Σάββατο 15 Αυγούστου 2015

Βενζίνη ή diesel; Κάνε τη σωστή επιλογή



Γιατί να πάρεις «τυφλά» diesel, αν η βενζίνη του μοντέλου που σου αρέσει του «πάει» περισσότερο; Ή το αντίθετο…




Το diesel κυριαρχεί στο 60% της αγοράς σήμερα. Μάλιστα, σε ορισμένες κατηγορίες, όπως στα μικρά που είναι πρώτα σε πωλήσεις, το ποσοστό αυτό ξεπερνάει το 70%.

Τι έγινε και όλοι αγοράζουν diesel; Γιατί επενδύουν σε κινητήρες με πολύ μικρότερα περιθώρια εξέλιξης από τους κινητήρες βενζίνης, πιο βαρείς, πιο ακριβούς στη συντήρησή τους και πιο δύσκολους να γίνουν «πράσινοι» για το περιβάλλον.

Οι κινητήρες βενζίνης είναι πιο σύγχρονοι, σε γενικές γραμμές, πιο καθαροί, πιο ελαφρείς, δε συνοδεύονται από ακριβά παρελκόμενα, που είναι βασικά για τη λειτουργία των κινητήρων diesel (βλ. τρόμπα καυσίμου, φίλτρο συγκράτησης μικροσωματιδίων), με καλύτερη ιπποδύναμη, ως επί το πλείστον, και ροπές που (όταν μιλάμε για turbo) δεν έχουν να ζηλέψουν σε τίποτα από τους diesel (που η ροπή είναι το φόρτε τους).

Η προφανής απάντηση σε όλα αυτά είναι η κατανάλωση. Σε πραγματικές συνθήκες, τα diesel έχουν 20-30% πιο μικρή κατανάλωση από τις βενζίνες, ενώ και το καύσιμο στην Ελλάδα έχει μια ανάλογη διαφορά τιμής, υπέρ του πετρελαίου.

Από την άλλη, η τιμή των μοντέλων diesel είναι πιο ακριβή, κατά κύριο λόγο, από τις βενζίνες. Και αυτό γιατί κοστίζουν περισσότερο να φτιαχτούν και έχουν πιο ακριβά παρελκόμενα (που είπαμε και πιο πάνω). Ο λόγος είναι ότι οι κινητήρες diesel πρέπει να αντέχουν σε μεγαλύτερες πιέσεις, αφού το καύσιμο αναφλέγεται στο θάλαμο καύσης με μεγαλύτερη συμπίεση και χωρίς τη βοήθεια μπουζί, όπως στους βενζινοκινητήρες.

Οι διαφορές δεν τελειώνουν εδώ. Οι κινητήρες πετρελαίου έχουν μικρότερο φάσμα λειτουργίας, άρα δεν περιστρέφονται ψηλά. Το καύσιμο είναι πιο μεστό (έχει μεγαλύτερη θερμοδυναμική απόδοση) από τη βενζίνη και οι απώλειες λιγότερες, αφού το πετρέλαιο πάει κατευθείαν στο θάλαμο καύσης (αυτό λέγεται άμεσος ψεκασμός και υπάρχει σε πολύ λίγους κινητήρες βενζίνης).

Άλλωστε μέσα στον κύλινδρο το diesel που καταλήγει για να γίνει η καύση είναι πολύ λιγότερο, ακριβώς για τον λόγο που είπαμε. Από την άλλη, οι πετρελαιοκινητήρες είναι πιο τραχείς στη λειτουργία τους, με περισσότερους κραδασμούς και «τελειώνουν» γρήγορα.

Οι σύγχρονοι κινητήρες βενζίνης είναι ραφιναρισμένοι, έχουν οξύ ήχο (αφού «γυρίζουν» πιο ψηλά), υψηλή απόδοση (ειδικά όταν μιλάμε για turbo) και έχουν καταλήξει να έχουν και πολύ καλή περιβαλλοντική συμπεριφορά.

Δεν μπορούν να είναι ποτέ τόσο οικονομικοί όσο οι diesel. Αλλά δεν είναι μόνο αυτό που μετράει σε ένα αυτοκίνητο.

Για παράδειγμα το ελαφρύτερο βάρος βοηθάει τη δυναμική συμπεριφορά του αυτοκινήτου. Η λειτουργία στις ψηλές στροφές δίνει καλύτερο γκάζι. Ο ήχος είναι ευχάριστος και οι επιδόσεις, ως επί το πλείστον, καλύτερες από τους diesel με ανάλογη απόδοση.

Από την άλλη, κανείς δεν μπορεί να αρνηθεί ότι οι σύγχρονοι κινητήρες diesel έχουν πολύ πιο ραφιναρισμένη λειτουργία από παλιά, ενώ έχει αναβαθμιστεί και η απόδοσή τους, όσον αφορά στην ιπποδύναμη, αφού έχουμε πλέον 160 άλογα από τα 1.600 κ.εκ.

Οπότε τι κάνει την επιλογή; Η απάντηση δεν είναι μαύρο ή άσπρο. Στην πράξη η εμπειρία δείχνει ότι το αν ο κινητήρας ταιριάζει σε ένα αυτοκίνητο έχει να κάνει με πολλούς παράγοντες και ένας από αυτούς είναι και ο κινητήρας αυτός καθ΄ αυτός.

Για παράδειγμα, ένα μικρός και ελαφρύς βενζινοκινητήρας με turbo μπορεί να ταιριάζει γάντι σε ένα μικρό, αλλά να ζορίζεται σε ένα βαρύ crossover. Από την άλλη, ένας πληθωρικός diesel μοιάζει να είναι η σωστή επιλογή σε ένα μεσαίο οικογενειακό, αλλά μπορεί να είναι πολύ βαρύς και ακριβός για ένα μίνι.








Πηγή: autotriti.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια :

Δημοσίευση σχολίου