Δευτέρα 11 Νοεμβρίου 2013

Πού και γιατί επενδύουν οι Ρώσοι στην Ελλάδα



Το ενδιαφέρον της για να διεισδύσει στην ελληνική αγορά, κυρίως σε στρατηγικούς τομείς, όπως είναι τα δίκτυα μεταφορών (τρένα, λιμάνια) και οι πηγές ενέργειας, διαμηνύει η Ρωσία σε μια εξέλιξη η οποία...
 


πέρα από την αυτονόητη οικονομική διάσταση, έχει και γεωπολιτικές προεκτάσεις, και υπό αυτό το πρίσμα προσελκύει την προσοχή των Βρυξελλών και της Ουάσιγκτον.

Στο πλαίσιο αυτό πρόσφατα επισκέφθηκαν την Αθήνα, η πρόεδρος της Ανω Βουλής, Βαλεντίνα Ματβιένκο, η οποία εκτίμησε ότι «έχουν ωριμάσει οι συνθήκες για την ποιοτική αναβάθμιση των σχέσεών μας», και ο υπ. Εξωτερικών, Σεργκέι Λαβρόφ, ο οποίος διεμήνυσε ότι «θα στηρίξουμε τις προσπάθειές σας, τόσο ηθικά όσο και πρακτικά, ενισχύοντας την εμπορική και οικονομική συνεργασία μας».

Εταιρείες κολοσσοί, όπως οι Ρωσικοί Σιδηρόδρομοι (RZD) και η Gazprom, αλλά και Ρώσοι μεγαλοεπιχειρηματίες που λειτουργούν αυτόνομα, αποτιμούν θετικά τις προοπτικές της ελληνικής οικονομίας και σπεύδουν να αποκομίσουν οφέλη από τις ιδιωτικοποιήσεις και τις χαμηλές τιμές επιχειρήσεων. Παράλληλα, ήδη καταγράφεται έντονη ρωσική παρουσία σε ένα ευρύ φάσμα άλλων δραστηριοτήτων, και κυρίως στον τουρισμό και την αγορά ακινήτων.

Η πολυποίκιλη ρωσική «απόβαση» στην Ελλάδα είναι ευπρόσδεκτη σε μια διψασμένη για ξένες επενδύσεις ελληνική οικονομία. Αλλωστε, μετά τις επισκέψεις του στις ΗΠΑ, την Κίνα, και σε χώρες όπως η Τουρκία, το Ισραήλ, και το Κατάρ, ένας από τους επόμενους σημαντικούς προορισμούς του Αντώνη Σαμαρά αναμένεται να είναι η Μόσχα, κατά τους πρώτους μήνες του 2014.

Μια από τις προτεραιότητες της ρωσικής πλευράς είναι η ΤΡΑΙΝΟΣE, αλλά σε συνδυασμό με το λιμάνι της Θεσσαλονίκης. Αν και πρόκειται για δύο διαφορετικές διαδικασίες, οι Ρώσοι κατέστησαν σαφές ότι προσβλέπουν στη διασύνδεση των δύο δραστηριοτήτων. Η Αθήνα βλέπει θετικά την προοπτική πώλησης και των δύο σε ρωσικά συμφέροντα, που δεν θα αποφύγουν να ανταγωνιστούν λιμάνια της Βόρειας Ευρώπης, και υπό αυτό το πρίσμα εξετάζει τρόπους παράκαμψης των εμποδίων που ενδεχομένως να τεθούν από την Ε.Ε.

Πριν από λίγες ημέρες βρέθηκε στην Αθήνα και συναντήθηκε με τον πρωθυπουργό ο πρόεδρος των Ρωσικών Σιδηροδρόμων, Βλαντιμίρ Γιακούνιν, ο οποίος τόνισε ότι ενδιαφέρεται να επενδύσει εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ και να συμμετάσχει στη διασύνδεση της Ελλάδας τόσο με τη Ρωσία, όσο και, κυρίως, με την υπόλοιπη Ευρώπη στο πλαίσιο της ενοποίησης των Ευρωπαϊκών Δικτύων Μεταφορών.

«Το αυξανόμενο ενδιαφέρον ξένων επενδυτών, μεταξύ αυτών και Ρώσων, για τα λιμάνια και το σιδηροδρομικό δίκτυο της Ελλάδας δεν είναι καθόλου τυχαίο», τονίζει στην «Κ» ο ευρωβουλευτής της Ν.Δ. και εισηγητής του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου για τον Κανονισμό για τη νέα πολιτική των Διευρωπαϊκών Δικτύων Μεταφορών, Γιώργος Κουμουτσάκος, και προσθέτει: «Οσο οι διεθνείς εμπορευματικές ροές ήταν ευρω-ατλαντικές, η Ελλάδα ήταν χώρα της ευρωπαϊκής περιφέρειας. Στο νέο διεθνές οικονομικό περιβάλλον που κυριαρχείται από τις ροές μεταξύ Ανατολής-Δύσης, η Ελλάδα εξελίσσεται σε κομβική χώρα-πύλη του διεθνούς εμπορίου».

Η επανεκκίνηση των ελληνορωσικών σχέσεων δεν μπορεί να στηρίζεται σε θεωρητικές αναφορές σε ιστορικούς δεσμούς και στην Ορθοδοξία, αλλά σε δράσεις και συνέργειες που αποτιμώνται ως εκατέρωθεν επωφελείς. Αλλωστε, κορυφαίοι Ρώσοι ιθύνοντες, όπως ο κ. Γιακούνιν, δεν αφήνουν περιθώρια παρερμηνειών, υπογραμμίζοντας ότι οι δράσεις που σχεδιάζουν να αναπτύξουν οι Ρωσικοί Σιδηρόδρομοι δεν αποτελούν φιλανθρωπία, αλλά επιχειρηματική δραστηριότητα που στόχο έχει το κέρδος.



Πηγή:Καθημερινή

Δεν υπάρχουν σχόλια :

Δημοσίευση σχολίου