Σάββατο, 12 Μαΐου 2018

"Γαλακτοκομικά"... χωρίς γάλα, γίνεται;

"Γαλακτοκομικά"... χωρίς γάλα, γίνεται;

Ξεχάστε τις αγελάδες που βόσκουν αμέριμνες στα λιβάδια. Ξεχάστε και το γάλα γαϊδούρας. Τώρα το νέο παγκόσμιο trend, είναι τα vegan "γαλακτοκομικά”. Δηλαδή...



 "γαλακτοκομικά" προϊόντα που παράγονται από φυτικές πρώτες ύλες.

Τα συγκεκριμένα προϊόντα δεν αποτελούν κάτι καινούργιο στα ράφια των ελληνικών σούπερ μάρκετ. Είχαν κάνει την εμφάνισή τους δύο δεκαετίες πίσω αποτελώντας φθηνή λύση για όσους δεν ήθελαν να δαπανήσουν αρκετά για την αγορά π.χ. γιαουρτιού.

Μόνο που σήμερα, εν έτει 2018, τα συγκεκριμένα προϊόντα δεν φαίνεται να είναι οι παρίες της αγοράς. Αντιθέτως. Αποκτούν δειλά δειλά θέση στο ράφι και κερδίζουν τον δικό τους χώρο, πολύ μικρό μέχρι στιγμής, στο καλάθι. Πρόκειται για τα ροφήματα αμυγδάλου, φιστικιού, κ.λπ., ή τα φυτικά "τυροκομικά".

Για του λόγου το αληθές, η αγορά ροφημάτων αμυγδάλου, καρύδας κ.λπ. κινείται με υψηλούς ρυθμούς ανάπτυξης. Πέρυσι σημείωσε αύξηση πωλήσεων 72% σε όγκο και 86% ανάπτυξη το πρώτο δίμηνο της φετινής χρονιάς (πηγή: Nielsen). Στη συγκεκριμένη κατηγορία οι βασικοί παίκτες είναι η Alpro και η Όλυμπος που ελέγχουν μερίδιο 62% και 21,4% αντίστοιχα (πηγή: Nielsen).

Γιατί όμως η ελληνική γαλακτοβιομηχανία Όλυμπος εισήλθε σε αυτήν τη νέα κατηγορία; Για να "εκμεταλλευτεί" την τάση της αγοράς, για μια κατηγορία προϊόντων η οποία αφήνει κέρδος. Η τιμή των ροφημάτων της κατηγορίας κυμαίνεται στα 3 ευρώ.

Ποια είναι τα σχέδιά της; Στέλεχός της άφησε ανοικτό το ενδεχόμενο η εταιρεία, η οποία σήμερα διαθέτει ρόφημα αμυγδάλου, να εμπλουτίσει την γκάμα με νέους κωδικούς και πέραν της κατηγορίας των ροφημάτων. Όπως είναι τα φυτικά "τυροκομικά".

Στη συγκεκριμένη κατηγορία market leader και ένας από τους βασικούς παίκτες όχι μόνο στην Ελλάδα αλλά και στο εξωτερικό είναι η ελληνική Arivia. Η εταιρεία παράγει και εμπορεύεται τυροκομικά προϊόντα για vegetarians (100% χωρίς ζωικό λίπος), για vegans (100% χωρίς γαλακτομικά) και καταναλωτές που έχουν δυσανεξία στη λακτόζη, γλουτένη, χρησιμοποιώντας, μεταξύ άλλων, γάλα καρύδας και άλλα υποκατάστατα. Το 2016 (σ.σ.: τελευταίος δημοσιευμένος ισολογισμός), ο τζίρος της ανήλθε στα 37,943 εκατ. ευρώ από 28 εκατ. ευρώ το 2015, τα EBITDA άγγιξαν τα 6,2 εκατ. ευρώ και τα λειτουργικά κέρδη τα 5,441 εκατ. ευρώ. Σήμερα οι εξαγωγές της αντιπροσωπεύουν το 70% του τζίρου της, με τα εναλλακτικά, high tech, τυριά να αποτελούν σε αξία το 60% των εξαγωγών της.

Παρ’ όλα αυτά, η συγκεκριμένη κατηγορία προϊόντων παραμένει πολύ μικρή στην Ελλάδα, εν αντιθέσει με το τι συμβαίνει στο εξωτερικό. Σύμφωνα με έκθεση της εταιρείας έρευνας αγοράς Bharat Book Bureau, η βιομηχανία φυτικών τυροκομικών αναμένεται να αναπτυχθεί με ετήσιο ρυθμό +7,6% έως το 2024, με αποτέλεσμα η αξία της αγγίξει τα 3,906 δισ. δολάρια τα επόμενα χρόνια. Μελέτη της Grand View Research προβλέπει ότι η βιομηχανία φυτικού γάλακτος θα φτάσει σε αξία τα 35 δισ. δολ. μέχρι το 2024, με τη Lux Research να προβλέπει πως οι φυτικές πρωτεΐνες θα αποτελέσουν το ένα τρίτο της παγκόσμιας αγοράς πρωτεϊνών μέχρι το 2054.

Μεγάλο μέρος αυτής της ανάπτυξης μπορεί να αποδοθεί στο γάλα αμυγδάλου, το οποίο έγινε δημοφιλές στις Ηνωμένες Πολιτείες, με μια τεράστια άνοδο από το "σχεδόν μηδέν" στα μέσα της δεκαετίας του 2000 σε πάνω από 1 δισ. δολ. το 2016. Σύμφωνα με τον Lu Ann Williams, διευθυντή Καινοτομίας στο Insova Market Insights: "Η αγορά εναλλακτικών γαλακτοκομικών προϊόντων έχει δει αυξανόμενα επίπεδα ενδιαφέροντος τα τελευταία χρόνια, που ωθούνταν κυρίως από τους καταναλωτές που αναζητούν ολοένα και περισσότερες επιλογές χωρίς λακτόζη.

Η ραγδαία ανάπτυξη των vegan "γαλακτοκομικών” προϊόντων έχει σημάνει συναγερμό στην ΕΕ. Η Ευρωπαϊκή Ένωση Γαλακτοκομικών Προϊόντων (EDA), η Eucolait, η Copa και η Cogeca προτρέπουν την ΕΕ να διασφαλίσει ότι τα γαλακτοκομικά προϊόντα "προστατεύονται από παραπλανητικές ονομασίες πώλησης" στη νομοθεσία και στην Κοινή Αγροτική Πολιτική.

Ο γενικός γραμματέας της Copa και Cogeca, Pekka Pesonen, δήλωσε σχετικά: "Το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο εξέδωσε πρόσφατα απόφαση σύμφωνα με την οποία οι όροι γάλα, ορός γάλακτος, κρέμα γάλακτος, βούτυρο, βουτυρόγαλα, τυρί και γιαούρτι δεν μπορούν να χρησιμοποιηθούν για την περιγραφή ενός φυτικού προϊόντος. Αυτό θα βοηθήσει να σταματήσουν οι εταιρείες τροφίμων που πωλούν τα προϊόντα με την ονομασία 'γάλα σόγιας' ή 'tofu βούτυρο' να χαρακτηριστούν ως γάλα ή βούτυρο. Οι οργανισμοί πιέζουν την ΕΕ να διασφαλίσει ότι οι όροι γαλακτοκομικών προϊόντων και τα πρότυπα εμπορίας παραμένουν προστατευμένα στη νομοθεσία της ΕΕ και τηρούνται από όλους τους εταίρους της αλυσίδας εφοδιασμού και ότι εφαρμόζονται πλήρως από τις αρχές των κρατών μελών".




Πηγή: capital.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια :

Δημοσίευση σχολίου

SosialMidia