Δευτέρα, 3 Απριλίου 2017

Χαιρετίσματα από τη Θήβα



Μου άρεσε η ιδέα μόλις το άκουσα στο τηλέφωνο. Βρισκόμουν στην Ασή Γωνιά και κλάδευα το αμπελάκι μου όταν χτύπησε το τηλέφωνο.



Ηταν η Κατερίνα και μου πρότεινε:
– Θέλεις να έρθεις με τη “Βριτόμαρτι” στη Θήβα; Θα μας ξεναγήσουν στο καινούργιο Μουσείο.
Χωρίς δεύτερη σκέψη, δέχτηκα. Εξάλλου, το είχα στο νου μου να κάνω εκεί μια επίσκεψη.
Είχα ακούσει τόσα όμορφα για το νέο Μουσείο της Θήβας.
Ξεκινήσαμε, λοιπόν, δυο γεμάτα πούλμαν, και μετά από μία μικρή στάση, φτάσαμε στο Μουσείο της Θήβας, που βρίσκεται στο δυτικό πρανές του λόφου της Καδμείας. Η Καδμεία, ήταν η πρώτη πόλη και πήρε το όνομά της από τον Βασιλιά Κάδμο.
Είμαστε τυχεροί και θα μας ξεναγούσε η αρχαιολόγος του Μουσείου. Μία γοητευτική κοπελιά, η Πηνελόπη Κουρκούτη, που όπως μας είπε, θαυμάζει την Κρήτη και τους Κρητικούς, που τους γνώρισε όταν εργαζόταν στις ανασκαφές της Ελεύθερνας, στο Ρέθυμνο.
Με απλό, κατανοητό και γλαφυρό τρόπο, μάς εξήγησε για τα εκθέματα του μουσείου και την Θηβαϊκή μυθολογία και ιστορία.
Εγώ, προσπάθησα να τα καταγράψω και μερικά σας τα παρουσιάζω:
Ωγυγία, λοιπόν η πρώτη ονομασία, που θα πει Πανάρχαιες Θήβες, και Ωγύγος ο πρώτος Βασιλιάς.
Ο μύθος λέει πως ο Δευκαλίων, μετά τον κατακλυσμό, διεσώθη στον Παρνασσό, με τον απόγονο τον Ελλην. Μύθοι, που στα κατάβαθά τους ανάβει και μια μικρή λαμπίτσα πραγματικότητας, όπως η Αργοναυτική εκστρατεία και η εκστρατεία κατά της Τροίας, που οργανώθηκε στη Βοιωτία.
Εδώ, είχε τις ρίζες του και ο αρχαίος ιστορικός Ησίοδος, μα και ο Μέγας Πίνδαρος.
Για την ίδρυση της πόλης, μας λέει ένας μύθος πως ο Δίας, που δεν έκανε άλλη δουλειά παρά να κλέβει κοπελιές, έκλεψε και την Ευρώπη, την αδελφή του Κάδμου. Αυτός την έψαξε παντού. Κατά πρώτον, πήγε, πού αλλού, στο Μαντείο των Δελφών.
Ρώτησε εκεί την Πυθία και του είπε να μην ψάχνει, μα να ακολουθήσει μια αγελάδα. Εκεί που σταμάτησε, ίδρυσε την πόλη της Θήβας. Σκότωσε και έναν Δράκο, σε μια πηγή, κοντά στην Θήβα. Μετά, έσπειρε τα δόντια του. Βγήκαν άγριοι πολεμιστές οι Σπαρτοί, που αλληλοσκοτώθηκαν. Μερικοί απ’ αυτούς έζησαν και έγιναν οι πρώτοι κάτοικοι της Θήβας.
Βέβαια, ο Θεός Αρης, όταν πληροφορήθηκε, ποιος σκότωσε τον Δράκο, που είχε υπό την προστασία του, εξόρισε τον Κάδμο, μακριά στην Ηπειρο.
Εκεί, αυτός ίδρυσε την πόλη Φοινίκη και ένας από τους απογόνους του, ο Ιλλύριος, έγινε γενάρχης των Ιλλυρίων, που οι Αλβανοί θεωρούν προγόνους τους.
Ενας από τους πιο γοητευτικούς μύθους είναι αυτός του Οιδίποδα που ήταν γιος του Λάιου. Μεγάλωσε στην Κόρινθο, κοντά στον Βασιλιά Πόλυβο. Οταν μεγάλωσε, επέστρεψε στη Θήβα και αφού σκότωσε τον πατέρα του τον Λάιο, παντρεύτηκε την μητέρα του την Ιοκάστη, χωρίς να το ξέρει πως ήταν η μητέρα του. Εκανε μαζί της τέσσερα παιδιά, τον Ετεοκλή, τον Πολυνίκη, την Αντιγόνη και την Ισμήνη.
Ομως τους ακολούθησε η κατάρα των Λαβδακιδών. Τα δύο αγόρια αλληλοσκοτώθηκαν και η Αντιγόνη καταδικάστηκε σε θάνατο επειδή έθαψε τον σκοτωμένο αδελφό της.
Σε αυτά τα Θηβαϊκά χώματα γεννήθηκε και ο Θεός του γλεντιού και της χαράς ο Διόνυσος, με την Ενωση του Δία και της Θηβαίας Βασίλισσας Σεμέλης. Εδώ επίσης γεννήθηκε και μεγάλωσε ο ήρωας και ημίθεος Ηρακλής.
Εδώ ήσαν και οι Κάβειροι. Περίεργες και μυστηριώδεις, υποχθόνιες, δευτερεύουσες θεότητες, που η θρησκεία τους προκαλούσε τρόμο. Με άσχημο τρόπο περιγράφουν, Αθηναίοι ιστορικοί τον “Μηδισμό της Θήβας”. Μετά τους Περσικούς πολέμους, έπιασαν τους άρχοντές της, που ήσαν υπεύθυνοι και τους εκτέλεσαν, χωρίς να πειράξουν τον λαό. Αργότερα, οι Θηβαίοι συμμάχησαν με τους Σπαρτιάτες.
Στον Πελοποννησιακό πόλεμο, η Θήβα ήταν με την μεριά των Σπαρτιατών, για να απαλλαγούν από τον φόρο που πλήρωναν στους Αθηναίους. Εκείνη την εποχή αναδείχτηκαν ο Στρατηγός Επαμεινώνδας με την λοξή φάλαγγα, και ο Πελοπίδας με τον Ιερό Λόχο.
Για καμιά δεκαετία μετά την νικηφόρο μάχη στα Λεύκτρα, η Θήβα έγινε υπερδύναμη στον Ελλαδικό χώρο και μέχρι να έρθουν οι Μακεδόνες. Στην μάχη της Χαιρώνειας νικήθηκαν από τον Φίλιππο. Αργότερα επαναστάτησαν και ο Αλέξανδρος την κατέστρεψε.
Η Θήβα περιβάλλεται από ελατοσκεπή, βαθύσκιωτα πανέμορφα βουνά, όπως ο Παρνασσός, ο Ελικώνας και ο Κιθαιρώνας, που όπως λέει ένας φίλος, Βοιωτός ποιητής, ο Λ. Ρούλιας:
«Του Πίνδαρου η μούσα συνταιριάζει
με των πουλιών στα πεύκα τα λαλήματα·
σου δίνει ο Ηρακλής γλυκοφιλήματα
σαν κόρη του ο Κάδμος σ’ αγκαλιάζει».
Στα βουνά αυτά μια ήσυχη νύχτα θα ακούσεις:
«Του Πίνδαρου η μούσα θα σου τραγουδήσει·
κι η Αντιγόνη η θεϊκή θε να σου ψιθυρίσει».
Το Μουσείο είναι ένα υπέροχο υπερσύγχρονο κτήριο, αντάξιο της μακραίωνης ιστορίας – πολιτισμού της Βοιωτίας. Η επιφάνειά του, που στεγάζει τα εκθέματα, είναι περίπου 1.000 τ.μ.
«Το ταξίδι στο παρελθόν ολοκληρώνεται με αναφορά στην περίοδο της Οθωμανικής κυριαρχίας και μέχρι την ίδρυση του νέου ελληνικού κράτους».
Η επίσκεψη – ξενάγηση, που πραγματοποιήθηκε την Κυριακή 19 του Μάρτη, ήταν ιδέα της προέδρου του Συλλόγου “Γυναικών Δ’ Κρήτης “Η Βριτόμαρτις” κας Καραπατάκη και του Δ.Σ. του Συλλόγου, και ήταν από τις εκδηλώσεις που ανεβάζουν το μορφωτικό – πολιτιστικό επίπεδο των μελών.

Υ.Γ. Υποθέτω πως στην ανέγερση του Μουσείου θα έβαζε και το χεράκι του και ο “μισός” Χανιώτης, περιφερειάρχης κ. Μπακογιάννης.














Πηγή: haniotika-nea.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια :

Δημοσίευση σχολίου

SosialMidia