Τετάρτη 25 Οκτωβρίου 2023

Ηλεκτρονικά σούπερ μάρκετ vs φυσικών καταστήματων: "Μάχη" Δαυίδ και Γολιάθ



Κερδίζει το ηλεκτρονικό εμπόριο, χάνουν τα φυσικά καταστήματα σούπερ μάρκετ. Όχι σε τζίρο, δεδομένου ότι ο τζίρος συναρτάται άμεσα...

 από τον πληθωρισμό και τις ανατιμήσεις στα ράφια, αλλά σε κατανάλωση, ήτοι σε όγκο πωλήσεων προϊόντων. Σε κάθε περίπτωση πάντως, τα ηλεκτρονικά σούπερ μάρκετ αποτελούν έως και αυτή τη στιγμή ένα πολύ μικρό κομμάτι της αγοράς.

Ειδικότερα, ο τομέας των ηλεκτρονικών σούπερ μάρκετ αποτελεί ένα διαρκώς αναπτυσσόμενο κανάλι, το οποίο ωστόσο κινείται σε επίπεδα κάτω του 5% του συνολικού κύκλου εργασιών του λιανεμπορίου τροφίμων και ποτών, ήτοι των αλυσίδων σούπερ μάρκετ που δραστηριοποιούνται στην Ελλάδα. Από πλευράς οικονομικών μεγεθών ο συγκεκριμένος τομέας της αγοράς συνεχίζει να αναπτύσσεται σε τζίρο με 15% στο εννεάμηνο του 2023, αριθμός που ήταν ακριβώς στα ίδια επίπεδα και το πρώτο εξάμηνο του έτους. Έτσι, στα τρία τρίμηνα της χρονιάς ο τζίρος τους έφτασε τα 220 εκατομμύρια ευρώ σε τιμές λιανικής, συμπεριλαμβανομένου του ΦΠΑ. Αυτό προκύπτει από τα στοιχεία της πλατφόρμας μετρήσεων των ηλεκτρονικών σούπερ μάρκετ eRetail Audit της Convert Group. Σημειώνεται ότι τα ηλεκτρονικά σούπερ μάρκετ αποτελούν και θα αποτελέσουν εντονότερα στο μέλλον, ένα κανάλι αγοράς που θα γνωρίσει σημαντική ανάπτυξη, κερδίζοντας μέρος των πωλήσεων που σήμερα διατηρούν τα φυσικά καταστήματα σούπερ μάρκετ. Ωστόσο, αυτή τη στιγμή δεν παύει να αποτελεί ένα συμπληρωματικό κλάδο της αγοράς και ταυτόχρονα απαραίτητο για το σύνολο των αλυσίδων που δραστηριοποιούνται στην Ελλάδα, λόγω της σταδιακά αυξανόμενης ανάγκης για ηλεκτρονικές αγορές. Θυμίζουμε ότι από τις μεγαλύτερες αλυσίδες, eshop δεν διαθέτει έως και αυτή τη στιγμή η Lidl Ελλάς.

Το ενδιαφέρον στοιχείο είναι ότι αυξήθηκαν οι ηλεκτρονικές παραγγελίες ειδών σούπερ μάρκετ κατά 9% στο εννεάμηνο, δεδομένου ότι ο τζίρος αυξάνεται από τη στιγμή που ο πληθωρισμός στα τρόφιμα βρίσκεται σε επίπεδα άνω του 10% στην Ελλάδα και επομένως σημαντικό μέρος των πωλήσεων σε αξία εξαρτάται άμεσα από τις ανατιμήσεις. Σημειώνεται ότι στη μέτρηση της Convert Group λαμβάνονται υπόψη οι παραδοσιακές δυνάμεις της αγοράς, όπως τα eshops των αλυσίδων, Σκλαβενίτης, ΑΒ Βασιλόπουλος, My market, Κρητικός, Μασούτης, Bazaar, Market In, Θανόπουλος καθώς και το αμιγώς ηλεκτρονικό κατάστημα σούπερ μάρκετ e-Fresh. Ωστόσο δεν μετριούνται στην αποτύπωση της αγοράς, οι πλατφόρμες quick commerce όπως η efood, η Wolt Market, η Instashop και άλλες επιχειρήσεις ανάλογης μορφής, οι οποίες δεν παρέχουν στοιχεία για τις ανάγκες σφιγμομέτρησης των πωλήσεων των ηλεκτρονικών σούπερ μάρκετ.

Χάνει έδαφος σε κατανάλωση το οργανωμένο λιανεμπόριο


Στον αντίποδα, το παραδοσιακό οργανωμένο λιανεμπόριο τροφίμων και πιο συγκεκριμένα οι αλυσίδες σούπερ μάρκετ αύξησαν το τζίρο τους κατά 9,2% στο εννεάμηνο του 2023, όπως προκύπτει από στοιχεία της Nielsen έως 01 Οκτωβρίου 2023 σε σύγκριση με την αντίστοιχη περυσινή χρονική περίοδο. Eιδικότερα, τα ταχυκίνητα καταναλωτικά προϊόντα, παρουσιάζουν παρόμοια αυξητική τάση κατά 9,5%, με την ανάπτυξη αυτή να είναι καθαρά πληθωριστική, δεδομένου ότι ο όγκος πωλήσεων των προϊόντων και επομένως η πραγματική κατανάλωση μειώθηκε κατά 0,8%.

Σημειώνεται ότι ο γενικός δείκτης τιμών καταναλωτή στο διάστημα του εννεαμήνου του 2023 βρίσκεται στο +3,6%, ενώ η αύξηση της μέσης τιμής για τα ταχυκίνητα καταναλωτικά αγαθά είναι σημαντικά υψηλότερη, στο 10,4%. Σε ό,τι αφορά επιμέρους κατηγορίες προϊόντα, τα τρόφιμα και ποτά εμφανίζουν τιμών κατά 10,9%, γεγονός που είχε επίπτωση με μείωση του όγκου πωλήσεων κατά 1,5%. Σε ό,τι αφορά τα προϊόντα προσωπικής υγιεινής και ομορφιάς η αύξηση τιμών ήταν 4,3%, ενώ και ο όγκος πωλήσεων ήταν αυξημένος κατά 4,5%.

Συνεχίζεται η ανάπτυξη της ιδιωτικής ετικέτας

Η ακρίβεια στα βασικά καταναλωτικά αγαθά συνεχίζει να αποσπά μέρος της κατανάλωσης από τα επώνυμα προϊόντα και να το οδηγεί στα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, των προϊόντων δηλαδή εκείνων που φέρουν την ταμπέλα μίας αλυσίδας σούπερ μάρκετ και παράγονται για λογαριασμό της από κάποια βιομηχανία τροφίμων, ποτών, απορρυπαντικών, προϊόντων ατομικής υγιεινής, καλλυντικών. Στο εννεάμηνο το μερίδιο των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας συνεχίζει την αυξητική του πορεία, και από το 24,4%, που ήταν στο τέλος του 2022, έφτασε το 24,8% το 9μηνο. Την ίδια στιγμή όλο και περισσότεροι καταναλωτές εκτιμούν ότι η ποιότητα των συγκεκριμένων είναι βελτιούμενη ή και εξίσου καλή με τα επώνυμα προϊόντα.


Πηγή: capital.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια :

Δημοσίευση σχολίου