Δευτέρα 11 Ιουνίου 2018

ΑΔΜΗΕ: Συνεργασία με Euroasia μόνο με τα ποσοστά που έχουμε υπογράψει – Αύριο η κρίσιμη σύσκεψη για τη διασύνδεση της Κρήτης



Η θέση του ΑΔΜΗΕ είναι σταθερή. Δηλαδή προσπαθούμε να φτάσουμε σε συμφωνία με την εταιρεία του Euroasia Interconnector στη βάση του MoU που έχουμε υπογράψει...



τον Οκτώβριο και το οποίο προβλέπει ποσοστό τουλάχιστον 51% για τον ΑΔΜΗΕ και 39% για τον Euroasia 39%. Για να γίνει κάτι τέτοιο πρέπει ο Euroasia να αποδεχθεί ότι η εταιρεία ειδικού σκοπού (SPV) που θα δημιουργηθεί για να κατασκευάσει το έργο, θα δημιουργηθεί και θα διοικείται με βάση τα συγκεκριμένα ποσοστά.

Αυτό υποστηρίζουν, μιλώντας στο energypress αρμόδιοι παράγοντες του Διαχειριστή ενόψει της σημαντικής σύσκεψης που πραγματοποιείται για την τύχη της «μεγάλης» διασύνδεσης του ηπειρωτικού συστήματος (Αττική) με την Κρήτη, αύριο 12 του μηνός.

Ως γνωστόν, η μέχρι σήμερα αδυναμία του ΑΔΜΗΕ και της εταιρεία του Euroasia Interconnector να καταλήξουν σε συμφωνία για τη δημιουργία κοινής εταιρείας κατασκευής του έργου, υποχρέωση που έχουν από τις αποφάσεις της ΡΑΕ, έχει δώσει ευρωπαϊκές διαστάσεις στο θέμα και αύριο φθάνουν στην Αθήνα στελέχη του Οργανισμού Συνεργασίας Ρυθμιστικών Αρχών Ενέργειας (ACER), της Κομισιόν (το τμήμα της DG Energy που έχει υπό την ευθύνη του τα Έργα Κοινού Ενδιαφέροντος – PCI) και της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας Κύπρου (ΡΑΕΚ), προκειμένου να μετάσχουν σε ευρεία σύσκεψη με την ελληνική ΡΑΕ και στελέχη του ΥΠΕΝ, με σκοπό να δρομολογηθούν οι απαραίτητες αποφάσεις για το «ξεμπλοκάρισμα» του έργου.

Στελέχη του ΑΔΜΗΕ θέτουν επίσης θέμα χρηματοοικονομικής αξιοπιστίας του έτερου μέρους της… δυσεπίλυτης εξίσωσης. Πρέπει η εταιρεία του Euroasia Interconnector να αποδείξει την χρηματοοικονομική της αξιοπιστία, υποστηρίζουν, αποκαλύπτοντας ότι ο ΑΔΜΗΕ πρότεινε αρχικό μετοχικό κεφάλαιο για το SPV ύψους 200 εκ. ευρώ, και η Euroasia αντιπρότεινε 24 χιλιάδες ευρώ, δημιουργώντας σχετικές αμφιβολίες για τη συνέχεια.

Τα θέματα αυτά αποτελούν αντικείμενο της αυριανής σύσκεψης, καθώς η ΡΑΕ έχει καλέσει τους δύο ενδιαφερόμενους, να καταθέσουν όλα τα στοιχεία που πιστοποιούν το βαθμό ωριμότητας κάθε σχεδίου (άδειες, μελέτες, εξασφάλιση χρηματοδοτήσεων κ.λπ.). Παρουσία λοιπόν όλων των προαναφερόμενων φορέων θα γίνει η αναλυτική παράθεση από τους δύο «μνηστήρες».

Τα στοιχεία αυτά θα αποτελέσουν τη βάση των παραπέρα κινήσεων. Σε κάθε περίπτωση πάντως, η βασική επιδίωξη των Ρυθμιστικών Αρχών, είναι να βρεθεί φόρμουλα ώστε να κατασκευαστεί η διασύνδεση από κοινού, δηλαδή από εταιρεία που θα συστήσουν ο ΑΔΜΗΕ και ο Euroasia Interconnector και όχι από έναν εκ των δύο όπως ζητούν καθένας για λογαριασμό του οι ενδιαφερόμενοι.

Και αυτό διότι εκτιμάται ότι σε αντίθετη περίπτωση θα ξεκινήσει ένα γαϊτανάκι προστριβών και ενστάσεων που θα δυσκολέψει την ομαλή εξέλιξη του έργου και θα δημιουργήσει κινδύνους μεγάλων καθυστερήσεων.

Πρέπει να σημειωθεί επιπλέον ότι, τόσο η ένταξη του έργου στο 10ετές του ΑΔΜΗΕ όσο και η έγκριση που έλαβε ο Euroasia Interconnector από τη ΡΑΕ τον Οκτώβριο, έχουν ως προϋπόθεση την από κοινού υλοποίηση της διασύνδεσης. Γιαυτό υπεγράφη το Μνημόνιο Συνεργασίας ανάμεσα στις δύο πλευρές στη βάση του οποίου ξεκίνησαν οι συζητήσεις για την από κοινού μελέτη και κατασκευή.

Εάν και μετά την προσπάθεια που θα γίνει στην αυριανή σύσκεψη δεν υπάρξει σύγκλιση απόψεων και πρακτικών, η ΡΑΕ, σε συνεργασία με την ΡΑΕΚ, τον ACER και την Κομισιόν, θα πρέπει να αποφασίσει σε ποιόν από τους δύο διεκδικητές θα δώσει έγκριση. Το θέμα αυτό δεν είναι καθόλου απλό, καθώς μια τέτοια απόφαση δεν είναι αυθαίρετη αλλά πρέπει να έχει ισχυρή νομική βάση.

Θεωρείται δε πολύ πιθανό μια διένεξη των δύο πλευρών περί του ποιος έχει προτεραιότητα να καταλήξει στο όργανο επίλυσης διαφορών που έχει ο ACER.

Η ΡΑΕ έχει επιπλέον τη δυνατότητα, εάν θεωρεί απαραίτητο το έργο και κρίνει ότι κινδυνεύει να μην κατασκευαστεί, να αναλάβει η ίδια πρωτοβουλία και να κάνει διαγωνισμό για την ανάθεσή του. Κάτι τέτοιο ωστόσο δεν έχει γίνει ακόμα σε καμία περίπτωση στην Ευρώπη.

Δεν υπάρχουν σχόλια :

Δημοσίευση σχολίου