Στην καθιέρωση ενός νέου «Σπατόσημου», ύψους 12 ευρώ για όλους τους επιβάτες εντός κι εκτός ζώνης Σένγκεν, αλλά και ενός «πλαφόν» χρεώσεων που δεν θα ξεπερνά τα 20 ευρώ ανά ταξιδιώτη συνολικά, προσανατολίζεται η κυβέρνηση, στο πλαίσιο της παραχώρησης των περιφερειακών αερολιμένων σε ιδιώτες επενδυτές.
Το σχέδιο, που ενέκρινε το Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου (ΤΑΙΠΕΔ), προβλέπει την παραχώρηση 14 περιφερειακών αερολιμένων για 40+10 έτη, σε δύο συστάδες.
Η πρώτη ομάδα περιλαμβάνει: Θεσσαλονίκη, Κέρκυρα, Ζάκυνθο, Κεφαλονιά, Άκτιο, Καβάλα και Χανιά.
Η δεύτερη ομάδα περιλαμβάνει: Ρόδο, Κω, Σαντορίνη, Μύκονο, Μυτιλήνη, Σκιάθο και Σάμο.
Εξαιρείται το αεροδρόμιο «Νίκος Καζαντζάκης» του Ηρακλείου, το οποίο θα αξιοποιηθεί στο πλαίσιο της σύμβασης παραχώρησης για την ανάπτυξη του νέου διεθνούς αερολιμένα στο Καστέλι της Κρήτης.
Όπως είναι σε θέση να γνωρίζει η ηλεκτρονική έκδοση του «Βήματος», την 1η Νοεμβρίου 2014, όταν και εκπνέει η εικοσαετής διάρκεια του «Σπατόσημου», θα καθιερωθεί ένα νέο τέλος που θα ανέρχεται στα 12 ευρώ έως το 2024.
Από αυτό το τέλος, ποσοστό 8,5% ή αλλιώς 1,02 ευρώ, θα παρακρατείται υπέρ της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ), η οποία με αυτούς τους πόρους θα κληθεί να χρηματοδοτοτήσει:
- Την λειτουργία της ως ρυθμιστικής αρχής στις αερομεταφορές,
- Την μετά βεβαιότητος ζημιογόνο δραστηριότητα των μικρών, περιφερειακών αεροδρομίων, που δεν θα παραχωρηθούν,
- Τις «άγονες γραμμές» που κοστίζουν περί τα 50 εκατ. ευρώ κατ' έτος.
Δέκα χρόνια αργότερα, την 1η Νοεμβρίου 2024 το νέο «Σπατόσημο» θα μειωθεί σε 3 ευρώ ανά επιβάτη, από τα οποία η ΥΠΑ θα παρακρατεί το 35% ή αλλιώς 1 ευρώ.
Το νέο «Σπατόσημο» θα ενσωματώνεται στις συνολικές χρεώσεις των αεροδρομίων, που δεν θα ξεπερνούν τα 14,5 ευρώ για την πρώτη περίοδο της παραχώρησης και τα 20 ευρώ για την δεύτερη.
Συγκεκριμένα, στην πρώτη περίοδο της παραχώρησης, κατά την διάρκεια της οποίας προγραμματίζονται επενδύσεις σε υποδομές, ύψους 200 εκατ. ευρώ από τους ιδιώτες επενδυτές, οι χρεώσεις δεν θα είναι υψηλότερες από 14,5 ευρώ, ποσό που αναλύεται ως εξής: 12 ευρώ Σπατόσημο + 1 ευρώ τέλος αεροδρομίου + 1,5 ευρώ χρέωσης ασφαλείας.
Με την ολοκλήρωση των έργων, το ανώτατο πλαφόν συνολικών χρεώσεων δεν θα ξεπερνά κατά μέγιστον τα 20 ευρώ. Στο συγκεκριμένο ποσό θα περιλαμβάνεται το νέο «Σπατόσημο», τα τέλη των αεροδρομίων και η χρέωση ασφαλείας (1,5 ευρώ).
Σύμφωνα με πληροφορίες, γίνεται προσπάθεια να υπάρξει εναρμονισμός στο πλαφόν των τελών και των χρεώσεων και στη σύμβαση παραχώρησης για το νέο αεροδρόμιο στο Καστέλι της Κρήτης, προκειμένου να μην δημιουργηθούν προβλήματα στον ανταγωνισμό.
Μάλιστα, πρόθεση της κυβέρνησης είναι τα ίδια μέτρα και τα ίδια σταθμά να ισχύσουν και στο «Ελ. Βενιζέλος» εν όψει της κατάργησης του Σπατόσημου και πληροφορίες θέλουν το ΤΑΙΠΕΔ να διαπραγματεύεται σε αυτή τη βάση.
Ωστόσο, στελέχη του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών, ο οποίος λαμβάνει το 75% του Σπατόσημου της πρωτεύουσας, σημειώνουν ότι ο φορέας διατηρεί την δυνατότητα να αναπληρώσει τις όποιες απώλειες εσόδων, με νέα χρέωση που θα διατηρήσει τα έσοδα από το Σπατόσημο στα σημερινά τους επίπεδα, με απλή απόφαση του διοικητικού συμβουλίου.
Σύμφωνα με κύκλους του υπουργείου Υποδομών, η διατήρηση της επιπρόσθετης χρέωσης για τους εκτός ζώνης Σένγκεν ταξιδιώτες κρίθηκε αντίθετη στο κοινοτικό δίκαιο, που επιτάσσει την έλλειψη διακρίσεων για τους επιβάτες, καθώς και την αναλογία των χρεώσεων με την ποιότητα των υποδομών.
Στόχος του υπουργείου Υποδομών αποτελεί η διασφάλιση της εύρυθμης λειτουργίας και της βιωσιμότητας της ΥΠΑ, η οποία καλείται να τα βγάλει πέρα με λιγότερους πόρους, χωρίς να επιβαρύνει τον κρατικό προϋπολογισμό. Πάντως, στελέχη του υπουργείου σημειώνουν ότι αναμένουν εγγράφως το τελικό σχέδιο σύμβασης του ΤΑΙΠΕΔ.
Μάλιστα, το υπουργείο επεξεργάζεται νομοθετική ρύθμιση, η οποία θα προβλέπει ότι οι παραχωρησιούχοι των περιφερειακών αεροδρομίων θα καταβάλουν κάθε δυνατή προσπάθεια ώστε να διατηρήσουν το υφιστάμενο προσωπικό με τους ίδιους όρους εργασίας.
Η πρώτη ομάδα περιλαμβάνει: Θεσσαλονίκη, Κέρκυρα, Ζάκυνθο, Κεφαλονιά, Άκτιο, Καβάλα και Χανιά.
Η δεύτερη ομάδα περιλαμβάνει: Ρόδο, Κω, Σαντορίνη, Μύκονο, Μυτιλήνη, Σκιάθο και Σάμο.
Εξαιρείται το αεροδρόμιο «Νίκος Καζαντζάκης» του Ηρακλείου, το οποίο θα αξιοποιηθεί στο πλαίσιο της σύμβασης παραχώρησης για την ανάπτυξη του νέου διεθνούς αερολιμένα στο Καστέλι της Κρήτης.
Όπως είναι σε θέση να γνωρίζει η ηλεκτρονική έκδοση του «Βήματος», την 1η Νοεμβρίου 2014, όταν και εκπνέει η εικοσαετής διάρκεια του «Σπατόσημου», θα καθιερωθεί ένα νέο τέλος που θα ανέρχεται στα 12 ευρώ έως το 2024.
Από αυτό το τέλος, ποσοστό 8,5% ή αλλιώς 1,02 ευρώ, θα παρακρατείται υπέρ της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ), η οποία με αυτούς τους πόρους θα κληθεί να χρηματοδοτοτήσει:
- Την λειτουργία της ως ρυθμιστικής αρχής στις αερομεταφορές,
- Την μετά βεβαιότητος ζημιογόνο δραστηριότητα των μικρών, περιφερειακών αεροδρομίων, που δεν θα παραχωρηθούν,
- Τις «άγονες γραμμές» που κοστίζουν περί τα 50 εκατ. ευρώ κατ' έτος.
Δέκα χρόνια αργότερα, την 1η Νοεμβρίου 2024 το νέο «Σπατόσημο» θα μειωθεί σε 3 ευρώ ανά επιβάτη, από τα οποία η ΥΠΑ θα παρακρατεί το 35% ή αλλιώς 1 ευρώ.
Το νέο «Σπατόσημο» θα ενσωματώνεται στις συνολικές χρεώσεις των αεροδρομίων, που δεν θα ξεπερνούν τα 14,5 ευρώ για την πρώτη περίοδο της παραχώρησης και τα 20 ευρώ για την δεύτερη.
Συγκεκριμένα, στην πρώτη περίοδο της παραχώρησης, κατά την διάρκεια της οποίας προγραμματίζονται επενδύσεις σε υποδομές, ύψους 200 εκατ. ευρώ από τους ιδιώτες επενδυτές, οι χρεώσεις δεν θα είναι υψηλότερες από 14,5 ευρώ, ποσό που αναλύεται ως εξής: 12 ευρώ Σπατόσημο + 1 ευρώ τέλος αεροδρομίου + 1,5 ευρώ χρέωσης ασφαλείας.
Με την ολοκλήρωση των έργων, το ανώτατο πλαφόν συνολικών χρεώσεων δεν θα ξεπερνά κατά μέγιστον τα 20 ευρώ. Στο συγκεκριμένο ποσό θα περιλαμβάνεται το νέο «Σπατόσημο», τα τέλη των αεροδρομίων και η χρέωση ασφαλείας (1,5 ευρώ).
Σύμφωνα με πληροφορίες, γίνεται προσπάθεια να υπάρξει εναρμονισμός στο πλαφόν των τελών και των χρεώσεων και στη σύμβαση παραχώρησης για το νέο αεροδρόμιο στο Καστέλι της Κρήτης, προκειμένου να μην δημιουργηθούν προβλήματα στον ανταγωνισμό.
Μάλιστα, πρόθεση της κυβέρνησης είναι τα ίδια μέτρα και τα ίδια σταθμά να ισχύσουν και στο «Ελ. Βενιζέλος» εν όψει της κατάργησης του Σπατόσημου και πληροφορίες θέλουν το ΤΑΙΠΕΔ να διαπραγματεύεται σε αυτή τη βάση.
Ωστόσο, στελέχη του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών, ο οποίος λαμβάνει το 75% του Σπατόσημου της πρωτεύουσας, σημειώνουν ότι ο φορέας διατηρεί την δυνατότητα να αναπληρώσει τις όποιες απώλειες εσόδων, με νέα χρέωση που θα διατηρήσει τα έσοδα από το Σπατόσημο στα σημερινά τους επίπεδα, με απλή απόφαση του διοικητικού συμβουλίου.
Σύμφωνα με κύκλους του υπουργείου Υποδομών, η διατήρηση της επιπρόσθετης χρέωσης για τους εκτός ζώνης Σένγκεν ταξιδιώτες κρίθηκε αντίθετη στο κοινοτικό δίκαιο, που επιτάσσει την έλλειψη διακρίσεων για τους επιβάτες, καθώς και την αναλογία των χρεώσεων με την ποιότητα των υποδομών.
Στόχος του υπουργείου Υποδομών αποτελεί η διασφάλιση της εύρυθμης λειτουργίας και της βιωσιμότητας της ΥΠΑ, η οποία καλείται να τα βγάλει πέρα με λιγότερους πόρους, χωρίς να επιβαρύνει τον κρατικό προϋπολογισμό. Πάντως, στελέχη του υπουργείου σημειώνουν ότι αναμένουν εγγράφως το τελικό σχέδιο σύμβασης του ΤΑΙΠΕΔ.
Μάλιστα, το υπουργείο επεξεργάζεται νομοθετική ρύθμιση, η οποία θα προβλέπει ότι οι παραχωρησιούχοι των περιφερειακών αεροδρομίων θα καταβάλουν κάθε δυνατή προσπάθεια ώστε να διατηρήσουν το υφιστάμενο προσωπικό με τους ίδιους όρους εργασίας.
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου