Τρίτη 23 Απριλίου 2024

Στην κυκλοφορία 43 χιλιόμετρα του οδικού άξονα Ε65



Στην κυκλοφορία παραδίδονται σήμερα, έως αργά το απόγευμα, τα υπολειπόμενα 18 χιλιόμετρα του νότιου τμήματος του Ε65 και τα πρώτα 25 χιλιόμετρα του βόρειου. 

Ετσι δημιουργείται ένας ενιαίος αυτοκινητόδρομος 136 χιλιομέτρων, από τη Λαμία έως την Καλαμπάκα. Τα εγκαίνια συνοδεύονται και από την έναρξη λειτουργίας του τρίτου μετωπικού σταθμού διοδίων στον άξονα, με το συνολικό κόστος της διαδρομής για ένα Ι.Χ. να ανέρχεται σε 8,20 ευρώ.

Ο «αυτοκινητόδρομος Κεντρικής Ελλάδας», ή Ε65, δεν ξέφυγε από την «κατάρα» των έργων παραχώρησης στη χώρα μας. Αρχικά σχεδιάστηκε ως ενιαίο έργο, κατόπιν το 2013 αποφασίστηκε να προχωρήσει μόνο το κεντρικό, εύκολο τεχνικά κομμάτι του (Ξυνιάδα – Τρίκαλα) και τα άλλα δύο να «αναβληθούν» και να ανατεθούν το 2019 και 2021 αντίστοιχα. Το νότιο τμήμα, από Λαμία έως Ξυνιάδα, που παραδίδεται σήμερα, έπρεπε να έχει ολοκληρωθεί πριν από 2,5 χρόνια, στα τέλη του 2021. Αντ’ αυτού, είχε στα τέλη του 2020 δοθεί σε κυκλοφορία ένα μικρό τμήμα του (από τη Λαμία έως τον κόμβο Καρπενησίου, 14,5 χλμ.).



Οσον αφορά τα υπόλοιπα 18 χλμ., από τον κόμβο Καρπενησίου έως την Ξυνιάδα, η ΤΕΡΝΑ αρχικά επικαλέστηκε τον κορωνοϊό, κατόπιν τις κακοκαιρίες «Ιανός» και «Daniel» και τέλος, ύστερα από πολύμηνη διαφωνία με το Δημόσιο, την αλλαγή χάραξης που επιβλήθηκε σε μικρό τμήμα του έργου πριν από τη σήραγγα Οθρυος. Το κόστος των επιπλέον εργασιών, περί τα 80 εκατ. ευρώ, βάρυνε το Δημόσιο. Το συνολικό αποτέλεσμα όλων αυτών των παραγόντων ήταν το νότιο τμήμα του Ε65 να παραδοθεί 2,5 χρόνια μετά το αρχικό χρονοδιάγραμμα.



Μεγάλη καθυστέρηση παρουσιάζει η κατασκευή και του βόρειου τμήματος του Ε65, έως την Εγνατία Οδό. Το έργο έπρεπε σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα να παραδοθεί το φετινό καλοκαίρι, ωστόσο χθες παραδόθηκαν τα πρώτα 25 χλμ., από Τρίκαλα έως Καλαμπάκα. Σύμφωνα με τους υπεύθυνους του έργου, τα υπόλοιπα 46 χλμ. θα ολοκληρωθούν στην καλύτερη περίπτωση στα τέλη του 2025 – το πιθανότερο είναι στα μέσα του 2026. Οπως υποστήριξε ο διευθυντής του έργου, Θεόδωρος Τάγκας, το βασικό πρόβλημα στο βόρειο κομμάτι είναι ότι το Δημόσιο δεν έχει ολοκληρώσει κρίσιμα τμήματα των απαιτούμενων απαλλοτριώσεων, με αποτέλεσμα η εταιρεία να αναγκάζεται να μισθώνει ή να αγοράζει η ίδια τη γη, για να προχωρήσει τις εργασίες έως ότου ολοκληρωθεί η απαλλοτρίωση. Η εξέλιξη αυτή είναι σοβαρή, καθώς είναι δεδομένο ότι ο κατασκευαστής θα αναζητήσει αποζημιώσεις από το Δημόσιο για τις καθυστερήσεις αυτές, όπως συνέβη σε όλα τα έργα παραχώρησης.

Δεν υπάρχουν σχόλια :

Δημοσίευση σχολίου