Πέμπτη 25 Απριλίου 2013

«Το διαδίκτυο κερδίζει μέρα με τη μέρα πόντους στον στίβο της ενημέρωσης»



Με στόχο την ανάδειξη θεματικών σχετικά με τη νέα δημοσιογραφία, τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, τα νέα μέσα και τη δημοσιογραφία των πολιτών, ξεκίνησε...


το πρωί στο Συνεδριακό Κέντρο Τύπου της Γραμματείας συνέδριο με θέμα Νέα Μέσα και την Ενημέρωση, υπό τη διοργάνωση της Γενικής Γραμματείας Μέσων Ενημέρωσης. Με τη συμμετοχή εκπροσώπων της πανεπιστημιακής κοινότητας, εμπειρογνώμονες από το εξωτερικό, δημοσιογράφοι παραδοσιακών και νέων μέσων ενημέρωσης άνοιξαν έναν ευρύ και εποικοδομητικό διάλογο αναφορικά με τις εξελίξεις, τις προοπτικές και τις δυνατότητες, τις οποίες φέρνει στο προσκήνιο η χρήση νέων τεχνολογιών και ψηφιακών εφαρμογών στα παραδοσιακά μέσα ενημέρωσης.

Την εμπειρία του, ως καθηγητής, μετέφερε ο Γενικός Γραμματέας Μέσων Ενημέρωσης, Γιάννης Παναγιωτόπουλος, ο οποίος χρησιμοποιώντας τα εργαλεία των μέσων κοινωνικής δικτύωσης έκανε πιο στενή την επικοινωνία με τους μαθητές του. «Το κύριο χαρακτηριστικό σε αυτές τις αναδυόμενες ομάδες είναι η ελευθερία» είπε και πρόσθεσε: «Σε μια χώρα που αντιμετωπίζει κρίση, μπορούμε να πετύχουμε τρόπους ανάπτυξης μέσα από τα νέα μέσα ενημέρωσης. Γιατί καλύτεροι πολίτες είναι οι ενημερωμένοι πολίτες».

«Το διαδίκτυο κερδίζει μέρα με τη μέρα πόντους στον στίβο της ενημέρωσης» τόνισε ο πρόεδρος του Αθηναϊκού - Μακεδονικού Πρακτορείου Ειδήσεων, Αντώνης Σκυλλάκος, ανοίγοντας τον κύκλο των συζητήσεων. Ο κ. Σκυλλάκος σημείωσε την άνθιση του διαδικτύου σε μια περίοδο κρίσης των Μέσων Ενημέρωσης, τονίζοντας παράλληλα την ανάγκη να τεθούν κανόνες στη λειτουργία του.

Από την πλευρά του ο πρόεδρος της ΕΣΗΕΜ-Θ, Μάκης Βοϊτσίδης, μιλώντας για το στοίχημα προσαρμοστικότητας του διαδικτύου, σημείωσε την ανάγκη ανίχνευσης νέων δρόμων. «Ανοίγουμε μια συζήτηση το 2013 που υπάρχει από το 2000» είπε και τόνισε την ανάγκη, ο δημοσιογραφικός κόσμος να αναπροσαρμόσει τις δομές εργασίες, να επιτρέπεται η εγγραφή στο ΤΣΕΠΕΑΘ και όσων εργάζονται στο διαδίκτυο. «Όποιοι παράγουν δημοσιογραφικό έργο σε οποιοδήποτε μέσο θα πρέπει να ενισχυθούν» είπε και υπογράμμισε την ανάγκη να ενθαρρυνθούν οι δυνατότητες των δημοσιογράφων για αυτόνομες πρωτοβουλίες στο διαδίκτυο.

Στα προβλήματα που αντιμετωπίζει ο κλάδος των φωτορεπόρτερ, αναφέρθηκε ο πρόεδρος της Ένωσης Φωτορεπόρτερ Ελλάδος, Μάριος Λώλος. «Ελάχιστες έντυπες εφημερίδες τηρούν τον νόμο περί αναγραφής ονόματος του φωτογράφου με αποτέλεσμα ανώνυμες φωτογραφίες να κυκλοφορούν παντού και εκατοντάδες χιλιάδες ευρώ χάνονται καθημερινά από τη διακίνησή τους» σημείωσε, μεταξύ άλλων, τονίζοντας την ανάγκη θέσπισης αρχών γύρω από τον κλάδο, όπως θεσμοθετημένες θέσεις φωτορεπόρτερ σε όλα τα γραφεία Τύπου των υπουργείων, περιφερειών και δήμων και εξειδίκευση νομοθεσίας για την κλοπή στο διαδίκτυο.

Στην ασάφεια των εργασιακών σχέσεων αναφέρθηκε από την πλευρά τής Ένωσης Συντακτών Περιοδικού Ηλεκτρονικού Τύπου ο Θέμης Μπερεδήμας, μιλώντας για την ανάγκη θέσπισης ενός τοπίου ρυθμισμένου από την πολιτεία, καθώς και ομοιογενοποίησης της ασφάλισης των δημοσιογράφων σε όλα τα μέσα ενημέρωσης.

«Το όραμα είναι η μεγέθυνση του internet, έτσι ώστε όλοι οι πολίτες να συμμετάσχουν σε αυτό» τόνισε ο κ. Σωζόπουλος εκ μέρους της Ένωσης Εκδοτών Διαδικτύου, ενός συνεταιρισμού με σκοπούς την αναβάθμιση, ανάπτυξη και προώθηση του ψηφιακού περιεχομένου στο χώρο του διαδικτύου και πρόσθεσε: «Ο παλιός κόσμος πεθαίνει και κανένας δεν μπορεί να τον κρατήσει ζωντανό. Στο ενδιάμεσο γεννιούνται πολλά τέρατα, που βιώνουμε τώρα, όπως για παράδειγμα η πειρατεία» είπε και έκανε λόγο για νέα προσόντα που χρειάζονται πλέον οι δημοσιογράφοι.

Για αναπτυσσόμενη ψηφιακή αγορά, που παρουσιάζει αρρυθμίες, με αποτέλεσμα μια προβληματική κατάσταση στο χώρο των ΜΜΕ, μίλησε ο Τάσος Μιχαλάκης από την Ένωση Εταιριών Διαφήμισης και Επικοινωνίας τονίζοντας την ανάγκη διαμόρφωσης μιας συντεταγμένης ψηφιακής αγοράς. «Δεν αντέχει η διαφημιστική αγορά τη μεταφορά παθογενειών από τα παραδοσιακά μέσα στον νέο ψηφιακό χώρο» είπε.

Ο Κ. Καβάρας, εκπροσωπώντας τον Οργανισμό Διαδραστικής Επικοινωνίας Ελλάδας, τόνισε πως το πρόβλημα το έχουν σήμερα όλοι οι παίχτες του χώρου, που καλούνται να λειτουργήσουν πλέον τελείως διαφορετικά. «Η δυσκολία έρχεται με την άρνηση της αλλαγής από τα μέλη του κλάδου της ενημέρωσης. Άρνηση, όμως, που δεν συμμερίζονται οι καταναλωτές. Θα πρέπει να συνειδητοποιήσουν όλοι ότι δεν γίνεται η μεταφορά των αναλογικών μοντέλων στο ψηφιακό μοντέλο» είπε.

Τη διεθνή εμπειρία από το υπουργείο Εξωτερικών του Ισραήλ μετέφερε ο Yoram Morad, τονίζοντας την ανάγκη αξιοπιστίας στα νέα μέσα. «Βασιλιάς εξακολουθεί να είναι το περιεχόμενο. Σήμερα το παιχνίδι δεν έγκειται στο αν έχω τον έλεγχο της πληροφορίας, αλλά στο μοίρασμά της. Ζητάμε από τους άλλους να έρθουν σε μας, να κοινοποιήσουμε το μήνυμα και αυτός είναι ο μόνος τρόπος να αξιοποιήσουμε τα νέα μέσα. Πρέπει να εξασφαλίσουμε ότι το μήνυμα μας θα φτάσει παντού» σημείωσε και κατέληξε: «Όλοι, αν θέλουμε να έχουμε σχέση με την πραγματικότητα, να βρούμε πώς μπορούμε να συνεργαστούμε, έχει σημασία να βρεθούμε στην "αγορά", στην πλατεία της ενημέρωσης» κατέληξε.

Στα προβλήματα της εμπλοκής της θεσμικής πληροφόρησης στα νέα μέσα, αναφέρθηκε ο επικεφαλής του Γραφείου Ενημέρωσης του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου στην Ελλάδα, Λεωνίδας Αντωνακόπουλος. Μίλησε για τα προβλήματα που δημιουργούνται από τα «παντρέματα» της συμβατικής, συντεταγμένης δημοσιογραφίας με τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, τονίζοντας πως τα νέα μέσα ανέδειξαν την ιδιότητα δημοσιογράφου - πολίτη.

Το γαλλικό μοντέλο διαχείρισης ζητημάτων του διαδικτύου ανέπτυξε στην ομιλία της η βοηθός Ακολούθου για τα Οπτικοακουστικά Μέσα της Πρεσβείας της Γαλλίας, Νατάσα Γιανναράκη, παρουσιάζοντας στοιχεία και το ιστορικό πώς ρυθμιστικές, εποπτικές αρχές και οργανισμοί στη Γαλλία παρενέβησαν θεσμικά στη διάδοση των έργων και την προστασία των δικαιωμάτων στην προστασία.

Ο Ακόλουθος Τύπου της Πρεσβείας των ΗΠΑ, Stuart Smith, μίλησε για το πώς η ψηφιακή εποχή έχει επηρεάσει το περιβάλλον στις ΗΠΑ. Αναφέρθηκε στην πρόσφατη τρομοκρατική ενέργεια στον μαραθώνιο της Βοστόνης λέγοντας πως, όπως παλιά, ο κόσμος περίμενε μπροστά στην τηλεόραση για τις εξελίξεις, τώρα περίμενε με ανοιχτό τον υπολογιστή του μπροστά στα tweets. «Κερδίσαμε τον κόσμο, αλλά χάσαμε την αυλή μας» τόνισε μιλώντας για το άνοιγμα του δημοσιογραφικού επαγγέλματος στο ευρύ κοινό, αναπτύσσοντας τις προκλήσεις της ψηφιακής εποχής, ενώ παρουσίασε στοιχεία με την οικονομική κατάσταση από τα έσοδα των εφημερίδων στην Αμερική που έχει πέσει 50% τα τελευταία 7 χρόνια με τα διαφυγόντα έσοδα να πηγαίνουν στην ψηφιακή πλατφόρμα.

«Σε κάθε εποχή υπάρχουν και μεγάλες υπερβολές» είπε ο καθηγητής του Πανεπιστημίου Αθηνών, Στέλιος Παπαθανασόπουλος, απαντώντας στην προσμονή, πριν από δύο δεκαετίες, ότι το διαδίκτυο θα έδινε μια ώθηση στη δημοκρατία και την πολυφωνία. «Παρόλα αυτά ο κόσμος σήμερα παραμένει άνισος» τόνισε και πρόσθεσε: «Θεωρήθηκε ότι το διαδίκτυο θα εξαφάνιζε την παλιά τάξη της δημοσιογραφίας. Παρόλα αυτά οι μεγάλοι δημοσιογραφικοί φορείς έχουν επεκταθεί στο διαδίκτυο και έχουν επεκτείνει την ηγεμονία τους στα νέα ψηφιακά μέσα. Η παλιά τάξη εξακολουθεί να διατηρεί την εξουσία της». Κάνοντας αναφορά σε σημαντικές μελέτες του εξωτερικού, τόνισε τη σταδιακή υποβάθμιση της δημοσιογραφίας και την αλλαγή του τρόπου που οι άνθρωποι καταναλώνουν την είδηση. Μιλώντας για το νέο επιχειρηματικό μοντέλο της δημοσιογραφίας, σε μια εποχή που ο πολίτης έχει συνηθίσει ότι οι υπηρεσίες είναι δωρεάν, κατέθεσε την πρόταση που έχει αρχίσει να αναδύεται, της επιχειρηματικής δημοσιογραφίας που προσφέρει την ευκαιρία να σκεφτούμε τη δημιουργία περιεχομένου με περισσότερα επιχειρηματικά κριτήρια. «Η προοπτική αυτής της ολοκληρωμένης δημοκρατίας με εστίαση σε μικρότερες εξειδικευμένες αγορές ανοίγουν μια προοπτική στους σημερινούς δημοσιογράφους» τόνισε.

«Τα νέα μέσα άλλαξαν εκ βάθρων το επάγγελμα του δημοσιογράφου» είπε ο δημοσιογράφος Νίκος Ξυδάκης. «Αρκετοί δημοσιογράφοι ήταν πνευματικά ανέτοιμοι να δεχτούν αυτή την αλλαγή και η πρώτη αντιμετώπιση τους ήταν εχθρική προς το διαδίκτυο» πρόσθεσε. Ο κ. Ξυδάκης αναφέρθηκε πως τα νέα μέσα αναγκάζουν τους δημοσιογράφους να βρουν την τέχνη τους ξανά και την επαγγελματική τους υπόσταση, προσφέροντας ενημερωτικά πακέτα, να εφεύρουν «μπουτίκ» περιεχομένου, μια λύση που θα υπαγορεύεται από τη συρρίκνωση της αγοράς. «Πρέπει να επινοήσουμε ξανά την τέχνη της δημοσιογραφίας. Να πάμε πίσω στις ρίζες της δημόσιας γραφής. Αυτό που είχαμε ξεχάσει να κάνουμε, να βλέπουμε τον κόσμο, να μάθουμε την τέχνη της αφήγησης» είπε.

Για τη νέα προσπάθεια του Δημοσιογραφικού Οργανισμού Λαμπράκη, που τις τελευταίες εβδομάδες λειτουργεί με συνδρομή στις ηλεκτρονικές του σελίδες, μίλησε ο διευθυντής Σύνταξης Ψηφιακών Μέσων του ΔΟΛ, Στέλιος Σοφιανός. «Το μέλλον βρίσκεται σε ό,τι αφορά την επιχειρηματικότητα, στην άμεση σχέση των ΜΜΕ με το αναγνωστικό κοινό, παρά με τη διαφήμιση» σημείωσε.

«Το διαδίκτυο δεν θα επανιδρύσει τη δημοσιογραφία, αλλά μπορεί να γίνει ένα εργαλείο να τη βοηθήσει» είπε από την πλευρά του ο δημοσιογράφος και διευθυντής του newspost.gr Τάκης Χατζής και τάχθηκε υπέρ της αυτορρύθμισης του διαδικτύου.

Δεν υπάρχουν σχόλια :

Δημοσίευση σχολίου