Δευτέρα 22 Ιανουαρίου 2018

Πίεση στον ΑΔΜΗΕ για επιτάχυνση των διασυνδέσεων ενόψει νέων τιμολογίων χρήσης δικτύου – Πάμε για μείωση στον ΔΕΔΔΗΕ



Ένα ιδιότυπο μπραντεφέρ βρίσκεται σε εξέλιξη ενόψει λήψης αποφάσεων από τη ΡΑΕ σχετικά με τα νέα τιμολόγια χρήσης του δικτύου μεταφοράς...



ηλεκτρικού ρεύματος, τα οποία θα ισχύουν για τα επόμενα τέσσερα χρόνια.

Σε πρώτη ανάγνωση, με βάση τα δεδομένα, τα τιμολόγια του ΑΔΜΗΕ θα πρέπει να μειωθούν έστω και λίγο, καθώς κάποιοι συντελεστές που προσμετρώνται για τον καθορισμό της απόδοσης των επενδεδυμένων κεφαλαίων του διαχειριστή του δικτύου (wacc) είναι πλέον ευνοϊκότεροι σε σχέση με το 2014 όταν αποφασίστηκε το wacc της τετραετίας 2014 – 2017. Για παράδειγμα το ρίσκο της ελληνικής οικονομίας το οποίο είναι σαφώς μικρότερο.

Καθοριστικό στοιχείο για τη διαμόρφωση των τιμολογίων, ωστόσο, είναι το ύψος των επενδύσεων που προγραμματίζει ο ΑΔΜΗΕ για την ανάπτυξη του δικτύου, με το βάρος να πέφτει στις διασυνδέσεις των νησιών. Εδώ είναι και το κρίσιμο ζήτημα που δεν έχει ακόμα λυθεί.

Πριν τον καθορισμό των νέων τιμολογίων θα πρέπει να εγκριθεί από τη ΡΑΕ το 10ετές πρόγραμμα ανάπτυξης του ΑΔΜΗΕ της περιόδου 2018 – 2027. Η Ρυθμιστική Αρχή θεωρεί ότι το πρόγραμμα πρέπει να είναι περισσότερο «φιλόδοξο» όσον αφορά το χρόνο υλοποίησης των διασυνδέσεων και κυρίως της μεγάλης και της μικρής διασύνδεσης της Κρήτης. Πληροφορίες αναφέρουν μάλιστα ότι για να εγκρίνει το 10ετές, η ΡΑΕ θα θέσει αυστηρά και δεσμευτικά χρονοδιαγράμματα, πράγμα που σημαίνει ότι η όποια καθυστέρηση θα οδηγεί σε ποινές – πρόστιμα που θα πρέπει να πληρώνει ο ΑΔΜΗΕ.

Η γενική εντύπωση είναι ότι ο ΑΔΜΗΕ δεν θέλει να δεσμευθεί σε φιλόδοξους στόχους. Για παράδειγμα επιμένει να αναφέρει το 2023 ως χρόνο ολοκλήρωσης της μεγάλης διασύνδεσης της Κρήτης, ενώ η ΡΑΕ εκτιμά ότι το έργο δεν έχει αδειοδοτικά προβλήματα και μπορεί κατασκευαστικά να ολοκληρωθεί νωρίτερα. Τέτοιου τύπου διαφορετικές οπτικές οδηγούν στο μπραντεφέρ που προαναφέρθηκε.

Αλλά και για το καινούργιο 10ετές της περιόδου 2019-2028 που έθεσε σε διαβούλευση ο ΑΔΜΗΕ, οι πληροφορίες από τη ΡΑΕ αναφέρουν ότι, όταν υποβληθεί, περί το Μάρτιο, θα ζητηθεί από την Αρχή να ενταχθεί και μία από τις υπόλοιπες διασυνδέσεις που μέχρι σήμερα ο ΑΔΜΗΕ έχει αποφύγει να ενσωματώσει. Για παράδειγμα την τέταρτη φάση των Κυκλάδων ή τη διασύνδεση των Δωδεκανήσων.

Σε κάθε περίπτωση, το ερώτημα τώρα είναι: πώς πρέπει να διαμορφωθούν τα τιμολόγια του ΑΔΜΗΕ προκειμένου να περιλάβουν την ανάκτηση από το Διαχειριστή του επενδυτικού κόστους για την επιτάχυνση των διασυνδέσεων; Και πόσο πρέπει να πληρώσει ο καταναλωτής μέσω των τιμολογίων χρήσης δικτύου;

Ως απάντηση στο ερώτημα αυτό, σύμφωνα με πληροφορίες του energypress, εξετάζεται το ενδεχόμενο να τεθούν οι διασυνδέσεις στην ειδική κατηγορία έργων για τα οποία πρώτα υλοποιούνται και λειτουργούν και μετά αρχίζει ο επενδυτής να ανακτά τα κόστη. Μια τέτοια λύση θα είχε το πλεονέκτημα ότι δεν θα πληρώσουν οι καταναλωτές τώρα. Αντίθετα, όταν ολοκληρωθούν τα έργα θα αρχίσουν μεν οι καταναλωτές να πληρώνουν αυξημένα τέλη δικτύου, αλλά τότε θα μειωθούν δραστικά τα κόστη των ΥΚΩ (οι διασυνδέσεις των νησιών θα περιορίσουν συνολικά το κόστος ηλεκτροδότησης), οπότε η επιβάρυνση θα ισοσκελιστεί.

Στην όλη υπόθεση πάντως θα πρέπει να προσμετρηθεί και το γεγονός ότι ο ΑΔΜΗΕ δεν είναι πλέον η «δική» μας, κρατικού μάλιστα συμφέροντος, εταιρεία. Η παρουσία της Κινεζικής State Grid ως στρατηγικού εταίρου με 24% έχει τη δική της σημασία, καθώς οι Κινέζοι ζητούν αυξημένο wacc για την επένδυσή τους.

Αλλαγή μεθόδου ζητά ο ΑΔΜΗΕ


Την ίδια στιγμή ο ΑΔΜΗΕ, όπως αναφέρει το ΑΠΕ, εισηγείται ριζική αλλαγή της μεθόδου τιμολόγησης των χρεώσεων για το σύστημα μεταφοράς με στόχο οι χρεώσεις να παρέχουν κίνητρο στους καταναλωτές προκειμένου να περιορίζονται οι αιχμές της. Η χειμερινή περίοδος αιχμής είναι Δεκέμβριος – Φεβρουάριος , ώρες 6 – 8 μ.μ. και η καλοκαιρινή περίοδος Ιούνιος – Αύγουστος, 9 – 10 μ.μ.

Για τους καταναλωτές που τροφοδοτούνται από την υψηλή και μέση τάση (μεγάλες βιομηχανίες, εμπορικές αλυσίδες κ.α.) προτείνεται η χρέωση να συναρτάται με την κατανάλωση κατά τις ώρες αιχμής, η οποία μπορεί να προσδιοριστεί εύκολα καθώς η εν λόγω κατηγορία καταναλωτών διαθέτουν μετρητές με δυνατότητα ωρομέτρησης (μέτρηση της κατανάλωσης ανά ώρα της ημέρας). Έτσι το τιμολόγιο θα διαμορφώνεται ουσιαστικά και από τη συμπεριφορά του καταναλωτή: αν περιορίσει τη ζήτηση κατά τις ώρες αιχμής, θα έχει χαμηλότερη χρέωση και αντίστροφα.

Στη χαμηλή τάση (νοικοκυριά, μικρές επιχειρήσεις, αγρότες κλπ.), επειδή δεν υπάρχουν μετρητές με δυνατότητα ωρομέτρησης, θα λαμβάνεται υπόψη αντίστοιχα η κατανάλωση όλης της κατηγορίας πελατών (πχ. νοικοκυριά, εμπορικά καταστήματα) ή του συνόλου της χαμηλής τάσης κατά τις ώρες αιχμής.

Συγκεκριμένα προτείνεται η εξής μεθοδολογία:


Για κάθε έναν από τους έξι "μήνες αιχμής" (Δεκέμβριο, Ιανουάριο, Φεβρουάριο, Ιούνιο, Ιούλιο και Αύγουστο) θα εξετάζεται μια τυπική ημέρα και θα υπολογίζεται το ποσοστό της κατανάλωσης κατά τις ώρες αιχμής ως προς το σύνολο του 24ώρου. Ο μέσος όρος των ποσοστών που θα προκύψουν για τους έξι μήνες αιχμής θα χρησιμοποιείται για τον υπολογισμό των χρεώσεων του επόμενου έτους.

Για παράδειγμα, σύμφωνα με την εισήγηση του ΑΔΜΗΕ: "Έστω ότι βάσει της τυπικής καμπύλης διακύμανσης φορτίου για την κατηγορία "Οικιακοί Πελάτες" για μια τυπική ημέρα του Δεκεμβρίου ο μέρος όρος της κατανάλωσης κατά τις ώρες 6 – 8 μ.μ. αντιστοιχεί σε ποσοστό 6 % της συνολικής ημερήσιας κατανάλωσης. Το ανωτέρω ποσοστό υπολογίζεται για κάθε ένα από τους υπόλοιπους χειμερινούς και καλοκαιρινούς μήνες Ιανουάριο, Φεβρουάριο, Ιούνιο, Ιούλιο και Αύγουστο. Έστω ότι ο μέσος όρος των υπολογιζόμενων ποσοστών για τους ανωτέρω έξι μήνες είναι 5,5 %. Στην παραπάνω περίπτωση η Χρέωση Χρήσης Συστήματος για τους οικιακούς πελάτες για κάθε μήνα του έτους θα ισούται με 5,5 % επί την μηνιαία κατανάλωση επί την μοναδιαία Χρέωση Χρήσης Συστήματος".

Σημειώνεται ότι το ισχύον τιμολόγιο για τη μεταφορά αποτελείται από δύο διαφορετικές χρεώσεις, ισχύος που βασίζεται στην συμφωνημένη ισχύ της παροχής και ενέργειας. Η πρόταση του ΑΔΜΗΕ περιλαμβάνει επίσης την κατάργηση της χρέωσης ισχύος.

Η εφαρμογή διαφορετικών τιμολογίων στη διάρκεια του 24ωρου θα γίνει πιο εύκολη όταν εγκατασταθούν οι λεγόμενοι "έξυπνοι μετρητές", διαδικασία που βρίσκεται στο στάδιο της πιλοτικής εφαρμογής.

Μικρή μείωση για ΔΕΔΔΗΕ


Όσον αφορά τέλος τα τιμολόγια χρήσης του Δικτύου Διανομής (ΔΕΔΔΗΕ) για τα οποία επίσης πρόκειται να αποφασίσει τις επόμενες ημέρες ο ΔΕΔΔΗΕ, εξετάζεται η δυνατότητα μικρών μειώσεων αφού διασφαλιστεί η χρηματοδότηση των επενδύσεων στο δίκτυο.

Επιπλέον, από το 2019 προωθείται η σύνδεση των εσόδων του ΔΕΔΔΗΕ, δηλαδή των χρεώσεων που πληρώνουν οι καταναλωτές για τη χρήση του δικτύου διανομής, με τα αποτελέσματα στο "μέτωπο" της αντιμετώπισης των ρευματοκλοπών.




Πηγή: energypress.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια :

Δημοσίευση σχολίου