
Σημαντική πρόοδο καταγράφουν τα έργα ανάπτυξης του συστήματος μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας με το σπουδαιότερο στον απολογισμό του 9μήνου...
να αποτελεί η διασύνδεση Αττικής – Κρήτης που πλέον από τις 8/11 έχει ολοκληρώσει την δοκιμαστική λειτουργία της, μένοντας πλέον να περάσει στη φάση της εμπορικής λειτουργίας.
Ειδικότερα, όπως επισημαίνεται στα οικονομικά αποτελέσματα της ΑΔΜΗΕ Συμμετοχών για το εννεάμηνο του 2025, με την επιτυχή ολοκλήρωση των συμβατικών υποχρεώσεων των αναδόχων, αναμένεται η προσωρινή παραλαβή του έργου, η ένταξη του στη ρυθμιζόμενη περιουσιακή βάση του Διαχειριστή και η απόδοση του αναλογούντος εσόδου στην «Αριάδνη Interconnection» με βάση τη σχετική σύμβαση παραχώρησης μεταξύ των δύο μερών.
Ανάλογα σημαντικά βήματα προόδου καταγράφονται και στα υπόλοιπα έργα του Διαχειριστή με «ειδήσεις» να προκύπτουν για την ηλεκτρική διασύνδεση των Κυκλάδων, τον Ανατολικό Διάδρομο Πελοποννήσου, την αναβάθμιση του ΚΥΤ Κουμουνδούρου, τις ηλεκτρικές διασυνδέσεις Δωδεκανήσων και Βορειοανατολικού Αιγαίου και το ΚΥΤ Ρουφ σε ότι αφορά τα εντός των συνόρων project.
Διασύνδεση των Κυκλάδων
Η τέταρτη και τελευταία φάση της ηλεκτρικής διασύνδεσης των Κυκλάδων αφορά στη διασύνδεση της Σαντορίνης, της Φολεγάνδρου, της Μήλου και της Σερίφου. Το πρώτο σκέλος της διασύνδεσης (Σαντορίνη-Νάξος) είναι σε φάση κατασκευής με ορίζοντα ολοκλήρωσης εντός του πρώτου εξαμήνου του 2026.
Η ολοκλήρωση της διασύνδεσης των Κυκλάδων θα δώσει τη δυνατότητα ανάπτυξης μονάδων ΑΠΕ συνολικής ισχύος 332 MW στα νησιά, επιτυγχάνοντας ένα πιο σταθερό, πράσινο και οικονομικό ενεργειακό μείγμα για το νησιωτικό σύμπλεγμα. Το έργο συγχρηματοδοτείται από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας «Ελλάδα 2.0» με τη χρηματοδότηση της Ευρωπαϊκής Ένωσης Next Generation EU και με το ΦΕΚ τ΄Δ 494 4/8/2022 χαρακτηρίστηκε ως έργο γενικότερης σημασίας για την οικονομία της χώρας.
Ανατολικός Διάδρομος Πελοποννήσου
Το υποέργο της Γραμμής Μεταφοράς 400 kV που συνδέει το υφιστάμενο ΚΥΤ Μεγαλόπολης με το νέο ΚΥΤ Κορίνθου ολοκληρώθηκε και τέθηκε σε λειτουργία τον Δεκέμβριο του 2022. Τον Δεκέμβριο 2023 υπογράφτηκε η σύμβαση για το υποέργο της νέας Γραμμής μεταφοράς που θα συνδέσει το ΚΥΤ Κορίνθου με το ΚΥΤ Κουμουνδούρου, θέτοντας το δεύτερο τμήμα του έργου σε φάση κατασκευής. Η ολοκλήρωση του υπόψη υποέργου αναμένεται το πρώτο εξάμηνο του 2026.
Αναβάθμιση του ΚΥΤ Κουμουνδούρου
Οι εργασίες κατασκευής του νέου ΚΥΤ Κουμουνδούρου, τεχνολογίας κλειστού τύπου (GIS), που θα αντικαταστήσει το υφιστάμενο ΚΥΤ υπαίθριου τύπου, βρίσκονται σε εξέλιξη. Η υλοποίηση του νέου ΚΥΤ Κουμουνδούρου θα εξυπηρετήσει τη σύνδεση του Ανατολικού Διαδρόμου 400 kV Πελοποννήσου, θα αποτελέσει το τερματικό της διασύνδεσης Αττικής - Κρήτης με το ηπειρωτικό Σύστημα και θα ενισχύσει την αξιοπιστία τροφοδότησης των φορτίων στην (Δυτική κυρίως) Αττική. Η πλήρης ολοκλήρωση του αναβαθμισμένου ΚΥΤ Κουμουνδούρου αναμένεται το πρώτο εξάμηνο του 2026.
Ηλεκτρική Διασύνδεση Δωδεκανήσων
Mε την ηλεκτρική διασύνδεση των Δωδεκανήσων η Κως, η Ρόδος και η Κάρπαθος θα διασυνδεθούν με το ηπειρωτικό σύστημα, μέσω Κορίνθου, σε δύο φάσεις. Αντίστοιχα, η διασύνδεση του βορειανατολικού Αιγαίου θα περιλαμβάνει τα νησιά Λήμνο, Λέσβο, Σκύρο, Χίο και Σάμο, και θα υλοποιηθεί σε τρεις φάσεις. Η διασύνδεση των Δωδεκανήσων συμπεριλαμβάνεται στη σύμβαση του αρμόδιου Υπουργείου για συγχρηματοδότηση από το Ταμείο Απανθρακοποίησης Νησιών. Αυτή την στιγμή, όπως αναφέρεται σχετικά, βρίσκεται σε εξέλιξη διαγωνιστική διαδικασία για τους σταθμούς Μετατροπής, ενώ ο διαγωνισμός για την καλωδιακή διασύνδεση Συνεχούς Ρεύματος Κόρινθος – Κως κηρύχθηκε άγονος λόγω μη υποβολής προσφορών και θα επαναπροκηρυχθεί.
Διασύνδεση Βορειοανατολικού Αιγαίου
Για τη διασύνδεση του Βορειοανατολικού Αιγαίου, η Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων, για το τμήμα ΚΥΤ Ν. Σάντας – Υ/Σ Δυτικής Λέσβου, αναρτήθηκε προς διαβούλευση στο Ηλεκτρονικό Περιβαλλοντικό Μητρώο (ΗΠΜ) τον Δεκέμβριο του 2024, ενώ η Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων, για την εναέρια γραμμή εντός της Λέσβου που περιλαμβάνει και τον Υ/Σ της Μυτιλήνης, αναμένεται να υποβληθεί το πρώτο εξάμηνο του 2026. Ταυτόχρονα με την διαδικασία της αδειοδότησης, έχει εκκινήσει και είναι σε εξέλιξη η συλλογή όλων των απαιτούμενων κτηματολογικών στοιχείων των εκτάσεων από τις κατά τόπους υπηρεσίες, οι οποίες πρόκειται να απαλλοτριωθούν για τις ανάγκες κατασκευής των έργων.
ΚΥΤ Ρουφ
Η ανάπτυξη του νέου ΚΥΤ Ρουφ στην περιοχή του κέντρου της Αθήνας θα συμβάλει αποφασιστικά στην τροφοδότηση του λεκανοπεδίου Αττικής. Το νέο ΚΥΤ Ρουφ προβλέπεται να συνδεθεί με το Σύστημα 400 kV με τα ΚΥΤ Κουμουνδούρου και Αχαρνών με υπόγεια καλώδια. Αυτή την στιγμή, βρίσκονται σε εξέλιξη οι τεχνικές μελέτες των υπογείων γραμμών σε συνεργασία με τους εμπλεκομένους Δήμους και λοιπούς φορείς. Παράλληλα βρίσκονται σε εξέλιξη τόσο η εκκένωση των κτηρίων στον περιβάλλοντα χώρο του υφιστάμενου Υ/Σ όσο και οι απαραίτητες κατεδαφίσεις. Ο διαγωνισμός για το νέο ΚΥΤ ΡΟΥΦ αναμένεται να εκκινήσει έως το τέλος του 2025.
Διεθνείς Διασυνδέσεις
Τα βασικά ορόσημα της επόμενης περιόδου αφορούν πρώτα και κύρια την δεύτερη ενισχυτική διασύνδεση Ελλάδας-Ιταλίας ισχύος 1 GW όπου η «ατζέντα» περιλαμβάνει την έκδοση Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων τον Αύγουστο του 2026 και Α.Ε.Π.Ο. τον Μάρτιο του 2027.
Επιπρόσθετα, εξελίξεις αναμένονται στο project της ηλεκτρικής διασύνδεσης Ελλάδας – Σαουδικής Αραβίας με τους δύο εμπλεκόμενους διαχειριστές να προχωρούν στα επόμενα στάδια των μελετών. Ειδικότερα, όπως σημειώνεται, σε εξέλιξη βρίσκονται οι λεπτομερείς μελέτες του έργου με ορίζοντα ολοκλήρωσης τον Απρίλιο του 2026.
Το χαρτοφυλάκιο διεθνών έργων του ΑΔΜΗΕ περιλαμβάνει επίσης την διασύνδεση Ελλάδας – Γερμανίας, γνωστή ως Green Aegean Interconnector, το γνωστό έργο Great Sea Interconnector (διασύνδεση Ελλάδας – Κύπρου), την ηλεκτρική διασύνδεση Ελλάδας – Αιγύπτου στη βάση συνεργασίας και συντονισμού με τον φορέα υλοποίησης ELICA SA, νέες διασυνδέσεις με Αλβανία και Τουρκία καθώς και την αναβάθμιση της υφιστάμενης διασύνδεσης με την Βόρεια Μακεδονία.
Ως προς τα παραπάνω έργα, ο απολογισμός του ΑΔΜΗΕ και ο βασικός σχεδιασμός του επόμενου διαστήματος, όπως αποτυπώνεται στο σχετικό δελτίο του Ομίλου για τα οικονομικά αποτελέσματα εννεαμήνου δεν περιλαμβάνει κάποιο συγκεκριμένο χρονικό ορόσημο, πέρα από την περιγραφή του έργου, την πρόοδο που έχει μέχρι στιγμής σημειωθεί και την πρόθεση του Διαχειριστή να συνεχίσει να εργάζεται για την ωρίμανση των projects.
Ειδικότερα, όπως επισημαίνεται στα οικονομικά αποτελέσματα της ΑΔΜΗΕ Συμμετοχών για το εννεάμηνο του 2025, με την επιτυχή ολοκλήρωση των συμβατικών υποχρεώσεων των αναδόχων, αναμένεται η προσωρινή παραλαβή του έργου, η ένταξη του στη ρυθμιζόμενη περιουσιακή βάση του Διαχειριστή και η απόδοση του αναλογούντος εσόδου στην «Αριάδνη Interconnection» με βάση τη σχετική σύμβαση παραχώρησης μεταξύ των δύο μερών.
Ανάλογα σημαντικά βήματα προόδου καταγράφονται και στα υπόλοιπα έργα του Διαχειριστή με «ειδήσεις» να προκύπτουν για την ηλεκτρική διασύνδεση των Κυκλάδων, τον Ανατολικό Διάδρομο Πελοποννήσου, την αναβάθμιση του ΚΥΤ Κουμουνδούρου, τις ηλεκτρικές διασυνδέσεις Δωδεκανήσων και Βορειοανατολικού Αιγαίου και το ΚΥΤ Ρουφ σε ότι αφορά τα εντός των συνόρων project.
Διασύνδεση των Κυκλάδων
Η τέταρτη και τελευταία φάση της ηλεκτρικής διασύνδεσης των Κυκλάδων αφορά στη διασύνδεση της Σαντορίνης, της Φολεγάνδρου, της Μήλου και της Σερίφου. Το πρώτο σκέλος της διασύνδεσης (Σαντορίνη-Νάξος) είναι σε φάση κατασκευής με ορίζοντα ολοκλήρωσης εντός του πρώτου εξαμήνου του 2026.
Η ολοκλήρωση της διασύνδεσης των Κυκλάδων θα δώσει τη δυνατότητα ανάπτυξης μονάδων ΑΠΕ συνολικής ισχύος 332 MW στα νησιά, επιτυγχάνοντας ένα πιο σταθερό, πράσινο και οικονομικό ενεργειακό μείγμα για το νησιωτικό σύμπλεγμα. Το έργο συγχρηματοδοτείται από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας «Ελλάδα 2.0» με τη χρηματοδότηση της Ευρωπαϊκής Ένωσης Next Generation EU και με το ΦΕΚ τ΄Δ 494 4/8/2022 χαρακτηρίστηκε ως έργο γενικότερης σημασίας για την οικονομία της χώρας.
Ανατολικός Διάδρομος Πελοποννήσου
Το υποέργο της Γραμμής Μεταφοράς 400 kV που συνδέει το υφιστάμενο ΚΥΤ Μεγαλόπολης με το νέο ΚΥΤ Κορίνθου ολοκληρώθηκε και τέθηκε σε λειτουργία τον Δεκέμβριο του 2022. Τον Δεκέμβριο 2023 υπογράφτηκε η σύμβαση για το υποέργο της νέας Γραμμής μεταφοράς που θα συνδέσει το ΚΥΤ Κορίνθου με το ΚΥΤ Κουμουνδούρου, θέτοντας το δεύτερο τμήμα του έργου σε φάση κατασκευής. Η ολοκλήρωση του υπόψη υποέργου αναμένεται το πρώτο εξάμηνο του 2026.
Αναβάθμιση του ΚΥΤ Κουμουνδούρου
Οι εργασίες κατασκευής του νέου ΚΥΤ Κουμουνδούρου, τεχνολογίας κλειστού τύπου (GIS), που θα αντικαταστήσει το υφιστάμενο ΚΥΤ υπαίθριου τύπου, βρίσκονται σε εξέλιξη. Η υλοποίηση του νέου ΚΥΤ Κουμουνδούρου θα εξυπηρετήσει τη σύνδεση του Ανατολικού Διαδρόμου 400 kV Πελοποννήσου, θα αποτελέσει το τερματικό της διασύνδεσης Αττικής - Κρήτης με το ηπειρωτικό Σύστημα και θα ενισχύσει την αξιοπιστία τροφοδότησης των φορτίων στην (Δυτική κυρίως) Αττική. Η πλήρης ολοκλήρωση του αναβαθμισμένου ΚΥΤ Κουμουνδούρου αναμένεται το πρώτο εξάμηνο του 2026.
Ηλεκτρική Διασύνδεση Δωδεκανήσων
Mε την ηλεκτρική διασύνδεση των Δωδεκανήσων η Κως, η Ρόδος και η Κάρπαθος θα διασυνδεθούν με το ηπειρωτικό σύστημα, μέσω Κορίνθου, σε δύο φάσεις. Αντίστοιχα, η διασύνδεση του βορειανατολικού Αιγαίου θα περιλαμβάνει τα νησιά Λήμνο, Λέσβο, Σκύρο, Χίο και Σάμο, και θα υλοποιηθεί σε τρεις φάσεις. Η διασύνδεση των Δωδεκανήσων συμπεριλαμβάνεται στη σύμβαση του αρμόδιου Υπουργείου για συγχρηματοδότηση από το Ταμείο Απανθρακοποίησης Νησιών. Αυτή την στιγμή, όπως αναφέρεται σχετικά, βρίσκεται σε εξέλιξη διαγωνιστική διαδικασία για τους σταθμούς Μετατροπής, ενώ ο διαγωνισμός για την καλωδιακή διασύνδεση Συνεχούς Ρεύματος Κόρινθος – Κως κηρύχθηκε άγονος λόγω μη υποβολής προσφορών και θα επαναπροκηρυχθεί.
Διασύνδεση Βορειοανατολικού Αιγαίου
Για τη διασύνδεση του Βορειοανατολικού Αιγαίου, η Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων, για το τμήμα ΚΥΤ Ν. Σάντας – Υ/Σ Δυτικής Λέσβου, αναρτήθηκε προς διαβούλευση στο Ηλεκτρονικό Περιβαλλοντικό Μητρώο (ΗΠΜ) τον Δεκέμβριο του 2024, ενώ η Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων, για την εναέρια γραμμή εντός της Λέσβου που περιλαμβάνει και τον Υ/Σ της Μυτιλήνης, αναμένεται να υποβληθεί το πρώτο εξάμηνο του 2026. Ταυτόχρονα με την διαδικασία της αδειοδότησης, έχει εκκινήσει και είναι σε εξέλιξη η συλλογή όλων των απαιτούμενων κτηματολογικών στοιχείων των εκτάσεων από τις κατά τόπους υπηρεσίες, οι οποίες πρόκειται να απαλλοτριωθούν για τις ανάγκες κατασκευής των έργων.
ΚΥΤ Ρουφ
Η ανάπτυξη του νέου ΚΥΤ Ρουφ στην περιοχή του κέντρου της Αθήνας θα συμβάλει αποφασιστικά στην τροφοδότηση του λεκανοπεδίου Αττικής. Το νέο ΚΥΤ Ρουφ προβλέπεται να συνδεθεί με το Σύστημα 400 kV με τα ΚΥΤ Κουμουνδούρου και Αχαρνών με υπόγεια καλώδια. Αυτή την στιγμή, βρίσκονται σε εξέλιξη οι τεχνικές μελέτες των υπογείων γραμμών σε συνεργασία με τους εμπλεκομένους Δήμους και λοιπούς φορείς. Παράλληλα βρίσκονται σε εξέλιξη τόσο η εκκένωση των κτηρίων στον περιβάλλοντα χώρο του υφιστάμενου Υ/Σ όσο και οι απαραίτητες κατεδαφίσεις. Ο διαγωνισμός για το νέο ΚΥΤ ΡΟΥΦ αναμένεται να εκκινήσει έως το τέλος του 2025.
Διεθνείς Διασυνδέσεις
Τα βασικά ορόσημα της επόμενης περιόδου αφορούν πρώτα και κύρια την δεύτερη ενισχυτική διασύνδεση Ελλάδας-Ιταλίας ισχύος 1 GW όπου η «ατζέντα» περιλαμβάνει την έκδοση Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων τον Αύγουστο του 2026 και Α.Ε.Π.Ο. τον Μάρτιο του 2027.
Επιπρόσθετα, εξελίξεις αναμένονται στο project της ηλεκτρικής διασύνδεσης Ελλάδας – Σαουδικής Αραβίας με τους δύο εμπλεκόμενους διαχειριστές να προχωρούν στα επόμενα στάδια των μελετών. Ειδικότερα, όπως σημειώνεται, σε εξέλιξη βρίσκονται οι λεπτομερείς μελέτες του έργου με ορίζοντα ολοκλήρωσης τον Απρίλιο του 2026.
Το χαρτοφυλάκιο διεθνών έργων του ΑΔΜΗΕ περιλαμβάνει επίσης την διασύνδεση Ελλάδας – Γερμανίας, γνωστή ως Green Aegean Interconnector, το γνωστό έργο Great Sea Interconnector (διασύνδεση Ελλάδας – Κύπρου), την ηλεκτρική διασύνδεση Ελλάδας – Αιγύπτου στη βάση συνεργασίας και συντονισμού με τον φορέα υλοποίησης ELICA SA, νέες διασυνδέσεις με Αλβανία και Τουρκία καθώς και την αναβάθμιση της υφιστάμενης διασύνδεσης με την Βόρεια Μακεδονία.
Ως προς τα παραπάνω έργα, ο απολογισμός του ΑΔΜΗΕ και ο βασικός σχεδιασμός του επόμενου διαστήματος, όπως αποτυπώνεται στο σχετικό δελτίο του Ομίλου για τα οικονομικά αποτελέσματα εννεαμήνου δεν περιλαμβάνει κάποιο συγκεκριμένο χρονικό ορόσημο, πέρα από την περιγραφή του έργου, την πρόοδο που έχει μέχρι στιγμής σημειωθεί και την πρόθεση του Διαχειριστή να συνεχίσει να εργάζεται για την ωρίμανση των projects.
Πηγή: energypress.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου