Κυριακή 7 Δεκεμβρίου 2025

Αυτοκινητόδρομοι: ετοιμάζεται νέα πρόταση για να λειτουργήσουν τα ηλεκτρονικά διόδια – Ποιός ο ρόλος της Hellastron



Με μπροστάρη την Hellastron θα γίνει η επόμενη προσπάθεια για να εγκατασταθούν ηλεκτρονικά διόδια στους ελληνικούς αυτοκινητόδρομους.
 

Σύμφωνα με πληροφορίες, τις επόμενες εβδομάδες η Hellastron που αποτελεί την ένωση των ελληνικών αυτοκινητοδρόμων με διόδια, ετοιμάζεται να κατεβάσει πρόταση στο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών για ένα νέο σύστημα διοδίων.

Με το νέο σύστημα θα υπάρχει ελεύθερη ροή (free flow) στους κλειστούς αυτοκινητόδρομους και δεν θα υπάρχει η ανάγκη για την πληρωμή διοδίων ανά κάποια χιλιόμετρα από τους οδηγούς.

Το σύστημα που προετοιμάζεται από την Hellastron θα προβλέπει την λειτουργία ενός δορυφορικού συστήματος εντοπισμού του οχήματος με το οποίο θα υπολογίζεται η χιλιομετρική διαδρομή που θα κάνει και θα χρεώνεται αναλογικά με τα χιλιόμετρα αυτά.

Αυτό άλλωστε θεωρείται και ως ένα πιο δίκαιο σύστημα καταβολής διοδίων σε σχέση με το υφιστάμενο που ο οδηγός προπληρώνει στον σταθμό διοδίων όλη την απόσταση μέχρι τον επόμενο σταθμό, ασχέτως αν εγκαταλείψει νωρίτερα τον δρόμο.

Προς το παρόν εξετάζεται η παραμετροποίηση του συστήματος, οι εξαιρέσεις (δωρεάν διελεύσεις κυρίως), αλλά και το πως θα αντιμετωπίζονται οι αρνητές πληρωμής του ποσού που θα τους αντιστοιχεί. Η κυρίαρχη σκέψη είναι το ποσό αυτό να μεταφέρεται στην ΑΑΔΕ και να επιβάλλεται από εκεί η πληρωμή του ποσού που θα έπρεπε να πληρωθεί για τη χρήση του κλειστού αυτοκινητόδρομου.

Σε σχέση με προηγούμενες προσπάθειες που έγιναν για την εγκατάσταση και λειτουργία ηλεκτρονικών διοδίων, το νέο σύστημα που ετοιμάζεται να προταθεί θα έχει ως φορέα είσπραξης, τον ίδιο τον σύνδεσμο των κλειστών αυτοκινητόδρομων, που αποτελείται από τους ίδιους τους λειτουργούς.

Οι προηγούμενες προσπάθειες προέβλεπαν την λειτουργία ενδιάμεσου φορέα είσπραξης των διοδίων και κατόπιν το μοίρασμα των χρημάτων ανάλογα με τις διελεύσεις που είχαν πραγματοποιηθεί. Αυτό είχε συναντήσει την αρνητική πρόθεση των λειτουργών.

Παράλληλα τα ηλεκτρονικά διόδια με το νέο σύστημα θα μπορούν δίνουν σε πραγματικό χρόνο την κίνηση στους άξονες και θα προσφέρουν χρήσιμα στατιστικά για την κίνηση στους δρόμους, ιδιαίτερα σε συνθήκες έκτακτης ανάγκης ή θεομηνιών κλπ.

Η τελευταία προσπάθεια που είχε γίνει για την εγκατάσταση συστήματος ηλεκτρονικών διοδίων το 2021 είχε κοστολογηθεί περί τα 300 εκατ. ευρώ ενώ άλλη μία το 2018 είχε κόστος 400 εκατ. ευρώ. Με τη χρήση του εκτιμάται ότι θα σταματήσει το φαινόμενο με τις ουρές στους σταθμούς διοδίων σε ημέρες με αυξημένη ροή, πράγμα που κοστίζει σε χρόνο αναμονής.

Το φαινόμενο αυτό είναι ιδιαίτερα έντονο σε περιόδους εορτών όπως το Πάσχα, το καλοκαίρι και επαναλαμβάνεται σε κάθε σταθμό διοδίων ενώ είναι πιο έντονο σε κεντρικούς σταθμούς όπως στις Αφίδνες και στα Μάλγαρα.

Πως θα λειτουργεί


Η χρέωση θα είναι αναλογική των χιλιομέτρων που θα διανύει κάθε οδηγός και θα ξεκινά από την είσοδο του οχήματος στον αυτοκινητόδρομο έως και την έξοδο του από αυτόν. Ένα τέτοιο σύστημα εφαρμόζει από τις αρχές του έτους η Ολυμπία Οδός, σε όσους διαθέτουν τον πομποδέκτη της εταιρείας.

Για τα επαγγελματικά οχήματα πιθανότατα θα προβλέπεται η εγκατάσταση δέκτη όπου θα μπορεί να καταγράφεται η θέση τους. Για τα ι.χ. οχήματα θα γίνεται καταγραφή της πινακίδας κατά την είσοδο και την έξοδο τους από τον αυτοκινητόδρομο και θα επιβάλλεται επι τόπου η αντίστοιχη χρέωση βάσει πάντα χιλιομέτρων.

Για τη λειτουργία του συστήματος θα χρειαστεί να υπάρξουν κέντρα διαχείρισης και ελέγχου. Σε κάθε περίπτωση το έργο αυτό αναμένεται να αναβαθμίσει την ποιότητα και τον τρόπο λειτουργίας των διοδίων, ενώ θα υπάρχει και καλύτερη διαλειτουργικότητα με οχήματα από το εξωτερικό. Ερώτημα αποτελεί πως θα γίνεται η είσπραξη από αυτά τα οχήματα και κυρίως πως θα εισπράττονται τα χρήματα από αυτούς που δεν θα πληρώνουν το αντίστοιχο κόμιστρο.


Πηγή: ypodomes.com

Δεν υπάρχουν σχόλια :

Δημοσίευση σχολίου