Σάββατο, 15 Ιουλίου 2017

«Ενα φεστιβάλ από δασκάλους για δασκάλους»

14s7peir

«The best team!», το σχόλιο για τους Ελληνες εκπαιδευτικούς που συμμετείχαν στο 10ο Πανευρωπαϊκό Φεστιβάλ «Οι Φυσικές Επιστήμες στο Προσκήνιο», με θέμα...



 «Εφευρίσκοντας το μέλλον στην εκπαίδευση των Φυσικών Επιστημών», που έγινε από 29/6 έως 2/7 στο συνεδριακό κέντρο Kölcsey στο Debrecen της Ουγγαρίας, με 400 συμμετοχές από 32 χώρες. Δύο βραβεία και αρκετές διακρίσεις, ο απολογισμός για τη δεκαμελή ελληνική αποστολή, ενώ ήδη η Ελλάδα μετράει 7 βραβεύσεις στις 9 φορές που έχει συμμετάσχει.

«Είναι ένα φεστιβάλ από δασκάλους για δασκάλους, το οποίο μας βοηθάει να γίνουμε καλύτεροι», επισημαίνει ο κ. Πέτρος Πούτος, ηλεκτρολόγος και ηλεκτρονικός ΤΕΙ, διδάσκων στο 1ο ΕΠΑΛ Σαλαμίνας, ο οποίος κέρδισε το βραβείο του «Απαιτητικότερου Καινοτόμου Πειράματος» από τις 233 συνολικά εργασίες που παρουσιάστηκαν, για την εργασία «Κατασκευή Ρομποτικού Φωτοβολταϊκού Ανιχνευτή με Μερική Προσομοίωση της Κίνησης της Γης». «Πρόκειται για ομαδική, διαθεματική εργασία», λέει ο ίδιος, δίνοντας παράλληλα κάποιες λεπτομέρειες σχετικά: «Είναι ένα μικρό πάνελ με αισθητήρες φωτός. Το ρομποτικό του μέρος συνεργάζεται με αυτούς, ώστε να τους ενεργοποιεί καθώς παρακολουθεί την κίνηση του ήλιου. Ετσι, μεγιστοποιείται η ενεργειακή του απόδοση. Συνεκτιμώντας αρκετές από τις παραμέτρους που επηρεάζουν τη λειτουργία του πάνελ, τα παιδιά παρακολουθούν ταυτόχρονα με το πείραμα όλες τις μεταβολές online, σε γραφήματα στον υπολογιστή και τις καταγράφουν, ενώ μπορούν να ελέγχουν την κίνηση μέσω τάμπλετ».
Το θέμα, ωστόσο, δεν είναι να ανακαλυφθεί ο τροχός εκ νέου, να φτιαχτεί κάτι που δεν υπάρχει. Σύμφωνα με τον κ. Πούτο, «είναι ένα εκπαιδευτικό πείραμα. Διδάσκω σε τεχνικό λύκειο, το επίπεδο των παιδιών είναι ανάλογο. Αν και τις υποδομές τις δημιουργήσαμε οι ίδιοι κατόπιν πολυετούς προσπάθειας, και τυχόν ανεπάρκειες δεν στάθηκαν εμπόδιο. Μέλημά μας, οι μαθητές να αποκτήσουν δεξιότητες μέσα από την πράξη».

Από εξίσου «μη προνομιούχο» σχολείο, σε ό,τι αφορά την επάρκεια εργαστηριακών υποδομών, προέρχεται και ο έτερος βραβευθείς στον πανευρωπαϊκό διαγωνισμό, κ.Μιχάλης Ορφανάκης, φυσικός στο Γενικό Λύκειο Μακρύ Γιαλού στην Ιεράπετρα Κρήτης. Με το πείραμά του «Οπτικός Αξονικός Τομογράφος με LEGO – αξονική τομογραφία σε Gummy Bears», κέρδισε το βραβείο στην κατηγορία «Οι Τεχνολογίες Πληροφορίας και Επικοινωνιών στην εκπαίδευση των Φυσικών Επιστημών». «Εχουμε μαθητές από εννέα χωριά και προσπαθούμε να κάνουμε ό,τι καλύτερο μπορούμε με αυτά που έχουμε. Οι υποβαθμισμένες υποδομές περιορίζουν και τις ευκαιρίες των μαθητών μας. Ωστόσο υπάρχει μεγάλη ευελιξία και διάθεση, γι’ αυτό το σχολείο μας είναι ένα πολύ ζωντανό κύτταρο».

Πώς καταγράφει τις εντυπώσεις από τη συμμετοχή του στη διοργάνωση; «Τρομερή εμπειρία, μοιάζει με μία άτυπη Ολυμπιάδα! Βασικός στόχος, η αλληλεπίδραση μεταξύ των εκπαιδευτικών, οι οποίοι στη συνέχεια, λειτουργούν ως πολλαπλασιαστές – έστω κι 1% από αυτά που αποκομίζεις να μεταφέρεις στην τάξη σου, είναι ένα τεράστιο κέρδος για τα παιδιά. Ηδη εκδηλώθηκε ενδιαφέρον από συναδέλφους στο εξωτερικό να παρουσιάσουν την εργασία μου στο μάθημά τους, ενώ κι εγώ σκοπεύω να κάνω το ίδιο». Οπως εξηγεί, η εργασία του «αποτελεί τη μεταφορά ενός επιστημονικού πειράματος, που πραγματοποιεί η ομάδα του κ. Ι. Ζαχαράκη στο Εργαστήριο Βιοϊατρικής Απεικόνισης στο Ινστιτούτο Ηλεκτρονικής Δομής και Λέιζερ, στο ΙΤΕ. Επειδή ο οπτικός τομογράφος δεν λειτουργεί με ακτίνες Χ αλλά με φως –άρα απαιτούνται υλικά διαπερατά στο φως– πρώτος «ασθενής» ήταν... τα ζελεδάκια gymmy bear. Αρεσε πολύ στα παιδιά, που πρότειναν, στη συνέχεια, να δοκιμάσουμε και φρούτα – μία φέτα μανταρίνι ή μία ρώγα σταφύλι. Δεδομένης της περιορισμένης εφαρμογής των Φυσικών Επιστημών στα σχολεία, εκτός από την καινοτομία της κατασκευής ενός μοντέλου με τόσο απλά υλικά, ακόμη πιο σημαντικό είναι ότι προσομοιώνουμε την επιστημονική μέθοδο στο σχολείο, γεγονός που ενθουσιάζει τους μαθητές, τους δίνει κίνητρα».

Τυχόν κρατική υποστήριξη: «Η Aegean κάλυψε τα εισιτήρια των προερχόμενων από Κρήτη, οι υπόλοιποι, από την τσέπη τους. Υπήρξαν τρεις συνάδελφοι που δεν ήρθαν επειδή δεν είχαν τα χρήματα».

Συνολικά επιτυχημένη παρουσία


«Εντυπωσιακή η φετινή διοργάνωση του 10ου Πανευρωπαϊκού Φεστιβάλ για την Πειραματική Φυσική στην Ουγγαρία», λέει η κ. Τζένη Τσιτοπούλου-Χριστοδουλίδη, φυσικός, υπεύθυνη του Εργαστηριακού Κέντρου Φυσικών Επιστημών (ΕΚΦΕ) Αιγάλεω, συντονίστρια της Ελληνικής Συντονιστικής Επιτροπής του προγράμματος «Οι Φυσικές Επιστήμες στο Προσκήνιο» και αρχηγός της ελληνικής αποστολής, μέλη της οποίας ήταν οι Μιχάλης Ορφανάκης, Βασίλης Νούσης, Ευαγγελία Παρισσοπούλου, Χρήστος Πετούσης, Πέτρος Πούτος, Αστρινός Τσουτσουδάκης, Αντώνης Μαργαρίτης, Γιώργος Μαράκης, Γιώργος Βίλλιας. Σύμφωνα με την ίδια, «εκτός από τα δύο βραβεία και τις διακρίσεις, όλοι οι συνάδελφοι είχαν επιτυχημένη παρουσία. Χαρακτηριστικά αναφέρω πως Δανός συνάδελφος, ο οποίος βραβεύθηκε, είχε το ίδιο ακριβώς πείραμα με τον κ. Νούση. Στο workshop ενός Βέλγου, εκείνος είπε: «Εντάξει το δικό μου, αλλά πηγαίνετε να δείτε το αντίστοιχο της κ. Παρισσοπούλου – είναι καλύτερο!». Ή κάποιος άλλος συνάδελφός μας, αν και δεν βραβεύθηκε, δέχθηκε πρόταση από Φινλανδούς εκπαιδευτικούς να γράψουν βιβλίο πειραμάτων για τα σχολεία τους. Επίσης, όλες οι εργασίες των Ελλήνων εκπαιδευτικών προσκλήθηκαν να παρουσιαστούν στους εκπαιδευτικούς της Κύπρου, του Βελγίου, της Γερμανίας, της Ισλανδίας, της Ιταλίας, της Λετονίας, της Ουγγαρίας, της Ουκρανίας, της Πορτογαλίας και της Σουηδίας. Ελληνικές εργασίες παρουσιάστηκαν από την ουγγρική τηλεόραση και από την τηλεόραση της Ταϊλάνδης».




Πηγή: kathimerini.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια :

Δημοσίευση σχολίου

SosialMidia