Δευτέρα 29 Μαΐου 2017

Η προίκα των 15 εκατ. ευρώ στα ΕΛΤΑ και τα σχέδια για στρατηγικό επενδυτή



Και τις δέκα ημέρες ξεπερνάει η καθυστέρηση των επιστολών των ΕΛΤΑ, καθώς παραμένουν υποχρηματοδοτημένα από το κράτος στο πλαίσιο...



 των διευρυμένων υποχρεώσεων που έχουν αναλάβει.

Ο οργανισμός, που κράτησε ως πελάτες το 80% των συνταξιούχων του ΟΓΑ μετά τους ελέγχους στην κίνηση κεφαλαίων, ανέλαβε από το 2012 τη λεγόμενη καθολική υπηρεσία. Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι εκτελεί σε όλες τις περιοχές της χώρας ταχυδρομικές υπηρεσίες (επιστολές, συστημένα, δέματα), αλλά και άλλες γενικού οικονομικού συμφέροντος υπηρεσίες, όπως οι βασικές τραπεζικές (εισπράξεις, πληρωμές επιδομάτων και συντάξεων, εξόφληση λογαριασμών) και η έκδοση αδειών, πιστοποιητικών κ.λπ.

Το καθαρό κόστος
Το κράτος είναι υποχρεωμένο για λόγους δημοσίου συμφέροντος να επιδοτεί αυτήν τη δραστηριότητα. Το Δημόσιο έπρεπε να καταβάλλει 30-50 εκατομμύρια ευρώ τον χρόνο για την υπηρεσία αυτή. Mε μία πρόσφατη ρύθμιση ο υπουργός Νίκος Παππάς διασφάλισε 15 εκατομμύρια τον χρόνο για την καθολική υπηρεσία για την τελευταία τριετία, όταν όμως –όπως δείχνουν τα στοιχεία της διοίκησης των ΕΛΤΑ– για τον «υπολογισμό του καθαρού κόστους της καθολικής ταχυδρομικής υπηρεσίας για τα έτη 2013 και 2014 τα Ελληνικά Ταχυδρομεία χρειάστηκαν πάνω από 100 εκατομμύρια ευρώ για τη διετία».

Σημειώνεται ότι με νόμο του 2012 «το καθαρό κόστος της ταχυδρομικής υπηρεσίας επιβαρύνει τον φορέα παροχής καθολικής υπηρεσίας... και τον κρατικό προϋπολογισμό...». Εξάλλου, με κοινή απόφαση των υπουργών Οικονομικών και Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, καθορίζεται το μέρος του καθαρού κόστους παροχής της καθολικής υπηρεσίας που επιβαρύνει τον κρατικό προϋπολογισμό. Με την ίδια απόφαση, μετά από εισήγηση της Εθνικής Επιτροπής Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων, καθορίζεται ο τρόπος επιμερισμού του μέρους του καθαρού κόστους που επιβαρύνει τους φορείς παροχής ταχυδρομικής υπηρεσίας.

Στα χαρτιά
Ολα αυτά, βεβαίως, έμειναν τα προηγούμενα χρόνια στα χαρτιά, καθώς ο τότε υπουργός Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, Χρ. Σπίρτζης, σύμφωνα με τον πρόεδρο της ομοσπονδίας ταχυδρομικών υπαλλήλων, Γιώργο Βασιλόπουλο, θεωρούσε ότι με την προίκιση των ΕΛΤΑ για τις δαπάνες της καθολικής υπηρεσίας διευκόλυνε την ιδιωτικοποίησή τους από το ΤΑΙΠΕΔ, την εποχή που στο τιμόνι του βρισκόταν ο σημερινός υφυπουργός, Στέργιος Πιτσιόρλας.

Η καθυστέρηση αυτή έδωσε τη χαριστική βολή στα ΕΛΤΑ (ήταν το καλοκαίρι του 2016), γεγονός που οδήγησε σε περαιτέρω αιμορραγία τους με κίνδυνο να διολισθήσουν στην περιοχή των αρνητικών ιδίων κεφαλαίων.

Στο μεταξύ, στις 12 Οκτωβρίου 2016 ο κ. Σπίρτζης ζήτησε από τη Γενική Διεύθυνση Ανταγωνισμού της Ε.Ε. «να αποσυρθούν οι αρχικές κοινοποιήσεις του υπολογισμού του κόστους της καθολικής υπηρεσίας για το διάστημα από το 2015 και μετά». Ετσι, με την από 7 Δεκεμβρίου του 2016 απόφασή της που δημοσιεύθηκε στην επίσημη εφημερίδα της Ευρωπαϊκής Ενωσης, η «Επιτροπή αποφάσισε να περατώσει την επίσημη διαδικασία έρευνας για την αντιστάθμιση για τη χρηματοδότηση παροχής καθολικής ταχυδρομικής υπηρεσίας... λαμβάνοντας υπόψη ότι η Ελλάδα ανακάλεσε την κοινοποίηση στις 13 Οκτωβρίου 2016 (σ.σ. μία ημέρα μετά την επιστολή Σπίρτζη) και δεν θα προβεί σε περαιτέρω εφαρμογή του συγκεκριμένου σχεδίου ενίσχυσης...».

Η αποζημίωση...
Η απόφαση αυτή άλλαξε με καθοριστικό τρόπο από τον διάδοχο του Χρ. Σπίρτζη, κ. Ν. Παππά, που όχι άδικα κατηγόρησε τις προηγούμενες κυβερνήσεις ότι δεν είχαν κάνει το παραμικρό για την αποζημίωση της καθολικής υπηρεσίας. Το 2013 - 2014 το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους απέρριψε το αίτημα του τότε υπουργού Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων για αποζημίωση ολόκληρου του κόστους της καθολικής μεταφοράς από το κράτος, καθώς χρειαζόταν η εισαγωγή τροπολογίας στη Βουλή που δεν ψηφίσθηκε.

Η προικοδότηση του οργανισμού έχει σχέση και με την απόφαση της κυβέρνησης να αναζητήσει στρατηγικό επενδυτή για να τον αγοράσει και να τον εκσυγχρονίσει, αλλά παράγοντες της αγοράς, όπου πλέον δραστηριοποιούνται 495 επιχειρήσεις, εκφράζουν σοβαρές επιφυλάξεις ότι αυτό είναι πλέον δυνατό καθώς από την τελευταία παρόμοια προσπάθεια το 2010 (με τα βελγικά ταχυδρομεία) έχει τρέξει «πολύ νερό στο αυλάκι» και ο οργανισμός έχει απαξιωθεί δραματικά.




Πηγή: kathimerini.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια :

Δημοσίευση σχολίου