Η νέα επένδυση της COSCO και τα μυστικά της αποκρατικοποίησης. Μετατρέπεται στο μεγαλύτερο λιμάνι της μεσογείου, προσθέτοντας 2,5 μονάδες στο ΑΕΠ
Ελάχιστοι πίστευαν μέχρι και πριν από μόλις έναν χρόνο ότι ο Πειραιάς θα μπορούσε να γίνει το μεγαλύτερο εμπορικό λιμάνι της Μεσογείου.Πόσω μάλλον ότι μπορεί να αγγίξει μεγέθη σαν αυτά μεγάλων γερμανικών λιμανιών, όπως της Βρέμης, και να βρεθεί κοντά σε αυτά του Αμβούργου, του Ρότερνταμ και της Αντβέρπης.
Κι όμως, ακριβώς αυτό πρόκειται να συμβεί, εφόσον οι σχεδιασμοί της κυβέρνησης αλλά και της κινεζικής λειτουργού των τριών εκ των προοπτικά τεσσάρων προβλητών κινηθούν κατά το δοκούν και προχωρήσει η ιδιωτικοποίηση του λιμανιού, αυξάνοντας δραστικά την παραγωγικότητα και στα υπόλοιπα τμήματά του.
Με την πρόσφατη υπογραφή του πρακτικού φιλικού διακανονισμού μεταξύ COSCO και ΣΕΠ ή Piraeus Container Terminal, όπως ονομάζεται η θυγατρική της COSCO Pacific, δρομολογούνται νέες επενδύσεις ύψους 230 εκατ. ευρώ, η ολοκλήρωση των οποίων θα ανεβάσει τη δυναμικότητα του Σταθμού Εμπορευματοκιβωτίων του ΟΛΠ που ελέγχουν οι Κινέζοι στα 6,2 εκατ. κιβώτια (TEU).
Αν αναλογιστεί κανείς ότι το 2012 οι δύο προβλήτες των Κινέζων και η μία που διαχειρίζεται ο ΟΛΠ διακίνησαν 2,745 εκατομμύρια κιβώτια, γίνεται αντιληπτό το άλμα που επιχειρείται. Και τα δείγματα γραφής των Κινέζων δείχνουν ότι είναι ικανοί να επιτύχουν μια τέτοια ανάπτυξη. Το φετινό καλοκαίρι η Containerisation International, που παρακολουθεί το παγκόσμιο εμπόριο των εμπορευματοκιβωτίων ως ανεξάρτητη υπηρεσία, ανακοίνωσε πως το ταχύτερα αναπτυσσόμενο λιμάνι του κόσμου με βάση τα στοιχεία της τελευταίας χρήσης είναι ο Πειραιάς.
Το ελληνικό λιμάνι αύξησε τη διακίνηση containers κατά 67% έναντι της προηγούμενης χρονιάς, την ώρα που η δεύτερη καλύτερη επίδοση στον κόσμο ήταν η αύξηση της τάξης του μόλις (sic) 31% του λιμανιού Taicang στην Κίνα.
Τρέχουν
Με δεδομένο ότι οι Κινέζοι έθεσαν σε λειτουργία φέτος, τρία χρόνια νωρίτερα από το χρονοδιάγραμμα και τη συμβατική τους υποχρέωση, τον Προβλήτα ΙΙΙ, που κατασκεύασαν επίσης μόνοι τους, καθίσταται αντιληπτό ότι είναι ικανοί για νέο άλμα. Πρόκειται για μια επένδυση ύψους 150 εκατομμυρίων ευρώ, που έγινε από την Piraeus Container Terminal και θα παραμείνει ως περιουσία του ελληνικού Δημοσίου ακόμα και μετά την αποκρατικοποίηση του Λιμανιού, αφού αυτή θα γίνει με το μοντέλο του «master concessions».
Με αυτά που έχουν ήδη κάνει οι Κινέζοι, τα μεγέθη στη Μεσόγειο δείχνουν ήδη τον Πειραιά τέταρτο. Πρώτο είναι το λιμάνι της Βαλένθια στην Ισπανία, με 4,46 εκατ. TEU, δεύτερο της Αλτζεσίρα επίσης στην Ισπανία, με 4,1 εκατ. TEU, και τρίτο το Αμπαρλί της Τουρκίας, με 3,09 εκατ. TEU, πολύ λιγότερα, δηλαδή, από αυτά που αναμένεται να κάνει φέτος ο Πειραιάς.
Και, την ώρα που το ελληνικό λιμάνι αναπτύσσεται με ρυθμούς της τάξης του 67%, τα τρία μεγαλύτερα λιμάνια της Βόρειας Ευρώπης, το Ρότερνταμ, το Αμβούργο και η Αντβέρπη, βλέπουν τη διακίνηση στους προβλήτες τους να μειώνεται.
Με την Αντβέρπη στα 8,63 εκατ. TEU σήμερα και την τάση καθοδική, καθώς η είσοδος των ασιατικών εισαγωγών στην Ευρώπη μεταφέρεται συστηματικά στον Νότο, πολλοί είναι εκείνοι που οραματίζονται πως μέσα σε δύο με τρία χρόνια ο Πειραιάς θα ανταγωνίζεται ως ίσος προς ίσο τα μεγαλύτερα λιμάνια του πλανήτη. Μεταξύ αυτών ο Captain Fu Cheng Qiu, ο επικεφαλής της Piraeus Container Terminal.
Το 2012 η PCT έκανε τζίρο 105 εκατ. ευρώ και εξ αυτών έβαλε στο ταμείο της καθαρά κέρδη 15,5 εκατ. Αυτά την ώρα που ολόκληρος ο ΟΛΠ, που εισπράττει δικαιώματα από τον παραπάνω τζίρο, πραγματοποίησε με αυτά κύκλο εργασιών 106,5 εκατ. ευρώ και είχε καθαρά κέρδη μόλις 4,957 εκατ., την ώρα που έχει άλλον έναν προβλήτα, το car terminal, την κρουαζιέρα, τη ναυπηγοεπισκευή και όλη σχεδόν την ακτοπλοΐα. Προφανώς και έχει περιθώρια οργανικής ανάπτυξης.
Τα οφέλη από μια τέτοια εξέλιξη είναι σημαντικά μεγαλύτερα ακόμα και από τα 500 εκατ. ευρώ που κατέβαλε η COSCO στο ελληνικό Δημόσιο το 2009 για να πάρει το μισό λιμάνι ή αυτά που θα εισπράξει τώρα το ελληνικό Δημόσιο από την πώληση ποσοστού της τάξης του 67% στο πλαίσιο της ιδιωτικοποίησης.
Πηγή:capital.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου