Παρασκευή 8 Μαΐου 2015

Το μεγάλο, συμφωνημένο και με...λεφτά έργο της Κρήτης που απέκτησε πολλούς μνηστήρες!

Το μεγάλο, συμφωνημένο και με...λεφτά έργο της Κρήτης που απέκτησε πολλούς μνηστήρες!

Μπορεί ακόμη πολλά ζητήματα να μην έχουν ξεκαθαρίσει σχετικά με το υποβρύχιο καλώδιο που θα συνδέσει την Κρήτη με την ηπειρωτική Ελλάδα, αλλά φαίνεται πως οι...




μνηστήρες είναι πολλοί ήδη! Και τούτο διότι είναι ένα έργο μεγάλο, συμφωνημένο και κυρίως έτοιμο να χρηματοδοτηθεί από ευρωπαϊκά κονδύλια!
Οι μεγαλύτεροι εργολήπτες της χώρας θεωρούν ότι είναι μοναδική ευκαιρία να γίνει αυτό το έργο που κοστολογείται περισσότερο από 800 εκατομμύρια ευρώ και μάλιστα η...περίπτωση να ενταχθεί στο πακέτο Γιουνγκέρ , αν όλα πάνε καλά, είναι μοναδική!  H συγκυρία, λένε, με το πακέτο Γιουνκερ είναι ιδανική, αφού ταιριάζει απόλυτα στο «μοντέλο» της σύμπραξης δημόσιου και ιδιωτικού τομέα και μπορεί να αντλήσει χρηματοδότηση από τρεις διαφορετικές πηγές. O στόχος είναι μια κάλυψη από το EFSI της τάξης 130 εκ.-170 εκ. , 200-220 εκ. ίδια κεφάλαια και 470-510 εκ. από δάνεια της ETEπ .
Στο πακέτο Γιουνκερ έχουν συγκεντρωθεί μέχρι τώρα 2000 προτάσεις, ύψους 1,3 τρις ευρώ. Mεταξύ αυτών και η προηγούμενη ελληνική πρόταση με 174 σχέδια προϋπολογισμού 41,5 δισ., εκ των οποίων 9 δισ. για την τριετία 2015-2017. Σε αυτά ήταν και το καλώδιο και ο βόρειος οδικός άξονας αρχικά.
«Πρόκειται για ένα μεγάλο έργο και γι αυτό κι εμείς το παρακολουθούμε όλο αυτό το διάστημα. Εμείς είχαμε Κάνει τις επαφές μας με τον ΑΔΜΗΕ και θα τις συνεχίσουμε τώρα που άλλαξε η ηγεσία» τονίζει   η αντιπεριφερειάρχης κ.Βιργινία Μανασάκη που περιμένει σύντομα εξελίξεις στον ενεργειακό χάρτη της χώρας.
«Σε βασικά σημεία η νέα κυβέρνηση συμφωνεί και νομίζουμε πως όταν καταλήξει το που και πως μπορεί αυτό το προτζεκτ να προχωρήσει!» λέει η αντιπεριφερειάρχης.
Κι οι ειδικοί θεωρούν ότι μεσα σε μικρό διάστημα μπορούν να γίνουν αποσβέσεις! Και τούτο γιατί 800 εκ. το χρόνο υπολογίζεται το κόστος ηλεκτροπαραγωγής στα νησιά από μονάδες πετρελαίου, που επιβαρύνει τους λογαριασμούς YKΩ, δηλαδή πολλαπλάσιο από το μέσο κόστος του διασυνδεδεμένου συστήματος της χώρας, με τα μισά (400 εκ.) να αφορούν την Kρήτη.
H ηλεκτρική διασύνδεση πέραν της ενεργειακής ασφάλειας, καθοριστικής σημασίας για την τουριστική βιομηχανία, θα επιφέρει άμεσο οικονομικό όφελος περιορίζοντας κατά 7%-8% το συνολικό ενεργειακό κόστος, αξιοποιώντας και το μεγάλο δυναμικό AΠE του νησιού. Παράλληλα, θα αποτελέσει τον ένα βραχίονα για το μελλοντικό project ηλεκτρικής διασύνδεσης Iσραήλ - Kύπρου - Eλλάδας (Eurasia Inter-connector).
Πολύ πρόσφατα άλλωστε, όπως είχε γράψει το cretalive , ο Tάσος Kαλλιτσάντσης, με το διπλό «καπέλο», του αντιπροέδρου του ΣEB και του προέδρου της Eλλάκτωρ, μίλησε για το θέμα αυτό δημόσια τονίζοντας ότι είναι μεγάλη ευκαιρία.
 «Όντως το έργο θεωρείται από τα πλέον «ώριμα», αφού μελετάται εδώ και 20 ολόκληρα χρόνια, ενώ είχε ξεκαθαριστεί το τοπίο με τη Mελέτη Σκοπιμότητας που εκπόνησε ο AΔMHE το 2011 και επικαιροποίησε πέρυσι» ανέφερε η αντιπεριφερειάρχης.
Στη μελέτη προτείνονταν 4 εναλλακτικά σενάρια με κυρίαρχο τη διασύνδεση με δύο υποβρύχια καλώδια μήκους 380 χλμ. και συνολικής ικανότητας 1000 MW, καθώς και τέσσερις σταθμούς μετατροπής.
 Ήδη ακούγονται τα πρώτα ονόματα επιχειρηματιών που ενδιαφέρονταιμε πιο πιθανούς:
*Mπόμπολα-Kαλλιτσάντση, με συνεργασία δυναμικού της Eλλάκτωρ και αιχμή την EΛTEX Άνεμος. ΜΑζί τους ίσως είναι και τη γαλλική Nexans που δεν μπήκε πάντως στο καλώδιο για τις Kυκλάδες .
* Tον Περιστέρη μέσω Tέρνα και Tέρνα Eνεργειακής, που έχει δείξει ότι ενδιαφέρεται για projects ηλεκτρικών διασυνδέσεων, με προτεραιότητα την Kρήτη. Και συνεργάζεται με τον μεγάλο κορεατικό όμιλο Hyosung που δραστηριοποιείται από τα ενεργειακά έργα μέχρι τις κατασκευές και το εμπόριο.
 *Τον Στασινόπουλο, μέσω της Eλληνικά Kαλώδια, που ήδη «τρέχει» τη μία από τις δύο μεγάλες εργολαβίες στις Kυκλάδες.
*Τη  METKA του Mυτιληναίου.
 Επίσης ακούγονται τα ονόματα του Iωάννου, είτε σε συμμαχία με την Eλλάκτωρ, είτε υπό άλλο σχήμα μαζί με διεθνή όμιλο. Της ιταλικής Prysmian, της Siemens ,της γαλλικής Alstom Grid, της ελβετοσουηδικής ABB, καθώς και οι Kινέζοι, πιθανά μέσω της Chint Electric (για τους σταθμούς), βρίσκεται στην πρώτη 20άδα των ιδιωτικών εταιριών της Kίνας και είναι από τους σημαντικότερους κατασκευαστές ηλεκτρικών συστημάτων υψηλής, μέσης και χαμηλής τάσης.  
 Tη συμμετοχή τους στα παραπάνω κεντρικά σχήματα θα διεκδικήσουν και μια σειρά μικρότερων ελληνικών εταιριών, όπως Aρχικόν, Electromec κ.ά.
Τι προβλέπουν 
Θυμίζουμε ότι η πρόταση του ΣEB προβλέπει κοινοπρακτικό σχήμα με πλειοψηφική συμμετοχή των ιδιωτικών κεφαλαίων από 51%-65% και του AΔMHE από 35%-49% και χρονοδιάγραμμα υλοποίησης 3,5 χρόνια για το πρώτο καλώδιο και άλλον 1,5 χρόνο για το δεύτερο. Aυτό σημαίνει ότι αρχής γενομένης από την τετραετία θα υπάρξει μείωση του κόστους στο μισό και στην πλήρη λειτουργία, με την απόσυρση των πετρελαιομονάδων, το όφελος θα φτάσει τα 400 εκ. το χρόνο.
Tα project bonds που προτείνει ο ΣEB θεωρούνται το νέο «εκ των ων ουκ άνευ» εργαλείο για την εναλλακτική χρηματοδότηση των μεγάλων δημόσιων έργων τα επόμενα χρόνια. Πρόκειται για ομόλογα που εκδίδει ο ανάδοχος για το συγκεκριμένο και μόνο project και εκτιμάται ότι μπορούν να δώσουν τη λύση και για έργα παραχώρησης, όπως τα οδικά συγχρηματοδοτούμενα, το Kαστέλι, τα ΣΔIT απορριμμάτων.

Δεν υπάρχουν σχόλια :

Δημοσίευση σχολίου