Παρασκευή 20 Ιουλίου 2018

Νέο αίτημα για μεταφορά του «μικρού ΗΡΩΝΑ» στον Αθερινόλακκο και εγκατάσταση FSRU για την κάλυψη των αναγκών της Κρήτης σε ρεύμα



Την αναθεώρηση, -όσον αφορά τους όρους και τις προϋποθέσεις που έθετε-, παλαιότερης άδειας που είχε δώσει η ΡΑΕ για τη μεταφορά στην Κρήτη...



 της μονάδας φυσικού αερίου ΗΡΩΝ 1 έχει ζητήσει από την Αρχή, σύμφωνα με πληροφορίες του energypress, η εταιρεία ΗΡΩΝ.

Η εταιρεία είχε λάβει στην αρχή του 2017 άδεια για τη μετακίνηση της μονάδας, ωστόσο οι όροι που περιλάμβανε η τότε αδειοδότηση θεωρήθηκαν από την εταιρεία ως απαγορευτικοί, καθώς δεν διασφάλιζαν τη βιωσιμότητα της μονάδας.

Τώρα η εταιρεία επανέρχεται, υπό το φως προφανώς και των προβλημάτων επάρκειας ρεύματος που εκτιμάται ότι θα ξεκινήσουν να εμφανίζονται στην Κρήτη από το καλοκαίρι του 2020, και ζητάει κατά κύριο λόγο την αύξηση του χρονικής διάρκειας της σύμβασης που θα συναφθεί, ώστε να δικαιολογείται η δαπάνη μεταφοράς και λειτουργίας της μονάδας στην Κρήτη.

Το αίτημα για το χρόνο σύμβασης περιλαμβάνει προφανώς όχι μόνον την άμεση ηλεκτροδοτική κάλυψη του νησιού, αλλά και την κάλυψη ευρύτερων αναγκών που θα υπάρχουν σε μεταγενέστερο χρόνο στο νησί για δευτερεύουσες και τριτεύουσες εφεδρείες κ.λπ.

Στο σχεδιασμό της εταιρείας περιλαμβάνεται η εγκατάσταση FSRU (πλωτού τερματικού LNG) στην περιοχή, από το οποίο θα εφοδιάζεται με αέριο η μονάδα ΗΡΩΝ 1, γεγονός που σημαίνει ότι θα μπορεί να προμηθεύει και την υφιστάμενη μονάδα της ΔΕΗ που βρίσκεται στο ίδιο σημείο και σήμερα καίει ντίζελ.

Επιπλέον θα υπάρχει η δυνατότητα δημιουργίας μικρού δικτύου αερίου για την προμήθεια με αέριο μεγάλων βιομηχανικών και βιοτεχνικών καταναλωτών.

Η μονάδα ΗΡΩΝ 1 είναι η πρώτη ιδιωτική ηλεκτροπαραγωγική μονάδα που εγκαταστάθηκε το 2004 στη χώρα, αποτελείται από τρεις αεριοστροβίλους ανοιχτού κύκλου, έχει συνολική ισχύ 150 MW και σήμερα είναι εγκατεστημένη έξω από τη Θήβα, δίπλα στη δεύτερη μονάδα της εταιρείας.

Η προτεινόμενη από την ΗΡΩΝ λύση εξετάζεται από τη ΡΑΕ, στο πλαίσιο της ευρύτερης συζήτησης για την αντιμετώπιση του θέματος επάρκειας του νησιού.

Το κρίσιμο ζήτημα για να ληφθούν αποφάσεις, είναι να διαπιστωθεί επακριβώς και με εγκυρότητα το ποιες είναι οι πραγματικές ανάγκες της Κρήτης από το 2020 και μετά. Αυτό όμως συναρτάται από παραμέτρους που δεν είναι απολύτως γνωστές αυτή τη στιγμή. Για παράδειγμα, εξαρτάται από το ποιες πιθανές παρεκκλίσεις θα δεχθεί ή δεν θα δεχθεί η Κομισιόν όσον αφορά τη λειτουργία των υφιστάμενων πετρελαϊκών μονάδων και βέβαια από το χρόνο ολοκλήρωσης των δύο διασυνδέσεων της Κρήτης που έχουν προγραμματιστεί.

Αβεβαιότητες


Κεντρικό και καθοριστικό προαπαιτούμενο για να ληφθούν αποφάσεις, είναι η οριστική μελέτη επάρκειας που πρέπει να καταθέσουν ΑΔΜΗΕ και ΔΕΔΔΗΕ για τα έτη 2020 - 2021 - 2022. Από τις μελέτες αυτές θα φανούν οι ανάγκες του ηλεκτρικού συστήματος του νησιού, όχι μόνον την κρίσιμη χρόνια αλλά και τις επόμενες, επιπλέον δε και οι ανάγκες εγκατεστημένης εφεδρικής ισχύος.

Η παράμετρος αυτή είναι κρίσιμη διότι καθορίζει και την καταλληλόλητα ή την οικονομική βιωσιμότητα κάθε προτεινόμενης λύσης, ενώ και η ΔΕΗ, η πρώτη που οφείλει να παρουσιάσει πλάνο για τις κατάλληλες ενέργειες, δηλώνει ότι δεν μπορεί να προχωρήσει σε προτάσεις χωρίς να έχει τις οριστικές μελέτες.

Βασικό ζητούμενο επίσης είναι το αν θα επιτραπεί να συνεχίσουν να λειτουργούν κάποιες από τις υφιστάμενες μονάδες. Έχει δρομολογηθεί η διαδικασία για να αιτηθεί η χώρα από την Κομισιόν παράταση των παρεκκλίσεων έως το 2023. Σύμφωνα με αξιόπιστες εκτιμήσεις αυτό είναι κάτι που θα είχε επιτευχθεί εάν είχε διατυπωθεί ανάλογο αίτημα εντός των προθεσμιών. Κάτι τέτοιο δεν έγινε και τώρα η ικανοποίηση του αιτήματος είναι αμφίβολη.

Τέλος, απολύτως καθοριστικό είναι το πότε θα λειτουργήσουν οι διασυνδέσεις. Όπως έχει γράψει και παλαιότερα το energypress, παρά την προκήρυξη του έργου, η ΡΑΕ συνεχίζει να θεωρεί αβέβαιη την ολοκλήρωση και λειτουργία της «μικρής διασύνδεσης» της Κρήτης με την Πελοπόννησο μέσα στο 2020, όπως προβλέπει το επίσημο χρονοδιάγραμμα του ΑΔΜΗΕ. Αντίθετα εκτιμά ως πιθανότερο ενδεχόμενο η λειτουργία της διασύνδεσης να πάει για το 2021.
Ένα τέτοιο ενδεχόμενο δημιουργεί κινδύνους για σοβαρή έλλειψη ρεύματος στην Κρήτη το 2020 και ειδικά το καλοκαίρι που οι ανάγκες λόγω και της τουριστικής κίνησης είναι αυξημένες. Και τούτο διότι το έτος αυτό (συγκεκριμένα το Δεκέμβριο του 2019) λήγουν οι εξαιρέσεις που προβλέπει η νομοθεσία της Ε.Ε. για τα όρια εκπομπής ρύπων στις ηλεκτροπαραγωγικές μονάδες σε αυτόνομα συστήματα, όπως αυτό της Κρήτης.
Όσον αφορά, δε, την ακόμα πιο κρίσιμη μεγάλη διασύνδεση, εδώ τα πράγματα είναι ακόμα συγκεχυμένα. Παρά την πρόθεση για γρήγορη ανάθεση της κατασκευής, το ζήτημα έχει περιπλακεί μετά το ναυάγιο στις συνεννοήσεις ΑΔΜΗΕ και EuroAsia. Ουδείς μπορεί να προβλέψει με ασφάλεια αν η διασύνδεση θα είναι έτοιμη το 2022 (όπως είναι ο στόχος), το 2023 ή και αργότερα, στο βαθμό που δεν έχει προχωρήσει η ανάθεση του έργου ώστε να αρχίσουν να τρέχουν τα χρονοδιαγράμματα.

Πρέπει βεβαίως να σημειωθεί ότι, παρά τις αβεβαιότητες που συνεχίζουν να υπάρχουν, ο χρόνος λήψης των αποφάσεων δεν μπορεί παρά να είναι εξαιρετικά περιορισμένος, καθώς η όποια λύση επιλεγεί χρειάζεται χρόνο για να υλοποιηθεί και ο ορίζοντας είναι πολύ συγκεκριμένος: Καλοκαίρι του 2020.

Εδώ «ακουμπάει» και το σχόλιο που είχε κάνει, ερωτώμενος για το θέμα, ο ίδιος ο κ. Περιστέρης, κατά την πρόσφατη Γενική Συνέλευση της ΤΕΡΝΑ: «Αν είχε δοθεί με βιώσιμους όρους, όταν το ζητήσαμε, άδεια εγκατάστασης του μικρού ΗΡΩΝΑ στην Κρήτη, τώρα δεν θα υπήρχε κανένα θέμα επάρκειας ρεύματος στο νησί».

Ορόσημο η μεγάλη διασύνδεση


Σε ότι αφορά πάντως το αίτημα της ΗΡΩΝ για μεταφορά της μονάδας με εξασφάλιση ικανού χρόνου σύμβασης, πηγές της ΡΑΕ αναφέρουν στο energypress, ότι το σίγουρο είναι ότι η μονάδα θα μπορούσε πράγματι να δώσει λύση στο θέμα της ηλεκτροδότησης της Κρήτης μέχρι να ολοκληρωθεί και η δεύτερη διασύνδεση. Στη συνέχεια «δεν μπορεί παρά να αντιμετωπιστεί ως μια μονάδα του διασυνδεδεμένου συστήματος και να έχει την αντίστοιχη λειτουργία, και τα αντίστοιχα δικαιώματα όπως θα είχε αν ήταν εγκατεστημένη στην ηπειρωτική χώρα», όπως ειπώθηκε χαρακτηριστικά.

Ποιο είναι το πρόβλημα της Κρήτης


Σε λιγότερο από ενάμιση χρόνο, στο τέλος του 2019, από το νησί θα πρέπει να αποσυρθούν οι περισσότερες πετρελαιοκίνητες μονάδες παραγωγής ρεύματος της ΔΕΗ. Κι αυτό καθώς κοινοτική οδηγία βάζει αυστηρούς περιορισμούς για τις εκπομπές ρύπων από τις βιομηχανικές εγκαταστάσεις. Για την ακρίβεια, την επόμενη χρονιά λήγει η εξαίρεση της λειτουργίας των μονάδων αυτών, σύμφωνα με την Οδηγία 201/75/ΕΕ. Και για να γίνει ακόμη περισσότερο αντιληπτή η σοβαρότητα του θέματος, αρκεί να αναφερθεί πως οι τέσσερις νομοί της Κρήτης ηλεκτροδοτούνται από μονάδες συνολικής ισχύος 813 MW και βάσει του κοινοτικού πλαισίου τα 601 MW πρέπει να αποσυρθούν.

Επιπλέον από το 2021 οι μονάδες αυτές θα υπόκεινται σε ακόμη μεγαλύτερους περιορισμούς. Το ενεργειακό έλλειμμα της Κρήτης δεν μπορεί επίσης να καλυφθεί ούτε καν με αναβάθμιση των μονάδων αυτών. Είναι χαρακτηριστικό ότι ακόμη και να γίνουν επενδύσεις από τη ΔΕH (όπου είναι δυνατό τεχνικά και εφόσον η εταιρεία αντέχει οικονομικά…), αυτά τα 601 MW θα μπορούν να διατίθενται μόνο για διάστημα 500 έως 1.500 ωρών ετησίως, όταν ένας χρόνος έχει 8.760 ώρες.

Μάλιστα, σε ημερίδα για τον ενεργειακό σχεδιασμό της Κρήτης που πραγματοποιήθηκε το 2016, ανάλυση της Δημόσιας Επιχείρησης έδειχνε πως ακόμη και με τεχνικές παρεμβάσεις, αλλά ακόμη και αν η Ελλάδα ζητούσε εξαίρεση, θα μπορούσε να εξασφαλιστεί η λειτουργία μονάδων που να δίνουν ενέργεια ισχύος μόλις 300 MW από τα συνολικά 813 MW. Κι ενώ το 2020 το νησί, που γνωρίζει πρωτόγνωρη ανάπτυξη και αύξηση του τουρισμού, θα χρειάζεται 700 MW, έναντι 630 σήμερα, σύμφωνα με τον Διαχειριστή Δικτύου (ΔΕΔΔΗΕ).

Οι εξελίξεις αυτές είναι γνωστές εδώ και χρόνια. Όπως και ότι την τελευταία 25ετία στους σχεδιασμούς της πολιτείας περιλαμβάνεται η διασύνδεση της Κρήτης με το ηπειρωτικό σύστημα της χώρας μέσω υποθαλάσσιου καλωδίου που θα εκτείνεται από την Αττική μέχρι τη μεγαλόνησο. Για διάφορους λόγους και παρά το γεγονός πως η υλοποίηση αυτού του έργου θα μείωνε και κατά 300 εκατ. ευρώ ή 8% τους λογαριασμούς ρεύματος όλων των καταναλωτών, η μεγάλη διασύνδεση διαρκώς αναβάλλεται.



Πηγή: energypress.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια :

Δημοσίευση σχολίου