Δευτέρα 1 Απριλίου 2019

«Ραντάρ» στο λαθρεμπόριο καπνού

capture3--3

Η ημερομηνία είχε περάσει σχεδόν απαρατήρητη. Ηταν 12η Μαΐου 2016 όταν ολοκληρώθηκε η διαβούλευση πάνω σε άρθρο του σχεδίου νόμου του υπουργείου Υγείας που μετέφερε...


 τις διατάξεις σχετικής ευρωπαϊκής νομοθεσίας για την ιχνηλασιμότητα των προϊόντων καπνού. Η διάταξη αυτή είχε καταστεί νωρίτερα πεδίο έντονων συγκρούσεων εντός ΣΥΡΙΖΑ με αφορμή τις τεχνικές λύσεις που πρότειναν δύο εταιρείες, έτσι η τελική επιλογή δεν υιοθετήθηκε πριν από τις εκλογές του Σεπτεμβρίου 2015. Τώρα θα ισχύσει όχι μόνο στην Ελλάδα αλλά σε όλες τις χώρες της Ε.Ε. από τις 20 Μαΐου 2019. Ωστόσο, πολλά δεν είναι όπως ήταν το 2015. Ακόμα και το λαθρεμπόριο καπνού το οποίο έχει επεκταθεί στο 25% της αγοράς.

Οι δυσκολίες της Ε.Ε. και της Ελλάδας ειδικότερα να αντιμετωπίσει το λαθρεμπόριο καπνού, από το οποίο ο Ευκλείδης Τσακαλώτος ήλπιζε -πριν από το 2015- να «εισπράξει» αρκετές εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ από διαφυγόντες φόρους, αναδεικνύονται από το πρώτο άρθρο της ρύθμισης για την ιχνηλασιμότητα: «Ολες οι μονάδες συσκευασίας των προϊόντων καπνού (σ.σ. πακέτα)», αναφέρει η σχετική διάταξη, «επισημαίνονται με μοναδικό αναγνωριστικό κωδικό. Για να διασφαλίζεται η ακεραιότητα του μοναδικού αναγνωριστικού κωδικού, αυτός τυπώνεται ή τοποθετείται κατά τρόπον ώστε να μην μπορεί να αφαιρεθεί, είναι ανεξίτηλος και δεν κρύβεται ούτε διακόπτεται με κανένα τρόπο, μεταξύ άλλων από φορολογικά επισήματα ή ετικέτες αναγραφής της τιμής ή από το άνοιγμα της μονάδας συσκευασίας. Στην περίπτωση προϊόντων καπνού που κατασκευάζονται εκτός της Ενωσης, οι υποχρεώσεις που προβλέπονται στο παρόν άρθρο εφαρμόζονται μόνο στα προϊόντα εκείνα που προορίζονται για την αγορά της Ενωσης ή διατίθενται σε αυτήν».

Με δυο λόγια, η ρύθμιση αφορά τσιγάρα που διακινούνται εντός της Ε.Ε. ή προορίζονται να διατεθούν σε αυτήν. Τι γίνεται όμως με εκείνα τα τσιγάρα που ξεκινούν «στα χαρτιά» για χώρα εκτός Ε.Ε. και καταλήγουν σε αυτήν; «Τίποτα», απαντούν ομόφωνα άνθρωποι της βιομηxανίας αλλά και των διωκτικών υπηρεσιών.

Το 2014, τον χρόνο πριν από την άνοδο του ΣΥΡΙΖΑ στην εξουσία, η αγορά του μη νόμιμου καπνού είχε φτάσει -κυρίως λόγω των υψηλών φόρων- στο 21% σύμφωνα με εκτίμηση της KPMG. Την επόμενη χρονιά μειώθηκε ελαφρά λίγο κάτω από 20%, για να εκτιναχθεί την επόμενη τριετία κατά 5 ολόκληρες μονάδες: Σήμερα, «κάθε τέταρτο τσιγάρο στη χώρα δεν είναι νόμιμο» εκτιμούν παράγοντες της βιομηχανίας αλλά και στελέχη των υπηρεσιών του υπουργείου Οικονομικών. Και αν παλιότερα εισάγονταν παράνομα τσιγάρα κυρίως από χώρες όπως εκείνες του Περσικού, η Κίνα ή και η Λιβύη, σήμερα υπάρχουν πολλές ενδείξεις... ότι κατασκευάζονται εντός συνόρων.

Πριν από δέκα μήνες, η τελευταία μεγάλη επιχείρηση στην Αττική -όχι τυχαία, οργανώθηκε από αστυνομική υποδιεύθυνση της ΕΛ.ΑΣ στη... Θεσσαλονίκη- είχε στόχο εργοστάσιο τσιγάρων στην Αττική. Εκεί, κατασχέθηκαν 22,5 εκατ. λαθραία τσιγάρα και μηχανολογικός εξοπλισμός για την παρασκευή τους. Οι διαφυγόντες δασμοί και φόροι για τη συγκεκριμένη υπόθεση προσέγγιζαν το ποσό των 4,5 εκατ. ευρώ, με τη συνολική ζημία εις βάρος του ελληνικού Δημοσίου να ανέρχεται σε 7 εκατ. ευρώ.

Ειδικότερα, στην περιοχή του Κορωπίου εντοπίστηκε αποθήκη 1.000 τ.μ. όπου βρέθηκαν και κατασχέθηκαν:


• 22.439.880 σιγαρέτα διαφόρων επώνυμων ετικετών.

• 2.983.068 φίλτρα.

• Εξι διάδρομοι κύλισης και μεταφοράς συσκευασιών.

• Δύο χειροκίνητα ανυψωτικά (περονοφόρα).

• Μηχανή κοπής καπνού.

• Μηχανή συσκευασίας – πακεταρίσματος δεσμίδων τσιγάρων.

• Υλικά τα οποία χρησιμοποιούνται για την παραγωγή τσιγάρων.

• Ζυγαριά βιομηχανικού τύπου.

• Μηχανοκίνητο περονοφόρο όχημα μεσαίου μεγέθους.

• Ιμάντας μεταφοράς τεμαχισμένου καπνού.

Σημαντική ένδειξη είναι ότι σε πολλές παρόμοιες περιπτώσεις οι οδηγίες για τις συνέπειες υγείας είναι πάνω στα πακέτα γραμμένες στην ελληνική γλώσσα και όχι στα αγγλικά, όπως γινόταν μέχρι το 2013-2014.

Η εφαρμογή του μέτρου κατέστη εφικτή και εξαιτίας του γεγονότος ότι μεγάλοι κατασκευαστές συστημάτων ιχνηλάτησης, όπως η ελβετική SICPA, δεν συμμετέχουν πλέον με προτάσεις ακριβών λογισμικών, ενώ από το 2016 και ύστερα η Ε.Ε. υιοθετεί λύσεις ανοιχτών δεδομένων που μπορούν να εφαρμόζονται ευκολότερα και φτηνότερα. Οι μοναδικοί κωδικοί του πακέτου θα δίνονται από τη Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων (ΓΓΠΣ) και θα υπάρχουν δύο μητρώα, ένα που θα τηρεί η βιομηχανία και ένα δεύτερο που θα αφορά τη διακίνηση μεταξύ χονδρέμπορου και σημείου λιανικής. Η μονάδα αποθήκευσης των δεδομένων βρίσκεται στην Ε.Ε. Το τρίτο σκέλος που τηρεί αυτά τα δεδομένα ελέγχεται από εξωτερικό ελεγκτή. Εκείνος υποβάλλει ετήσια έκθεση στην αρμόδια Διεύθυνση του υπουργείου Οικονομικών και στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή, εκτιμώντας τυχόν παρατυπίες σχετικά με την πρόσβαση.

Οι επιχειρήσεις που απασχολούν λιγότερα από 10 άτομα και δεν πωλούν στη λιανική πρέπει να λαμβάνουν «μέτρα δέουσας επιμέλειας ως προς τους πελάτες και προμηθευτές τους, που φτάνουν από το ποινικό μητρώο και τη σύνθεση των Δ.Σ. των εταιρειών με τις οποίες συναλλάσσονται έως τους τραπεζικούς τους λογαριασμούς και τα σχέδια πωλήσεων (προβλέψεις) που πρέπει να έχουν συντάξει».

Τα αρχεία των πελατών και προμηθευτών τηρούνται για πέντε χρόνια και κάθε επιχείρηση που αμφισβητεί την ειλικρίνεια αυτών των δηλώσεων πρέπει να διακόπτει αμέσως τις εμπορικές της σχέσεις με τον αντισυμβαλλόμενο, βάσει νόμου, για μία πενταετία. Τέλος, κάθε επιχείρηση ορίζει έναν «συντονιστή συμμόρφωσης» που τον δηλώνει ταυτόχρονα με τον ορισμό του στην Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων.




Πηγή: kathimerini.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια :

Δημοσίευση σχολίου