δεύτερη η Hyundai με 8,7%, τρίτη η Peugeot με 8,6%, τέταρτη η VW με 7,3% και πέμπτη η Opel με 5,5%.

Δεν υπάρχουν σχόλια :

Δημοσίευση σχολίου